یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
دانشگاه‌ها در رعايت مالكيت معنوي آثار پيشگام باشند

مديرمسوول انجمن ناشران دانشگاهي گفت: دانشگاه‌ها بايد در آموزش و اشاعه فرهنگ رعايت مالكيت معنوي آثار پيشگام باشند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) دكتر محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به نامه‌اي كه از سوی يكي از واحدهاي دانشگاه پیام‌نور به برخی از ناشران حوزه دانشگاهی ارسال شده اشاره كرد و گفت: ناشران حوزه دانشگاهي بر درخواست صدور مجوز براي بارگذاري فایل pdf برخی از منابع درسی مورد استفاده مخالفت كردند.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه مشكل pdf سازي غيرمجاز كتاب‌هاي ناشران به صورت يك معضل در نشر كشور درآمده است افزود: ادامه حیات نشر کشور با تكثير غيرقانوني كتاب و pdf سازي‌هاي غير مجاز با تهديد جدي روبه‌رو است. 

حاتمي در ادامه افزود: از آنجا که بسیاری از پدیدآورندگان آثار ناشران از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و به خاطر چاپ كتاب حق تاليف دريافت مي‌كنند، تكثير غير قانوني كتاب علاوه بر اينكه سازمان‌هاي نشر را تهديد مي‌كند، نويسندگان كتاب را هم از حقوق آنها محروم مي‌كند. 

مديرمسوول انجمن ناشران دانشگاهي با تاكيد بر اينكه از دانشگاه‌ها انتظار مي‌رود تا از تكثير كتاب به هر شكل جلوگيري و دانشجويان را به خريد كتاب ترغيب كنند، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید در آموزش و اشاعه این فرهنگ مبني بر اهميت رعايت مالكيت معنوي پیشقدم باشند. بنابراين در اين جلسه براي ارسال نامه‌ به روساي تمام دانشگاه‌ها و درخواست همكاري آنها با انجمن ناشران اقدام شد.

در ادامه نماینده انتشارات صفار گفت: انجمن ناشران كتاب دانشگاهي گزارش تخلفات برخی کتابفروشی‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی مراجع قضایی و عواقب متخلفان را تهیه كرده تا با هدف مقابله و پیشگیری از تاثیرات کپی‌برداری‌های غیرقانونی نشر کتاب به کتابفروشی‌ها و دفاتر نشر در کشور ارسال شود. 

نماینده انتشارات آزاده، موثرترین روش پیشگیری و مقابله با تكثير غيرقانوني آثار را همکاری مالکان اصلی این مراکز با انجمن دانست و بیان كرد كه اکثر این موارد در فضاهای استیجاری انجام مي‌شود. وي در ادامه بر ضرورت ارسال نامه‌ای از سوی انجمن به مالکان فضاها، حداقل در حوالي انقلاب و آگاه‌ کردن آنها از این امر تاکید كرد و همچنین قیمت‌گذاری مناسب برای کتاب و ایجاد شرایط آسان توزیع کتاب را موثر دانست. 

در ادامه نشست، گزارش بازدید اولین کارگروه ناشران دانشگاهي از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب به اطلاع مخاطبان رسيد و عنوان شد كه يكي از مهمترین عوامل مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب، همکاری مؤثر کتابفروشی‌ها با ناشران و تشكل‌هاي صنفي است و عامل تشدیدکننده این امر نيز فعالیت غیر مجاز فروشندگان کتاب‌های دست دوم است. 

با توجه به اينكه متاسفانه برخي كتاب‌هاي تكثير شده با همكاري چاپخانه‌ها انجام مي‌شود، در اين جلسه مقرر شد در نامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شود تا با ارسال بخش‌نامه‌اي به چاپخانه‌هاي سراسر كشور، چاپ هرگونه كتاب منوط به ارايه نامه كتبي از سوي ناشر صورت گيرد‌ تا بدين وسيله نيز به جلوگيري از نشر غيرقانوني كتاب كمك شود. 

در ادامه نشست این مطلب عنوان شد که با توجه به پرفروش بودن حدود 10درصد از کتاب‌های حوزه دانشگاهی، امکان شناسایی این کتاب‌ها از سوی افراد متخلف افزایش یافته و در نتیجه منجر به افزایش احتمال تکثیر غیرقانونی کتاب در نشر کشور شده است،‌ با توجه به آمار موجود در نشر کشور در مهر ماه 89 می‌توان اذعان كرد که 20 درصد از کتاب‌های پرفروش از سوی افراد متخلف تکثیر غیرقانونی می‌شوند. 

بر اساس لزوم رعايت حقوق ناشران و پدیدآورندگان آثار مكتوب به ناشران كتاب‌هاي دانشگاهي توصيه مي‌شود تا با استناد به قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان (مصوب 1348) و قانون ترجمه و تكثير كتب (مصوب 1352)، تکثیر غیرقانونی کتاب‌هاي خود را مورد پیگرد قضایی قرار دهند. بديهي است تلاش ناشر در اين‌باره دست افراد سودجو از تعرضات احتمالي بعدي را كوتاه خواهد كرد.

سومین نشست تاثیرات کپی‌برداری‌های غیرقانونی کتاب در نشر کشور با حضور اعضاي هيات مديره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و جمعی از ناشران حوزه دانشگاهی عصر پنج‌شنبه (30دي‌ماه) در دفتر انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها