چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
كتاب‌هايی كه بانوان نويسنده برای بچه‌ها نوشتند

هر سال جشنواره‌هاي مختلفي در حوزه‌ي كتاب برپا مي‌شود و كتاب‌هاي برگزيده‌ي اين جشنواره‌ها به نوعي برترين آثار منتشر شده در آن سال محسوب مي‌شوند. آشنايي با برگزيدگان كتاب‌هاي نوجوان در اين جشنواره‌ها، راهي مناسب براي انتخاب كتاب‌هاي گلچين شده براي مطالعه است.

ايبنا نوجوان: جایزه‌ي «پروين اعتصامي» رقابتي ویژه‌ي بانوان اهل قلم در عرصه‌ي آثار ادبی است که در دو رده‌ي سنی بزرگ‌سال و کودک و نوجوان برگزار می‌شود. در رده‌ي سنی کودک و نوجوان آثار تألیفی در حوزه‌ي داستان و شعر با يكديگر رقابت مي‌كنند. امسال در بخش كودك و نوجوان در حوزه‌ي داستان تاليفي 735 اثر،‌ داستان ترجمه 790 اثر و در بخش شعر نيز 500 اثر داوري شدند. 

جايزه‌ي پروين اعتصامي، در بخش شعر نوجوان كتاب برگزيده نداشت؛ اما كتاب‌هاي «من آدم آهني شدم» سروده‌ي كبري بابايي و «برسد به دست تو اي پادشاه جهان» سروده‌ي مهديه نظري به عنوان كتاب شايسته‌ي تقدير معرفي شدند. 

درباره‌ي كتاب «من آدم آهني شدم» سروده‌ي كبري بابايي از انتشارات اميركبير بايد گفت: هر شش شعر موجود در اين مجموعه‌ در قالب نیمایی سروده‌ شده‌اند. یک‌دستی قالب، کمک زیادی به یک‌دستی فضای کتاب کرده است. نقطه‌ي ضعف اين اثر اين است که شعرها وزن‌های متنوعی ندارند و همین سبب می‌شود به مخاطب حس یک‌نواختی دست بدهد. 

کبری بابایی با زبان ساده برای نوجوانان شعر می‌سراید و صمیمیت خاصی در آثارش موج می‌زند؛ به همین دلیل مخاطب احساس می‌کند که حرف‌ها انگار از زبان یک نوجوان جاری شده است. 

«برسد به دست تو اي پادشاه جهان» ديگر كتاب شايسته‌ي تقدير اين جايزه، اثر طبع   مهديه نظري است. تصويرگري اين كتاب برعهده‌ي «ميترا عبدالهي» بوده و انتشارات پيدايش آن را روانه‌ي بازار كتاب كرده است. 

متأسفانه جايزه‌ي پروين اعتصامي در بخش داستان نوجوان نيز كتاب برگزيده نداشت و كتاب «طعم تلخ خرما» نوشته‌ي مهناز فتاحي شايسته‌ي تقدير شناخته شد. در نهايت در بخش داستان ترجمه‌ي نوجوان نيز به طور مشترك و به عنوان برگزيده، دو كتاب «چشم بهشتي» اثر «ديويد آلموند» با ترجمه‌ي نسرين وكيلي و «مجموعه‌ي بال (بال‌ آفتابي، بال آتشين و بال نقره‌اي)» نوشته‌ي «كنت اپل» با ترجمه‌ي مليحه محمدي معرفي شدند. 

«طعم تلخ خرما»/ مهناز فتاحي/ نشر پاليزان
«فتاحي» در «طعم تلخ خرما» خاطرات روزهاي كودكي و دست و پنجه نرم كردن يك كودك با جنگ را روايت كرده است. او در اين كتاب، تحميلي بودن جنگ را براي نوجوانان به تصوير كشيده است. مهناز فتاحی به خاطر چاپ داستان «طعم تلخ خرما» پيش از كتاب شدن در مجله‌ي کیهان بچه‌ها، از بخش داستان هشتمین جشنواره‌ي مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1386 لوح زرین و دیپلم افتخار دریافت کرده بود.

«چشم بهشتي»/ ديويد آلموند/ نسرين وكيلي/ انتشارات آفرينگان
«چشم بهشتی» در سال 2010 جایزه‌ي «هانس کریستین اندرسن» را به خود اختصاص داد. آثار آلموند به‌طور کلی به مسایل دنیای کودک و نوجوان می‌پردازد و لحن و گفتار او بسیار آرامش بخش است.
اين كتاب ماجراي كودكان يتيمي به نام‌هاي «ارین لو»، «ژانویه کار» و «موش گالن» است که حتی نام واقعی خود را نمی‌دانند. آن‌ها در «وایت‌گیتز» همراه با کودکان بی‌سرپرست دیگر زندگی می‌کنند، در خانه‌ای که شاید عذاب‌آورترین بخش زندگی در آن، دلسوزی‌های تهوع‌آور و تحمل‌ناپذير خانم «مورین»، رئیس این یتیم‌خانه باشد.
 
آن‌ها تصمیم می‌گیرند با کلک از آنجا فرار كنند. این فرار پرماجرا و پرخطر، سرانجام به «بلک میدنز» ختم می‌شود. بچه‌ها در آنجا «چشم بهشتی» و «پدربزرگ» را ملاقات می‌کنند؛ اما به‌راستی «چشم بهشتی» کیست؟ این پیرمرد عجیب و ترسناک چه نسبتی با چشم بهشتی دارد؟ آیا او واقعاً قاتل است؟
 
دیوید آلموند در داستان ‌«چشم بهشتی» به روایت زندگی کودکانی می‌پردازد که سختی‌ها و ناملایمات زندگی، روحیه‌ي لطیف انسانی را در آن‌ها کم‌رنگ کرده و آن‌ها را پرخاش‌گر بار آورده است. کتاب به زیبایی به بیان احساسات چنین کودکانی می‌پردازد و می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، تا اندازه‌ای دردهاي آن‌ها را تسکین دهد و به بازگشت آن‌ها به جامعه کمک کند. مطالعه‌ي کتاب برای کودکان و نوجوانانی که یکی از والدین خود را از دست داده‌اند و یا ضربه‌ي روحی سنگینی را تحمل کرده‌اند و به پرخاش‌گری یا درون‌گرایی روی آورده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

«مجموعه‌ي بال (بال‌ آفتابي، بال آتشين و بال نقره‌اي)»/ «كنت اپل»/ مليحه محمدي/ انتشارات پژواک کیوان
مجموعه‌ي «بال» يكي از پرفروش‌ترين آثار فانتزي است كه نخستين بار در سال 1997 منتشر شد. اين مجموعه داستان‌هايي با شخصيت حيوانات است كه شخصيت‌هاي اصلي آن ‌را خفاش‌ها تشكيل مي‌دهند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط