شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۸
سیبویه ایرانی، اولین نفر در صوف و نحو ربان عربی است

سفیر دائم ایران در بونسکو گفت: سیبویه نخستين فرد و اولین ایرانی است که برای زبان عربی صرف و نحو نوشت و صداها را در این زبان مشخص کرد./

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاریس، مینو خانی: در همایش یک روزه «سیبویه و رویکرد زبانشناسانه وی در تقارب فرهنگ ها» که چهارشنبه شب در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، دکتر محمدرضا مجیدی، سفیر دائم ایران در یونسکو از دلیل برگزاری این همايش، از سيبويه به عنوان يكي از چهره هاي علمي و ادبي جهان اسلام ياد كرد و گفت: سیبویه در مدت عمر كوتاه 40 ساله خود توانست نسبت به ترويج زبان و ادب عربي و فارسي اقدامات ارزشمندی کند. 

سفير دائم جمهوي اسلامي در يونسكو در ادامه افزود: «سيبويه به عنوان يكي از چهره هاي علمي ماندگار عرصه علم، ادب و فرهنگ است. وي در حدود 1250 سال پیش با نگارش كتاب مشهور خود به نام «الكتاب» که درباره صرف و نحو زبان عربی است، خدمات شایانی از نظر زبانشناسي به جهان اسلام ارايه کرد. کتابی که همچنان به عنوان مرجع مهمي مورد استفاده دانشجويان و دانش پژوهان در اقصي نقاط جهان است.» 

مجیدی درباره اهمیت تاریخی سیبویه اظهارداشت: «اهميت تاريخي سيبويه از آن جهت است كه وي نخستين کسي بود كه براي زبان عربي صرف و نحو  «گرامر» نوشت و صداها را در اين زبان مشخص ساخت. بنابراين علامات ضمه، فتحه، كسره و تنوين‌ها اختراع و كار سيبويه ايراني است.» 

ابو بشر عمرو بن عثمان معروف به سيبويه از دانشمندان معروف ايراني است که در سال 140 هـجري قمري مصادف با 760 ميلادي در «بيضا» واقع در شهرستان سپيدان فارس متولد شد و آرامگاه وی نيز در شیراز است. نام وي از واژه  «سيب» گرفته شده است و از آنجا كه بسياري از نام هاي ايراني پيش از اسلام و اوايل دوره اسلامي به پسوند نسبي «ويه» ختم مي‌شد، وی را سیبویه می نامیدند. عرب ها و به تبع آنها، غربي ها سيبويه را به صورت سيبَوَيهي تلفظ مي‌كنند.
 
سیبویه در 14 سالگي براي تحصيل علم رهسپار بصره شد اما از آنجا که در آن دوران، بغداد مركز علم و دانش بود به بغداد رفت و پس از آنكه در آنجا به مقام استادي در نحو رسید، نزد «يحيي بن خالد برمكي» رفت و نزد استاداني چون «الخليل الفواهيدي» ، «عيسي بن عمرو يونس» شاگردی کرد. وي به يكي از برجسته‌ ترين علمای «علم اللغة» در بغداد تبدیل شد. سپس به تأليف كتابي در نحو پرداخت كه ابن نديم درباره آن نوشته است: «نه پيش از وي كسي مانند آن را تأليف كرده و نه بعد از او كسي تأليف خواهد كرد.»

سيد مهدي ميرابوطالبي، سفير جمهوري اسلامي ايران در پاريس؛ مديحه بنت احمد آل شيبانيه، نماينده دايم سلطان نشين عمان در يونسكو؛ گتاچوانگيدا' جانشين دبير كل يونسكو؛ پاپا مومارديوپ، سفيردايمي سنگال؛ عبدالسلام الكلالی، سفير دايمي لبنان در يونسكو  علي اكبر صفي پور، رييس موسسه مطالعاتي فارس از جمله حاضران در اين همايش بودند. 

در اين همايش يك روزه كه به همت نمايندگي دايمي ايران در يونسكو و نمايندگي كشور عمان در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، استاد محمد دبیر مقدم و دکتر محمدجواد ادیبی فرد از جمله میهمانان ایرانی بودند که مقالات خود را در این همایش ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها