یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
مهدي(عج) جان جهان است

چاپ نخست كتاب «وابستگي جهان به امام زمان(عج)» تاليف آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه يازدهمين كتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت» است، با استفاده از رواياتي كه در تفسير بعضي از آيات قرآن وارد شده‌اند، وابستگي جهان به حضرت مهدي موعود(عج) را به اثبات مي‌رساند. 

اصل وابستگي ساير ممكنات به وجود امام(ع) و چگونگي آن و مسايل مشابه آن را دانشمندان و علماي حكمت و عرفان با دلايل عقلي، فلسفي و عرفاني اثبات كرده‌اند، چنان‌كه به وسيله وحي و خبر آنان كه با عالم غيب ارتباط و اتصال دارند و از غيب عالم و علم كتاب و روابط نهاني و پنهاني ممكنات با يكديگر، به اذن‌الله تعالي و به عنايت و لطف او مطلع‌اند نيز ثابت مي‌شود.
 
طبق همين اطلاعاتي كه اينان به ما مي دهند و حتي اگر هم دليل عقلي مستقل نباشد، به آنچه خبر مي دهند اعتقاد پيدا مي‌كنيم، زيرا براي تحقق اين گونه موضوعات ـ‌به ويژه تفاصيل آن‌ـ راهي مطمئن و باور بخش‌تر از وحي و اخبار انبيا و اوصياي آنها نيست؛ چنان كه وجود ملائكه و اصناف آنها و ماموريت‌ها و مداخلاتشان در عالم و تصرفات و ارتباطاتي كه با تنظيم عالم دارند، برحسب قرآن مجيد و احاديث شريفه، ثابت و مسلم است و هركس به نبوت و وحي و قرآن مجيد و رسالت حضرت رسول اكرم(ص) مومن باشد، به آن نيز ايمان دارد، زيرا ايمان به صدق انبيا و وحي و اِنبا و اخبار آنها قابل تبعيض نيست. بنابراين، در اين موضوع نيز اين راه شناخت، مورد استناد و كمال اعتماد و يقين‌آور و اطمينان بخش است.

برحسب رواياتي كه در تفسير بعضي از آيات قرآن مجيد وارد و همچنين رواياتي كه به طور مستقل روايت شده‌اند، وابستگي جهان به وجود امام(ع) ثابت شده است. هرچند بعضي از اين روايات به وابستگي بعضي از اين عالم مثل زمين بيشتر دلالت نداشته باشد، اما بعضي ديگر بر وابستگي كل دلالت دارد. علاوه بر اين كه بعضي از معيارها و ملاك‌ها كه اين وابستگي را تاييد مي‌كند، عام‌اند و وابستگي كل عالم را اثبات مي‌كنند.

از طرق اهل سنت نيز احاديثي كه دلالت بر اين موضوع دارند، روايت شده‌اند مانند روايتي كه «عبدالله‌بن بطه عكبري» كه از محدثين مشهور و نامدار است، در كتاب «الانابه» به سند خود از عبدالله‌بن اميه مولي مجاشع، از يزيد رقاشي، از انس‌بن مالك به اين لفظ روايت كرده است. انس گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «همواره اين دين برپا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتي كه آن دوازده نفر درگذشتند، زمين اهل خود را فرو خواهد برد.»

چنان‌كه از بعضي احاديث استفاده مي‌شود، از دوران صدر اول و عصر صحابه، افراد برجسته‌اي از آنان مانند سلمان و ابوذر ‌كه نمي‌توان اعتقاداتشان را جز به استناد به هدايت و بيان و ارشاد حضرت رسول اعظم(ص) مستند دانست‌، ‌اين وابستگي را بازگو كردند و به ديگران مي‌آموختند، چنان كه از سلمان و ابوذر در مقام توصيف اميرالمومنين(ع) روايت شده است: «علي(ع) قوام زمين است كه زمين به سوي او آرام مي‌گيرد و به سوي آن سكون و آرامش حاصل مي‌شود، و اگر او (يا جانشين او) نباشد، هر آينه زمين را دگرگون (و به وضع ديگر) و مردم را منكر و ناشناخته خواهيد ديد.»

با مراجعه اجمالي به روايات و احاديث شيعه و اهل سنت و زيارات معتبر مثل جامعه كبيره، ارتباط وجود ساير ممكنات و بقاي زمين؛ بلكه عالم، نزول باران، بركات و رحمت‌هاي الهي، افاضه فيوضات و نعمت‌ها به وجود امام(ع) ثابت و مسلم است. البته شكي نيست كه يگانه راه نجات و امان از گمراهي، شناختن امام، قبول امامت او و پيروي از اوست كه علاوه بر احاديث متواتر ثقلين و سفينه و امان، حديث مشهور بين شيعه و اهل سنت كه حميدي در «جمع صحيحين» آن را روايت كرده است، با كمال تاكيد و توعيد بر آن دلالت دارد.

متن اين حديث به روايت حميدي (در جمع صحيحين) چنين است: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهلية؛ هركس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، مرده است (مانند) مردن جاهليت». همچنين فخررازي از حضرت رسول(ص) روايت كرده است كه فرمود: «من مات و لم يعرف امام زمانه، فليمت ان شاء يهوديا و ان شاء نصرانيا؛ هركس بميرد در حالي كه نشناخته باشد امام زمان خود را، پس اگر خواست يهودي بميرد و اگر خواست نصراني.»

كلام معجزنظام حضرت علي(ع) تصريح اين بيان و اقتباس از فرمايش حضرت رسول اعظم(ص) است كه مفخر علماي اسلام سيدرضي از آن حضرت روايت كرده است: «همانا امامان از سوي خدا و به امر خدا، قائم بر خلق خدا و بر پا دارندگان آنها، و مدبر و مدير امور، نگهبان مصالح و سرپرست بندگان خدا هستند. داخل بهشت نمي‌شود مگر آن كس كه بشناسد ايشان را و ايشان او را بشناسند و داخل آتش نمي‌شود مگر كسي كه ايشان را نشناسد و انكار كند، و امامان(ع) او را نشناسند و انكار كنند.»

اين‌گونه احاديث و احاديثي كه مدلول آنها گسترده‌تر است، از حد تواتر فراتر رفته‌اند و مورد نظر در اين رساله، استقصا و احصاي آن احاديث و تحقيق در مقدار دلالت آنها نيست كه بررسي اين احاديث به كاوش بسيار و مطالعات زياد و تاليف كتابي مفصل و بزرگ نياز دارد.

آنچه در اين رساله به طور مختصر در نظر نويسنده كتاب قرار گرفته، توجيه و تفسير عقلي و علمي و منطقي اين وابستگي و بيان امكان و صورت وقوع آن است كه در ضمن پنج بيان توضيح و توجيه مي‌شود. اگرچه بحث و بررسي را مي‌توان در دو زمينه قرار داد. نخست، ارتباط اصل وجود ممكنات به وجود امام(ع) و ديگري ارتباط بقاي آنها به وجود آن حضرت(ع)، اما به ملاحظه اختصار و تكرار نشدن، در طي پنج بررسي و توجيه، معقوليت و منطقي بودن هر دو جهت بيان شده‌اند.

چاپ نخست كتاب «وابستگي جهان به امام زمان(عج)» در شمارگان 2000 نسخه، 66 صفحه و بهاي 8000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط