پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
نامزدهای جایزه من بوکر بین المللی انتخاب شدند

جایزه من بوکر بین المللی سیزده نامزد خود را برای سال 2011 معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، چهارمین دوره اهدای جایزه من بوکر بین المللی نامزدهایش را برای دریافت جایزه 60 هزار پوندی این رقابت معرفی کرد. 

این جایزه که برای دستاوردهای یک عمر فعالیت ادبی یک نویسنده اهدا می شود، در فهرست سال 2011 نویسندگانی را از 8 کشور مختلف برگزیده است. در این فهرست 13 نفره نام 4 نویسنده زن دیده می شود. در این میان یکی از نامزدها یک بار برنده جایزه سالانه بوکر شده و 2 نفر از آنها به فهرست نهایی این جایزه راه یافته بودند. 

«ریک گکوسکی» رییس گروه داوری این دوره این اسامی را در یک کنفرانس مطبوعاتی که دیروز در دانشگاه سیدنی برگزار شد، اعلام کرد.
نویسندگان راه یافته به این فهرست شامل این چهره های برجسته بین المللی است:
وانگ آنیا از چین
خوان گویتیسیلو از اسپانیا
جیمز کلمن از بریتانیا
جاین لی کری از بریتانیا
امین مالوف از لبنان
دیوید مالوف از استرالیا
داسیا مارایینی از ایتالیا
روهینتون میستری از هند/ کانادا
فیلیپ پولمن از بریتانیا
ماریلین رابینسون از آمریکا
فیلیپ راث از آمریکا
سو تانگ از چین
آن تیلور از آمریکا
گروه داوری جایزه من بوکر بین المللی 2011 متشکل از دکتر ریک گموسکی نویسنده و چهره دانشگاهی متخصص کتاب های نادر به عنوان رییس، کارمن کالیل ناشر، نویسنده و منتقد ادبی و جاستین کارترایت رمان نویس است. 

رییس گروه داوری با اعلام این فهرست گفت : «فهرست سال 2011 تقدیری از سیزده تن از نویسندگان بزرگ از سراسر جهان است. ما فکر می کنیم، این فهرست شامل چهره هایی با افکار تازه و محرک اندیشه است و به ما کمک می کند تا اهمیت داستان را با تاثیر بر خودمان و جهانی که در آن زندگی می کنیم نشان دهد. هر یک از این نویسندگان روشنگر هستند و می توانند به تنهایی برنده این جایزه باشند». 

جایزه من بوکر بین المللی هر دو سال یک بار اهدا می شود و به نویسندگان زنده ای تعلق می گیرد که آثارشان به انگلیسی نوشته شده یا به این زبان ترجمه شده باشد. 

آلیس مونرو نویسنده کانادایی در سال 2009 ، چینوآ آچه بی نویسنده نیجریه ای در سال 2007 و اسماعیل کاداره نویسنده آلبانیایی در سال 2005 در دور افتتاحیه این جایزه به عنوان برنده انتخاب شدند. یک جایزه جداگانه نیز برای اهدا به مترجم آثار برنده غیرانگلیسی زبان این جایزه در نظر گرفته شده که 15 هزار پوند است. 

برنده این دوره از جایزه من بوکر بین المللی در فستیوال نویسندگان سیدنی در 18 می (29 اردیبهشت) معرفی می شود و از برنده در مراسمی که 28 ژوئن (7 تیر) در لندن برپا می شود تقدیر خواهد شد. 

به دنبال اعلام این فهرست کارگزار ادبی جان لی کری از قول او درخواست کرد تا نامش از این فهرست حذف شود و این امکان فراهم شود تا از نویسندگان جوان تر تقدیر شود. اما رییس گروه داوری با صدور بیانیه ای اعلام کرد از آنجا که گروه داوری این دوره جایزه من بوکر از تحسین کنندگان آثار جان لی کری هستند با درخواست او موافقت نمی کنند و نام او همچنان در این فهرست باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها