یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷

هر سال جشنواره‌هاي مختلفي در حوزه‌ي كتاب برپا مي‌شود و كتاب‌هاي برگزيده‌ي اين جشنواره‌ها به نوعي برترين آثار منتشر شده در آن سال محسوب مي‌شوند. آشنايي با برگزيدگان كتاب‌هاي نوجوان در اين جشنواره‌ها، راهي مناسب براي انتخاب كتاب‌هاي گلچين شده براي مطالعه است.

ايبنا نوجوان: جايزه‌ي گام اول هر سال به آثار برگزيده‌ي نويسندگاني اهدا مي‌شود كه براي نخستين بار كتاب منتشر كرده‌اند. 

كتاب برگزيده‌ي جايزه‌ي گام اول در بخش داستان كودك، «سه تركه بر دوچرخه: من و ميمون و پدر» نوشته‌ي «ندا كاوسي‌فر» است كه انتشارات «آفرينگان» آن ‌را روانه‌ي بازار كتاب كرده است. (بخشي از اين كتاب را فردا در «ايبنا نوجوان» بخوانيد.)   
«سه تركه بر دوچرخه: من و ميمون و پدر» رماني با يك راوي بازيگوش و شيطان است. راوي صميمانه ما را تا جهان داستان همراه مي‌برد و با ماجراهاي عجيب و شيريني درگير مي‌كند. اين همراهي، گاه تا آن‌جا پيش مي‌رود كه خواننده احساس مي‌كند ديگر داستان نمي‌خواند و ماجراها را «خود» تجربه مي‌كند.
 
نويسنده با لحن و زبان و نگاه معصومانه و كودكانه‌اش، وقتي وارد باغ‌وحش مي‌شود، ما را وا مي‌دارد كه به‌گونه‌اي ديگر به حيوانات نگاه ‌كنيم و از اين نگاه تازه لذت ببريم. صداقت و شيطنت راوي همراه با دقت نظر او خواننده را جذب اين داستان مي‌كند.
 
«ندا كاوسي‌فر» نويسنده‌ي اين كتاب، سال 1350 در شيراز به دنيا آمد. او با برخي از مجلات ادبي همكاري دارد و جايزه‌هايي را نيز از جشنواره‌هاي گوناگون كسب كرده است. 

و اما جايزه‌ي گام اول در بخش داستان نوجوان به كتاب «هيس بي هيس» اثر «سحر انواري» و چاپ انتشارات «توكا » تعلق گرفت.
 
«هيس بي هيس»، ماجراي مرد جادوگر و بدجنسي را مي‌گويد كه در كودكي مورد سوءاستفاده‌ي جادوگري بزرگ قرار گرفته است و تصميم مي‌گيرد كه به زمين بيايد و بچه‌ها را آزار بدهد. او دل پدر و مادر قهرمان قصه را به‌دست مي‌آورد و آن‌ها هم فرزند خود را براي رفتن به سركار به او مي‌سپارند.
 
جادوگر بدجنس در نبودن پدر و مادر شروع به مكيدن انگشت‌هاي قهرمان داستان مي‌كند و او را زجر مي‌دهد. او روز به روز پ‍ژمرده‌تر مي‌شود و سر انجام اتفاقي رخ مي‌دهد... . 

«سحر انواري» نويسنده‌ي اين كتاب، سال 1357 در پاريس به دنيا آمد و از سال 1383 همكاري با مجله‌ي كوشش متعلق به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را آغاز كرد. 

كتاب شايسته‌ي تقدير در حوزه‌ي شعر كودك، مجموعه‌ي شعر «كوچه‌ي ما» سروده‌ي «نوشين نوري» كاري از انتشارات «بوستان كتاب قم » است.

«كوچه‌ي ما» مجموعه‌ي 25 شعر براي كودكان (و نوجوان) است. تمام شعرهاي اين مجموعه، در قالب چهارپاره سروده شده‌اند و تصويرهاي تك‌رنگي در كنار بيش‌تر شعرها بر زيبايي تصويري كتاب افزوده است. اين اثر به دليل زبان روان و صميمي و بهره‌گيري نسبتاً موفق از عاطفه در شعرها به عنوان مجموعه شعر تقديري بخش كودك انتخاب شد. حضور شعرهاي نوجوانانه در كنار شعرهاي كودكانه جزء نقاط ضعف اين مجموعه در حوزه‌ي مخاطب‌شناسي است. 

«نوشين نوري»، شاعر اين مجموعه، سال 1359 در كرمانشاه به دنيا آمد. او از سال‌ 1385 به بعد جوايز گوناگوني را در عرصه‌ي شعر كودك و نوجوان به دست آورده است. «نوري» علاوه بر سرودن شعر براي كودكان، در حوزه‌ي آفرينش ترانه و ساخت كارتون نيز فعاليت دارد. 

كتاب برگزيده در بخش شعر نوجوان، مجموعه‌ي شعر «بيا چند شاخه حرف بزنيم» سروده‌ي «حسين تولايي» است كه انتشارات «علمي و فرهنگي» آن را منتشر كرده است.

«بيا چند شاخه حرف بزنيم» مجموعه‌اي از 25 شعر نوجوانانه است كه پيش از اين در مطبوعات خاص اين گروه سني منتشر شده بودند. شعرهاي اين كتاب از نظر مضمون، فضاي متنوعي دارند و از شخصي‌ترين موضوعات تا مسائل شهري و اجتماعي را دربرمي‌گيرد. 

يكي از وي‍ژگي‌هاي اين اثر، تصويرسازي آن به دست جمعي از تصويرگران است كه تجربه‌ي تازه‌اي به شمار مي‌رود. اين كتاب به دليل تجربه‌ي مضمون‌هاي تازه، قالب متفاوت سروده‌ها، زبان صميمي، نام‌گذاري جذاب كتاب و شعرها و نيز توجه به عناصر و فضاي زندگي امروز به عنوان مجموعه‌ي شعر برگزيده‌ي بخش نوجوان انتخاب شد.
«حسين تولايي» خودش را اين‌گونه معرفي مي‌كند: «نخستين بار پاييز 1385 بود كه دنيا را غافلگير كردم. نخستين شعرهايم وقتي اول دبيرستان بودم به سراغم آمدند. نخستين‌بار در ماهنامه‌ي سروش نوجوان شماره‌ي مرداد 1380 خواننده‌ي شعر خودم شدم. بعدها در نشريات ديگري مثل كيهان‌بچه‌ها، دوچرخه، سروش نوجوان و ... براي بچه‌ها شعر سرودم و داستانك نوشتم.» 

جايزه‌ي گام اول برگزيدگاني از استان ميزبان نيز داشت. در بخش داستان كودك كتاب «زمزمه‌اي با آب» اثر «سكينه جعفري‌زاده» كه نشر «وديعت» آن‌ را منتشر كرده است به عنوان اثر برتر اعلام شد. 

«سكينه جعفري‌زاده» متولد سال 1358 است و نويسندگي را از سال 1375 آغاز كرد. او در سال 1376 لوح تقدير مسابقه‌ي ستاد اقامه‌ي نماز تهران را گرفت و نويسندگي را جدي‌تر ادامه داد. «زمزمه‌اي با آب» نخستين كتاب اوست كه به دليل توجه به گروه سني كودكان به عنوان كتاب برگزيده‌ي داستان كودك در استان معرفي شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها