جمعه ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۴

نشریه یو.اس.ای.تودی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین نشریات آمریکایی فهرست 100 کتاب پرفروش سال 2010 را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از یو.س.اس.تودی، جای تعجب ندارد اگر در راس این فهرست با سه گانه استیگ لارسن نویسنده فقید سوئدی روبه رو شویم. «دختری با خالکوبی اژدها»، «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که به لانه زنبورها لگد زد» به ترتیب جایگاه اول تا سوم این فهرست را مثل بسیاری از فهرست های دیگر سال 2010 به اشغال خود درآورده اند. 

در مکان چهارم این نشریه از کتابی سیاسی یعنی خاطرات بوش رییس جمهور پیشین آمریکا یاد شده که با عنوان «نقاط تصمیم» در اواخر سال 200 منتشر شد و در آن به مسایل مهم سیاسی و بحران مالی پرداخته شده است. مکان پنجم از آن «آخرین ترانه» اثر نیکلاس اشپارکز است که به زندگی دختری نوجوان در شرایطی پرداخته که والدینش از هم جدا شده اند. 

مکان ششم از آن «خاطرات روز نوشت یک بچه ریغو» اثر جف کینی قرار دارد که برای نوجوانان نوشته شده و از آن به عنوان هری پاتر آمریکایی یاد می شود. از این مجموعه عنوان پنجم آن یعنی «حقیقت زشت» این جایگاه را کسب کرده است. او با یک جلد دیگر از این مجموعه که به بررسی فیلم هایی که از مجموعه ساخته شده، مکان 21 را نیز در اختیار خود گرفته است. او مکان 33 و 38 را هم با جلدهای دیگر این مجموعه در اختیار گرفته است.

الیزابت گیلبرت با کتاب «بخور، دعا کن، عشق بورز» مکان ششم این فهرست را از آن خود کرده است. این کتاب نیز در سال 2010 در تقریبا تمامی فهرست پرفروش ها جای داشت و پس از او در مکان هفتم اثری دیگر از نیکولاس اشپارکز با عنوان «جان عزیر» جای دارد. رمان موفق «کمک» که بیش از یک سال است در فهرست 10 کتاب پرفروش نیویورک تایمز نیز جای دارد اثر کاترین استاکت مکان نهم را به خود اختصاص داده است. 

استفانی مه یر نویسنده پرفروش آمریکایی با «برآمدن خورشید» چهارمین عنوان از مجموعه داستان خون آشام هایش با عنوان «گرگ و میش» در مکان دهم ایستاده است. او با «داستان کوتاه زندگی دوم بری تانر» که ادامه ای بر این چهارگانه است مکان یازدهم را نیز به خود اختصاص داده و بار دیگر در مکان سیزدهم با کتاب «خسوف» جلد سوم این چهارگانه قرار گرفته است. کتاب نخست این مجموعه جایگاه 24 را به خود اختصاص داده است. اما موفقیت او به همینجا ختم نمی شود و کتاب دیگری از این نویسنده با عنوان «ماه نو» که دومین جلد این مجموعه است مکان 27 را در اختیار دارد. او با کتاب «میزبان» مکان 81 را نیز در اختیار گرفته است و به این ترتیب همه آثار او در چند سالی که مشعول نوشتن بوده همچنان با استقال روبه رو بوده اند. البته بخش مهمی از این موفقیت را باید مدیون فیلم های سینمایی نوجوان پسندی دانست که از مجموعه «گرگ و میش» شده است.

ریک ریوردان با کتاب «پرسی جکسون و المپیایی ها» که کتابی برای بچه هاست در مکان دوازدهم ایستاده است. او بار دیگر با کتاب دوم این مجموعه مکان پانزده را به خود اختصاص داده و مکان هجده تا 20 نیز در اشغال جلدهای دیگر این مجموعه است. 

در فهرست پرفروش ترین کتاب های یو.اس.ای.تودی جان گریشام با جدیدترین کتابش با عنوان «اعتراف» مکان هفدهم را اشغال کرده است. او با یک کتاب دیگر یعنی «فورد کانتی» که مجموعه ای از داستان های کوتاه اوست که قبل از کتاب آخرش منتشر شده جایگاه 59 را در اختیار دارد. در این فهرست دن براون با «نماد گمشده» به جایگاه 25 رانده شده است. 

آلیس سبالد با کتاب مشهور «استخوان های دوست داشتن» هنوز در فهرست برترین آثار قرار دارد و مکان 30 را به خود اختصاص داده است. جاناتان فرانزن هم با رمان پر سروصدای «آزادی» مکان 39 را اشغال کرده است. 

اما نام نویسنده پرفروشی مثل جیمز پترسون با کتاب «آتش کراس» تازه در مکان 45 دیده می شود. با این حال او با چندین اثر دیگرش در مکان های بعدی هم دیده می شود. 

هارپر لی بانوی منزوی ادبیات نیز در پنجاهمین سال انتشار رمان مشهور «کشتن مرغ مقلد» در مکان 54 ایستاده است . این در حالی است که «لی چایلد» برای رمان تحسین شده و جایزه برده اش با عنوان «61 ساعت» در مکان 60 ایستاده و نام استفن کینگ استاد ژانر وحشت و دلهره با کتاب «تاریکی کامل، بدون ستاره» که در سال 2010 منتشر شد درمکان 67 دیده می شود. او بار دیگر برای «زیر گنبد» که اثری بود که سال پیشتر منتشر شد، در مکان 70 حضور دارد. شاتر آیلند اثر دنیس لهان نیز مکان 66 را به خود اختصاص داده وکن فالت با «سقوط غولها» نیز در مکان 72 ایستاده است. 

جالب این که «ناتور دشت» اثر فراموش نشدنی جی.دی. سلینجر در سال درگذشت او، مکان 73 را به خود اختصاص داده و این در حالی است که از انتشار این کتاب نزدیک به 60 سال می گذرد و نخستین بار در سال 1951 منتشر شد. 

مارک تواین نیز با زندگینامه خودنوشتش که به تازگی کشف شد و در سالی که به نام او بود نخستین جلد از سه جلد آن به بازار آمد مکان 85 این جدول را به خود اختصاص داده است. 

جی کی رولینگ نیز با جلد هفتم از مجموعه هری پاتر با عنوان «هی پاتر و قدیسان مرگبار» در مکان 83 جای دارد. 

سوزان کالینز، نورا رابرتز و دیوید بالداچی از دیگر نویسندگان پرفروش این فهرست هستند که نامشان چند بار تکرار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها