یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
طرح تجهيز كتابخانه‌هاي خوابگاهي آغاز مي‌شود

معاون فرهنگي، ‌اجتماعي وزارت علوم صبح امروز در نشست مطبوعاتي كه در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، گفت: طرح تجهيز كتابخانه‌هاي خوابگاهي به منظور غني‌سازي اوقات فراغت دانشجويان به زودي در سطح دانشگاه‌هاي كشور آغاز مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نشست مطبوعاتي غلامرضا خواجه‌سروي، معاون فرهنگي،‌اجتماعي وزارت علوم، جليل دارا، مدير اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم و اصحاب رسانه صبح امروز، شنبه
(28 شهريور ماه) در ساختمان وزارت علوم برگزار شد.

دكتر غلامرضا خواجه‌سروي درباره فعاليت‌هاي كتاب و كتابخواني در ميان دانشجويان،‌ محيط دانشگاه و خوابگاه‌ها،‌ عنوان كرد: يكي از مهمترين برنامه‌هاي كنوني معاونت فرهنگي در حوزه كتاب و كتابخواني، بحث تجهيز كتابخانه‌هاي خوابگاه‌هاست كه اكنون در چندي از خوابگاه‌هاي دانشجويي آغاز شده است.

وي با اشاره به اين كه براساس اجراي طرح كتابخانه‌هاي خوابگاهي،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با وزارت علوم همكاري خواهد داشت، افزود: كتاب‌هاي كتابخانه‌هاي خوابگاهي بر اساس سليقه دانشجويان و نيازهاي آن‌ها در جامعه انتخاب خواهد شد.

خواجه‌سروي با بيان اين كه بر مبناي اين طرح كتاب‌ها با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خريداري شده و سپس به كتابخانه‌هاي خوابگاه‌ها ارسال خواهد شد،‌ اظهار داشت: درحال حاضر سرمايه‌گذاري اصلي معاونت فرهنگي در حوزه كتاب در بخش كتابخانه‌هاي خوابگاه‌ها انجام شده است.

معاون فرهنگي، اجتماعي وزارت علوم درباره ديگر فعاليت‌هاي حوزه فرهنگ و كتاب در دانشگاه‌ها توضيح داد: از ديگر فعاليت‌ها مي‌توان به ارسال كتاب به كتابخانه‌هاي دانشگاهي و بخش كتابخانه‌‌اي خانه‌هاي فرهنگ در دانشگاه‌ها اشاره كرد. اين فعاليت گسترده و قابل توجه پيشتر به صورت موثر و مهم انجام نشده بود اما با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت خواهد گرفت.

وي با تاكيد بر اين كه اين فعاليت‌ها جداي از برنامه‌هاي هفته كتاب در دانشگا‌ها تنظيم شده است، تشريح كرد: معاونت فرهنگي در دانشگاه‌ها نمايشگاه‌هاي متنوعي از كتاب را نيز تدارك ديده است كه در آغاز سال تحصيلي به تدريج انجام خواهد شد.

خواجه‌سروي با بيان اين كه ساختارسازي در حوزه فرهنگي ـ اجتماعي و تربيتي دانشگاه‌ها در سال تحصيلي 90-89 انجام شده است، اظهار داشت: از جمله فعاليت‌هاي مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز بر سرمايه‌گذاري دانشجويان ايراني خارج از كشور است كه با همكاري نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. «تربيت» بر اساس آيه قرآن كريم «و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه» شعار كنوني معاونت فرهنگي‌ است، بنابراين بحث تربيت مقدم‌تر از تعليم است.
 
معاون فرهنگي، ‌اجتماعي وزارت علوم درباره وضعيت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها گفت: در رابطه با بحث عفاف و حجاب اكنون قوانين مدوني وجود دارد كه از دهه 60 نيز تصويب شده و اكنون مورد تاكيد قرار گرفته است. بنابراين تمامي دانشجويان موظف‌اند كه پوشش لازم و حجاب خود را بر اساس سند شوراي عالي انقلاب فرهنگي رعايت كنند.

خواجه‌سروي درباره برنامه‌هاي دانشگاه‌ها در هفته دفاع مقدس توضيح داد: متاسفانه بر اساس نقصي كه در تقويم آموزشي وزارت علوم در دانشگاه‌هاي كشور ايجاد شده است، دو مناسبت مهم و سرنوشت‌ساز هفته دفاع مقدس و دهه فجر با شروع سال تحصيلي همراه شده و معاونت فرهنگي قادر به اجراي برنامه‌هاي خود در اين ايام نخواهد بود. 

وي در ادامه سخنانش گفت: اما يكي از مسايلي كه از سال‌هاي پيش مورد توجه قرار گرفته و اكنون نيز دنبال مي‌شود، بحث كتابخانه‌هاي پايداري و دفاع مقدس است كه پيشتر قرار بود بخشي از اين كتابخانه‌ها در هفته دفاع مقدس تاسيس شود كه به زمان ديگري موكول شد.

وي با بيان اين كه كتابخانه‌هاي پايداري با همكاري بنياد حفظ آثار امام خميني(ره) و مركز نشر دفاع مقدس تاسيس مي‌شوند، بيان داشت: همچنين اداره كل امور فرهنگي براي نخستين‌بار در كشور به شكل سراسري در هفته دفاع مقدس، تئاتر دانشگاهي برگزار خواهد كرد.

نشست مطبوعاتي معاون فرهنگي، اجتماعي وزارت علوم صبح شنبه، 28 شهريور ماه در ساختمان وزارت علوم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها