شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۶
همایش بازتاب جهانی افکار و اندیشه‌های مولانا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با همکاری مرکز پژوهش در آموزش و مطالعات اسلامی، همایش بازتاب جهانی افکار و اندیشه‌های مولانا را برگزار كرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين مراسم دکتر "عباس بختیاری" رایزن فرهنگی جمهوري اسلامي ايران در نیجریه هدف از برگزاری چنین سمیناری را معرفی شاعر، عارف و فیلسوف نامدار ایرانی به اهل فرهنگ و قلم این کشور عنوان کرد و گفت: مولوي را نمي توان نماينده دانشي ويژه و محدود به شمار آورد. اگر تنها شاعرش بناميم يا فيلسوف يا مورخ يا عالم دين، در اين كار به راه صواب نرفته ايم. زيرا با اين‌كه از بيش‌تر اين علوم بهره وافي داشته و گاه حتي در مقام استادي معجزه‌گر در نوسازي و تكميل اغلب آن‌ها در جامعه شعر، گام هاي اساسي برداشته، اما به تنهايي هيچ يك از اين‌ها نيست، زيرا روح متعالي و ذوق سرشار، بينش ژرف موجب شده تا در هيچ قالبي متداول نگنجد.

وي در ادامه افزود: سرزمين دانش خيز و سرافراز ايران، علما، رياضي دانان، دانشمندان، اديبان و... بي شماري را در دامان پاک و پر برکت خود پرورده است که هر يک به گونه اي مايه مباهات هستند. از ميان آن همه بزرگان، مولوي جايگاه خاصي در عرصه دين، عرفان، فلسفه، منطق، قصص قرآن، روايات پيامبراکرم (ص) و اهل البیت (ع) و شعر فارسي داشته است. مولوی از سوی محافل جهانی، افتخاری برای فرهنگ ایران محسوب می شود و هر کس بخواهد درباره او بنویسد و بخواند در اولین قدم به زبان فارسی برمی خورد.

رایزن فرهنگی كشورمان خاطرنشان کرد: مولوی در عصر جنگ و خونریزی به دنیا آمد. او نیز در اشعارش، کوشیده است شرح دهد که هجران چگونه او را غرق در خون ساخته و به جنگ و خونریزی میان پادشاهان اشاره کرده است. مولانا تیرگی های عصر خویش را می دید. او خود گریزان از حمله مغول فاصله طولانی بلخ تا قونیه را در کودکی پیموده بود و اینک در هیاهوی قرون وسطی شاهد آشوب های اروپاییان بود. به این ترتیب مولانا در حد فاصل شرق و غرب، در قونیه، تصمیم گرفت تا با پناه بردن به شعر و عرفان و سماع، خود را از تیرگی های جهان آن روز برهاند. 

وی یادآور شد: شهرت بي مانند مولوي به عنوان چهره اي درخشان و برجسته در تاريخ مشاهير علم و ادب جهان به آن سبب است که وي گذشته از وقوف کامل به علوم وفنون گوناگون، عارفي است دل آگاه، شاعري درد آشنا و انديشه وري پويا که آدميان را از طريق بي ارزش شمردن پديده هاي عيني و ذهني اين جهان به جست‌وجوي کمال و آرام و قرار فرا مي خواند. مولوي حيات را حركت بي وقفه به سوي تعالي مي داند.

دکتر بختیاری سپس به کنکاش در افکار و عقاید مولانا و بخشی از وصیتنامه او اشاره کرد و گفت: اخلاق، افكار و عقايد مولوي دریايي بس عظيم و پهناور است كه در اين گفتار بيش از يك قطره آن را نمي توان ارائه داد، بايد سال ها در عرفان غور كرد تا توفيق درك مطالب اثر عظيم مولانا را به دست آورد و پيرامون افكار او شرح و تعليق نوشت.

رایزن فرهنگی كشورمان در نیجریه با اشاره به اعلام سال 2007 میلادی به عنوان سال مولانا از سوی سازمان علمی فرهنگی ملل متحد، گفت: وقتی یونسکو بزرگداشت شخصیتی را درقالب قطعنامه می آورد، معنایش این است که فضای بین اللملی پذیرفته که ارزش و اعتبار آن شخصیت ورای مرزها و جمعیت ها و ملت هاست و به همه جهان تعلق دارد. آثار مولانا در زبان فارسی تجلی یافته و در واقع او هدیه ای است که زبان فارسی به جهانیان عرضه کرده و یا اگر بهتر بخواهیم بگوییم، مولانا هدیه ای عالی به زبان فارسی اعطا کرده است. 

بزرگداشت مولوی در هر کجای جهان که برگزار شود تکریم میراث زبان فارسی و فرهنگ ایرانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط