شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
جهان‌بيني غيرغربي وارد منابع علوم‌انساني شده است

معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه گفت: اكنون، هستي‌شناسي و جهان‌بيني غيرغربي وارد مباحث علوم‌انساني شده و انديشمندان غربي، معترف به وجود نظريات غيرغربي در علوم انساني شده‌اند. در اين زمينه برخي كتاب‌هاي علوم‌انساني تحت تأثير مباحث عيرغربي منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نخستين همايش بين‌المللي علوم انساني با حضور صاحب‌نظران حوزه علوم انساني داخل و خارج از كشور صبح امروز، 27 شهريور ماه، در دانشكده زبان‌هاي دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين مراسم، ‌دكتر محمدباقر خرمشاد، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه با بيان مبحثي تحت عنوان «درآمدي بر نظريه‌هاي غيرغربي در علوم انساني»، عنوان كرد: كتاب «نظريات غيرغربي در روابط بين‌الملل» اثري است كه در سال 2010، خارج از ايران منتشر شد و تصميم بر اين بود كه از سوي معاونت آموزشي و پژوهشي وزارت امور خارجه منتشر شود.

وي با اشاره به اين كه پيش از شروع ترجمه اين كتاب از سوي وزارت امور خارجه، مطلع شديم كه اين كتاب در ايران در دست انتشار است، اظهار داشت: يكي از مباحث اصلي و مهم اين كتاب تحت عنوان نظريات غير غربي (چيني- هندي - آمريكاي لاتين و اسلامي» و بومي‌سازي مباحث علوم انساني - اسلامي مطرح شده است.

دكتر خرمشاد با تاكيد بر اين كه نوشتار حاضر به زودي در كشور منتشر مي‌شود، يادآور شد: سه نكته اساسي در عنوان اين كتاب نهفته است، ‌نخست طرح مباحث علوم ‌نساني غيرغربي، به اين معنا كه تاكنون بسياري از نظرياتي كه به عنوان نظريات علوم انساني غربي مطرح شده، غيرغربي بوده است. 

وي در ادامه افزود: برخلاف گذشته كه درباره نظريات غيرغربي تصوري وجود نداشت،‌ اكنون واقعيتي غيرقابل انكار به عنوان نظريات غيرغربي مطرح شده است. به اين معنا كه دوران استيلاي بي‌چون و چراي گفتمان غربي به سررسيده است. به اين دليل كه در اين كتاب به مباحث و نظريات غيرغربي پرداخته و ‌به راحتي مي‌توان به جاي نظريه غيرغربي در روابط بين‌الملل از نظريه غيرغربي در علوم انساني نيز استفاده كرد.

دكتر خرمشاد با تاكيد بر اين كه انديشمندان غيرغربي نيز معترف به وجود نظريات غيرغربي در علوم انساني شده‌اند، بيان داشت: بنابراين در صورتي كه نظريات غيرغربي الزامي شود،‌ دچار يك تحول پارادايمي خواهيم شد. به تعبير كتاب لاتين منتشر شده، انسان‌شناسي، ‌معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي و جهاني‌بيني غيرغربي اكنون اجازه ورود به مباحث علوم‌انساني را يافته است.

سپس دكتر علي‌اكبر متكان، معاون منابع انساني وزارت علوم با قرائت متن پيام دكتر «كامران دانشجو»، وزير علوم عنوان كرد: براساس محتواي اين پيام، ضرورت تفكر و انديشه در حيطه مطالعات علوم‌انساني به ويژه معرفت‌شناختي، پيدايش تمدن و تكوين دانشگاه و تعالي فرهنگي و اخلاقي براساس سند چشم‌انداز بيست‌ ساله وزارت علوم در كشور وجود دارد. 

وي يادآور شد: در بخشي از اين پيام آمده است كه همان‌گونه كه از مضمون آيه‌ 31 سوره مباركه بقره استفاده مي‌شود، ‌وجه تمايز و فصل مميز شرافت انسان بر ماسوي‌الله موقعيت علمي و مرتبت آگاهي و شناخت اوست و اين فضيلت تا حدي است كه خالق هستي در مقام احتجاج و تحدي با ملائكه خود و اثبات رجحان و بيان وجه ترجيح انسان برآمده است. تعليم كل اسماء به آدمي هم مبين قوه و استعداد انسان براي ترقي و تعالي است كه خليفه خداوند در زمين است و آيات الهي را در آفاق و انفس مطالعه مي‌كند.

همچنين دكتر علي‌رضا صالحي، رييس همايش و رايزن علمي ايران در بريتانيا و ايرلند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره ضرورت توجه به علوم‌انساني و سرفصل‌هاي درسي آن، ‌توضيح داد: اين نكته در اين‌جا مطرح است كه چگونه مي‌توان جهان غرب را به چالش كشاند در صورتي كه از نظريات علما و صاحبنظران آن‌ها استفاده مي‌شود؟ 

وي با بيان اين كه برخي صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه نظريات جامعه‌شناسي و روان‌شناسي سال‌هاست كه در كشور راكد مانده و نتوانسته مشكلات جامعه را حل كند، افزود: براساس سخنان مقام معظم رهبري بايد در تمامي عرصه‌هاي علوم‌انساني با قلم و اثر خود وارد مناقشه‌هاي علمي شويم و نظريات خود را در حوزه علوم‌انساني ارايه كنيم.

دكتر صالحي با تاكيد بر ضرورت توجه به جهاد علمي در حوزه علوم‌انساني، بيان داشت: يكي از اين حوزه‌ها معارف اسلامي و توجه به تعاليم مبتني بر اسلام و قرآن كريم و فهم آن توسط ابزارهاي گوناگون كتاب، نشريات و برگزاري كنفرانس‌هاست. فراخوان عمومي ارايه مقالات براي اين كنفرانس به دو زبان فارسي و لاتين ارايه شده و بيش از 400 چكيده مقاله به دبيرخانه تهران و لندن ارسال شده است. 

چكيده مقالات همايش بين‌المللي علوم‌انساني در ايران نيز پيش از برپايي اين همايش از سوي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و رايزني علمي ايران در بريتانيا و ايرلند منتشر و در روز همايش به شركت كنندگان اهدا شد.

مراسم افتتاحيه نخستين همايش بين‌المللي علوم انساني با حضور مسوولان فرهنگي دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران علوم انساني و وزارت امور خارجه صبح امروز، شنبه، 27 شهريور ماه در دانشكده زبان‌هاي دانشگاه تهران برگزار شد. اين همايش دو روز متوالي ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها