دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۸
ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه 2008 فرانکفورت شد

با دعوت رسمی از ترکیه به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2008 در آخرین روز از برگزاری این نمایشگاه و اعلام برنامه‌های ترکیه برای سال آینده، گمان می‌رود میهمان سال آینده این نمایشگاه نیز مانند «کاتالونیا»، میهمان امسال، جنجال بسیاری بیافریند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، ترکیه اعلام کرده است که سال آینده فعالیت‌های فرهنگی خود را تحت شعار «ترکیه با تمام رنگ‌هایش» در ماه مارس با شرکت در نمایشگاه کتاب «لایپزیگ» آلمان آغاز خواهد کرد و آن را تا حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در ماه اکتبر به عنوان میهمان ویژه ادامه خواهد داد. 

در حالی که ترکیه طی سال‌های گذشته مرکز بسیاری از مسائل جنجالب در حوزه ادبیات و حاشیه‌های مربوط به نویسندگان بوده است، پیش‌بینی می‌شود که میهمان نمایشگاه سال آینده نیز حواشی بسیاری برای بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان درست کند. 

«اورهان پموک»، نویسنده ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2006 که یک سال پیش از آن به اتهام اهانت به ملت ترک (به خاطر پذیرش تلویحی کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در زمان جنگ جهانی اول) در دادگاه این کشور محاکمه شد و «الیف شفق»، دیگر نویسنده مشهور این کشور که اخیراً با پرونده مشابهی روبرو بود (اما تبرئه شد) از جمله نمونه‌های برجسته جنجال‌هایی هستند که جامعه ادبی ترکیه در سال‌های اخیر تجربه کرده است. 

اما ظاهراً نمایشگاه کتاب فرانکفورت فرصت خوبی برای بیان آزادانه عقاید و انتقادات این نویسنده‌ها به شمار می‌رود؛ چرا که برای مثال «الیف شفق» کسی بود که یک‌شنبه پیش از مراسم دعوت رسمی از ترکیه به عنوان میهمان ویژه سال آینده، به نمایندگی از نویسندگان این کشور سخنرانی کرد. 

«یورگن بوس»، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این باره گفت «آزادی بیان پیش‌شرط حضور در نمایشگاه فرانکفورت است.» او تاکید کرد این شرط حتی برای چین که قرار است میهمان ویژه سال 2009 این نمایشگاه باشد نیز صدق می‌کند. 

او گفت: «ما کشورهایی نظیر ترکیه و چین را به عنوان میهمان ویژه به این نمایشگاه دعوت می‌کنیم چرا که آزادی بیان در این کشورها محل مناقشه است و ما در این نمایشگاه فرصت داریم درباره آن صحبت کنیم و به بررسی آن بپردازیم. تمام سوالات باید در این جا مطرح شوند ما هیچ چیزی را منع نمی‌کنیم. نمایندگان رمسی ناشران هر نویسنده‌ای را که بخواهند می‌توانند همراه خود بیاورند اما در عین حال باید آگاه باشند که دنیا آن‌ها را زیر نظر خود دارد و باید در انتخاب این نمایندگان دقت کنند.» 

از طرفی دیگر به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایلی که موجب شده ترکیه به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2008 برگزیده شود، رشد چشم‌گیر نشر کتاب در این کشور است. نرخ رشد نشر کتاب در ترکیه اکنون حدود 25 درصد در سال است. شمار کتاب‌هایی که سال گذشته در ترکیه منتشر شده به32،750 عنوان می‌رسد که در مقایسه با 9491 عنوان کتاب در کم‌تر از یک دهه قبل رشد چشم‌گیری داشته است. شمار ناشران ترک نیز از سال 2000 تا به امروز دو برابر شده و اکنون بیش از 1700 ناشر در این کشور فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها