چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
رونق نشر محتاج تعامل است

تلاش سازمان‌ها و ناشران خصوصي براي فروش كتاب و نيز به كاربردن روش‌هاي مختلف براي جذب مخاطب، از جمله دغدغه‌هاي ا‌ست كه برخي را برآن داشته تا با فروش خانه به خانه كتاب و به امانت سپردن كتاب، افراد را جذب مطالعه و خريد كتاب‌ كنند، راهكاري كه به گفته مسوولان شهري، زماني به ثمر مي‌رسد كه ارگان‌هاي دولتي و نهاد‌هاي خصوصي در اين باره به اتفاق نظر برسند و با هم‌انديشي براي جذب مخاطب و فروش كتاب اقدام كنند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يكي از ناشران خصوصي براي فروش آثار منتشر شده خود بسته‌هاي مختلفي از كتاب را با تعداد مشخص به در منازل مي‌برد و در مرحله دوم فروش، اگر كسي كتاب را نخرد، مي‌تواند بسته كتاب را تا فردا به صورت امانت نزد خود نگاه ‌دارد و به فروشنده تحويل ‌دهد. 

نوشين عليمرادي يكي از اين فروشنده‌هاست و مي‌گويد: اين طرح پيشنهاد مدير انتشارات بود كه در هر بسته‌ شش كتاب با موضوعات مختلف كه بيشتر جنبه عامه پسند دارند، بگذاريم و آن را براي فروش به در منازل ببريم. اين كتاب‌ها با دو محور هنري و آشپزي و كتاب‌هاي آموزش اينترنت و كامپيوتري انتخاب شده‌اند. 

عليمرداني در توضيح بيشتر مي‌گويد: كتاب‌ها را به افراد تحويل مي‌دهيم و اگر تمايلي به خريد كتاب نداشته باشند مي‌توانند بسته كتاب را تا فرداي آن روز نزد خود نگه دارند و بعد به ما تحويل دهند.

وي مي‌گويد: كار سختي است كه مردم را به خريدن و خواندن كتاب مجاب كنيد. اما با روش امانت كتاب‌ها، كم پيش مي‌آيد كه در روز تحويل كتاب‌ها، كسي كتاب نخواهد در واقع، با اين كار فرصتي را فراهم آورديم تا مخاطب از روي كنجكاوي هم كه شده ،كتاب‌ها را ورق بزند. 

تعامل، لازمه موفقيت  

شهرداري تهران يكي از نهاد خصوصي است كه او هم طرح‌هاي مختلفي براي فروش كتاب و جذب مخاطب دارد. «رحيم محمدنژاد» معاون امور فرهنگي شهرداري منطقه 18 در اين‌باره مي‌گويد: شهرداري طر‌ح‌هاي متعددي براي جذب افراد به مطالعه دارد مانند: امانت كتاب در قالب طرح «پيك كتاب» كه ويژه خانواده‌هاي ايثارگران و سالمندان است كه كتاب‌هاي مورد علاقه خود را سفارش مي‌دهند و آن را توسط قاصدان كتاب تحويل مي‌گيرند. 

محمدنژاد افزود: يكي ديگر از راه‌كار‌هاي جذب مخاطب برپايي نمايشگاه كتاب در محلات مختلف تهران و نمايشگاه «ياد يار مهربان» در بوستان گفتگو است كه با همكاري ناشران برگزار مي‌شود تا علاوه بر به‌روزآوري مجموعه كتاب‌هاي كتابخانه‌هاي شهرداري تهران، كمكي به رونق بازار نشر شده باشد.

معاون امور فرهنگي منطقه 18 شهرداري تهران در ادامه با اشاره به جايگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي امور فرهنگي كشور مي‌گويد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عهده‌دار امور فرهنگي در بخش كلان است كه مي‌تواند در تعامل با شهرداري به اهداف فرهنگي سمت و سو ببخشد، زيرا شهرداري تهران در بخش ساختاري موفق بوده و توانسته است 200 كتابخانه را در سطح شهر تهران به غير از سراي محلات ايجاد كند. اما در جذب مخاطب و بازاريابي كتاب با مشكل رو به‌روست. در اينجا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند كانالي ارتباطي بين شهرداري و ناشران باشد تا كتاب‌هاي برتر در قفسه‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي شهرداري گنجانده شوند.

کتابخواني بدون پرداخت هزينه

رحيم محمدنژاد مي‌افزايد: اگر كتابخانه‌هاي شهرداري از تازه‌هاي نشر آگاه باشند، كمتر هزينه مي‌كنند و مجموعه‌اي به ‌روزتري خواهند داشت.

محمدنژاد در ادامه درباره استقبال ناشران از همكاري با شهرداري مي‌گويد: متاسفانه برخي از ناشران، شهرداري را به عنوان خريدار كتاب‌هاي خود فرض مي‌كنند و كمتر به جنبه فرهنگي كار، براي جذب مخاطب پيش قدم مي‌شوند.

وي مي‌افزايد: شهرداري تهران در حال فراهم آوردن ايجاد زمينه‌اي براي گرايش مردم به كتاب، بر اساس بافت فرهنگي متنوع شهر تهران است. به عنوان نمونه، در منطقه 18 پيك كتاب به صورت امانت به در منازل فرستاده مي‌شود تا مردمي كه از درآمد پاييني برخورداراند و بيشتر دغدغه نان دارند، بدون پرداخت هزينه كتاب بخوانند.

محمد نژاد مي‌گويد:  جذب مخاطب گام نخست در گرايش مردم به كتاب است زيرا تا ميزان علاقه ‌افراد به مطالعه افزايش پيدا نكند، فراهم آوردن زمينه خريد كتاب بي‌ثمر است. بنابراين شهرداري مي‌تواند در صورت تعامل ناشران با شهرداري مناطق در محلات تهران، فرصتي را براي حضور كتاب در تك تك خانه‌‌ها فراهم آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها