چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
«جين ایر» در اقتباس سینمایی رکورد زد

در حالی که یک اقتباس سینمایی دیگر از «جین ایر» به زودی بر پرده سینما می رود، رمان مشهور «شارلوت برونته» نام خود را به عنوان ركورددار اقتباس سينمايي ثبت کرد./

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا) به نقل از نیویورک تایمز، در حالی که روز جمعه اقتباس سینمایی جدید جین ایر اکران می شود، دیگر همه عادت کرده اند که به صورت شوخی عنوان کنند که رمان «جين اير» هر 5 سال یک بار الهام بخش ساخت یک فیلم سینمایی جدید قرار می گیرد.
 
با این حال این شوخی خیلی هم دور از ذهن نیست زیرا این رمان کلاسیک قرن نوزدهمی بیش از هر رمان دیگری، حتی بیش از «غرور و تعصب» مورد توجه هالیوودی ها قرار گرفته است.
 
تاكنون حداقل  18 نسخه‌ سينمايي از رمان «جين اير» که قدیمی ترین آن به دوره سینمای صامت و سال 1910 باز می گردد ساخته شده و حداقل 9 سریال تلویزیونی بر مبنای آن تولید شده است. همین مساله موجب شده تا بعضی از این فیلم ها نکاتی را از یکدیگر وام بگیرند که اصلا در خود رمان موجود نیست.
 
جالب تر این که برخی از این فیلم ها از جمله همین فیلم آخری در یک محل فیلمبرداری شده اند. «هادون هال» با داشتن یک قلعه قدیمی مکانی است که مورد توجه بسیاری از فیلم سازان بریتانیایی برای ساختن فیلم های تاریخی با حال و هوای اسرارآمیز و ابری قرار می گیرد. 

در حالی که جوان فونتین در سال 1939 در نقش جین ظاهر شد، جین بعدی در فیلمی رنگی ظهور کرد و روچستر حال و هوایی ترسناک به خود گرفت.

مدرسه لووود هم در این فیلم ها در اشکال مختلف ظاهر شده و  گاه با تاکید بسیار بر آن در یک فیلم، جین را مشاهده می کنیم که لابه لای تختخواب های یتیم خانه در رفت و آمد است. 

می توان گفت هیچ یک از این فیلم ها به طور کامل درباره شخصیت های رمان حق مطلب را ادا نکرده اند و حتی در اقتباس بسیار رمانتیک زفیرلی در سال 1996 نیز که روچستر بسیار شبیه تر به یک بارون واقعی تصویر شده، باز او با شخصیتی که شارلوت برونته خلق کرده، فاصله دارد.

در هر حال به نظر می رسد که خواهران برونته و جین آستین نویسندگان کلاسیک شاخص قرن نوزدهمی چنان آثاری را خلق کرده اند که می توانند نبض احساس مردم در هر دوره ای را در دست بگیرند و همچنان مورد توجه واقع شوند. 

«داگلاس مک گرید» که دو فیلم کلاسیک «اما» اثر جین آستین و
«نیکلاس نیکلبای» اثر چارلز دیکنز را کارگردانی کرده درباره این رمان می نویسد آنچه یک اثر کلاسیک را به عنوان اثری کلاسیک تبدیل می کند این است که قصه از چنان ویژگی هایی برخوردار است که می تواند با هر نسلی ارتباط برقرار کند و برای آنها اهمیت داشته باشد. اگر اثری از این ویژگی برخوردار نباشد، دیگر اثر کلاسیک نیست. 

جديد‌ترين اقتباس سينمايي «جين اير» به كارگرداني «كري فوكوناگا» کارگردان 33 ساله آمریکایی جمعه بر پرده سينماهاي آمريكا می رود. در این فیلم «مايكل فاسبندر» و «ميا واسيكوسكا» در نقش جین و روچستر بازی کرده اند.
 
«جين اير» اثر شارلوت برونته در سال 1847 يعني 30 سال بعد از رمان «غرور و تعصب» منتشر شد. این رمان داستان زندگي دختري است که در پرورشگاه بزرگ و بعد به عنوان معلم در خانه ای اربابی مشغول به کار می شود؛ غافل از این که همسر پیشین ارباب دیوانه و در همان خانه دربند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها