جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۱

جایزه ادبی کاستا در بریتانیا فهرست راه یافتگان به این رقابت برای انتخاب برترین آثار سال 2010 را معرفی کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، سایت اگر ناشران یان مک اوان و دیوید میچل دوست داشتند ناکامی در جایزه بوکر را زودتر فراموش کنند ، باید گفت در جایزه کاستا نیز شانس با آنها همراه نبوده است. 

4 اثر در فهرست نهایی جایزه ادبی داستانی کاستا راه یافته اند که ازمیان 168 کتاب دریافت شده و با پشت سر گذاشتن چنین رقبایی به این مرحله رسیده اند.
 
کتاب لوییس دوتی با نام «هرجا که دوست داری» درباره درخواست انتقام یک مادر از راننده ایست که دخترش را زیر گرفته است، اثر نیکل فارنادل با عنوان «کفر گویی» درباره رفتارهای غیراخلاقی و عواقب آن از سوی شخصیت های قصه است، «مگی اوفارل » نیز با کتابی با عنوان «دستی که اول از همه دست مرا گرفت» داستانی از دهه 50 قرن بیستم است و «اسکیپی می میرد» اثر پل موری نیز چهارمین اثر این فهرست است. 

پل موری که در سال 2003 نیز در فهرست نهایی جایزه وایت برد که بعدها به نام کاستا تغییرنام داد حضور داشت، با این رمان که جدیدترین اثرش است، در فهرست بوکر امسال نیز حضور داشت. 

گروه داروی این 4 اثر را آثاری توصیف کرده که با قصه هایشان خواننده را اسیر می کنند و با شخصیت هایشان خواننده رابا خود می کشند و این در حالی است که امسال سال قصه های خوبی نبوده است. 

به بخش های دیگر جایزه کاستا نیز این اسامی راه یافته اند؛ 

در بخش نویسندگان نوقلم با اولین رمان  
کیشوار دسایی با «شهادت شب» ، نیکش شوکلا با «محدودیت نارگیل» ، اتیش تاسر با «معبد روها» و سیمون تیرسک با «نه کاملا سفید». 

جایزه بیوگرافی   
سارا بیکول با «چگونه زندگی کنیم » ، مایکل فراین با «دارایی پدرم» ، ادمون دو وال با کتاب «موهایی با چشم های کهربایی». 

در بخش شعر
روی فیشر با «نواحی مرکزی استاندارد »، رابین رابرتسون با «نور ویرانگر» ، «جو شاپکات » با «ناپایداری » و سام ویلتس با «نور تازه بر تاریکی کهنه». 

در بخش جایزه کتاب کودک 
لوسی کریستوفر با «نرم» ، شارون داگر با «پیوست شده» ، جاناتان استراود با «حلقه سالومان» و جیسون والاس با «خارج از سایه ها».
 
جایزه کتاب کاستا از سال 1971 با نام «وایت برد» شروع به کار کرده و از سال 1985 تا سال 2006 به این نام اهدا می شد. این جایزه به آثار نویسندگانی از بریتانیا و ایرلند اهدا می شود و به برندگان خود در هر بخش 5 هزار پوند جایزه می دهد. این رقابت در مرحله بعد بین 4 اثر برنده از هر بخش نیز ادامه می یابد و از این میان کتاب سال کاستا انتخاب می شود و یک جایزه 30 هزار پوندی دریافت می کند.

جایزه کتاب کاستا تنها جایزه بریتانیایی است که کتاب کودک را نیز همتراز با دیگر آثار ادبی داوری می کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها