شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۴
ضرورت ارايه کتاب‌های قرآنی با روش‌های نوين

وزیر آوزش و پرورش در جريان بازدید از بخش آموزش نمایشگاه بين‌المللي قرآن کریم با تاکید بر استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین آموزشی در ارایه آثار قرآنی گفت: کتاب‌های قرآنی به ویژه کتاب‌های حوزه دین و زندگی باید با روش‌های نوین آموزشی مانند آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان سراسر کشور ارایه شوند.

دکتر حاجی بابایی در حاشیه بازدید از بخش آموزش نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به ضرورت کاربرد شیوه‌های نوین آموزشی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی در ارايه آثار قرآنی، تمهیداتی اندیشیده است که از این میان می‌توان به دایر کردن 1500 مدرسه قرآنی ویژه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به صورت آزمایشی در سراسر کشور اشاره کرد.

وي افزود: به این معنا که از ابتداي مهر ماه سال جاری باید همه معلمان پيش از آغاز کلاس درس، چند آیه از قرآن را همراه با ترجمه آن تلاوت کنند. همچنین معلمان می‌توانند برای تاثیرگذاری و جذابیت بیشتر آیات قرآنی، از آموزش‌های مجازی تلاوت قرآن با استفاده از ابزاري مانند لوح‌های فشرده استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش در بازديد از غرفه‌های بخش آموزش نمایشگاه قرآن، از آنها به عنوان پر ازدحام‌ترین غرفه‌های نمایشگاه هجدهم یاد کرد و گفت: علت ازدحام بازدیدکنندگان در این بخش، جذابیتی است که مسولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نسبت به سال گذشته در آن ايجاد كرده‌اند.

وی درباره دليل نام‌گذاری بخش آموزش نمایشگاه قرآن با عنوان «مدرسه قرآن» گفت: از آنجا که عنوان «مدرسه» در ذهن اولیا، مربیان و دانش آموزان به گونه‌ای است که ورود به آن را اجباری مي‌نماياند، در این نام‌گذاری سعی شده است، تمام بازدیدکنندگان به ویژه دانش‌آموزان و اولیاي آنها، خود را در ورود و بازدید از این بخش مکلف بدانند.

وی با تاكيد بر اين كه «حرکت وزارت آموزش و پرورش به سمتی است که قرآن را محور تمام فعالیت‌های آموزشی قرار دهد» توضيح داد: به این معنا که معلمان برای ارایه مطالب درسی به دانش‌آموزان از مفاهیم و استدلال‌های قرآنی استفاده کنند. به طور مثال، در متن کتاب عربی سعی شده از آیات قرآنی استفاده شود تا دانش‌آموز در کنار آموزش درس عربی با آیات قرآنی و ترجمه آنها بيشتر آشنا شوند.

دکتر حاجی بابایی از دایر کردن 50 هزار مدرسه قرآنی برای سه تا چهار سال آینده در نوبت بعد از ظهر مدارس خبر داد و گفت: 10 هزار مدرسه قرآنی به صورت آزمایشی از ابتداي مهر ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، اگر این عملیات با موفقیت انجام شود، وزارت آموزش و پرورش وارد فاز دوم خواهد شد و به دایر کردن دومین مجموعه 10 هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور اقدام مي‌كند.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های جدید اين وزارتخانه در نهادینه کردن قرآن در مدارس ابتدایی بیان داشت: دانش‌آموزان سال سوم ابتدایی با آغاز سال تحصیلی جدید علاوه بر آموزش کتاب قرآن، در نخستین ماه سال تحصیلی به صورت مستمر و روزانه به آموزش روخوانی اين كتاب می‌پردازند. سپس با اتمام نخستین ماه به صورت هفتگی و به مدت دو ساعت به آنها قرآن آموزش داده مي‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ قرآنی در تمام علوم درسی اقدام به برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی در سطوح استاني و کشوري کرده و برای جذب دانش آموزان به سمت مفاهیم و آموزش‌های قرآنی، تمهیداتی اندیشیده است که از این میان می‌توان به برپایی آزمون‌ها و مسابقات قرآنی مدارس اشاره کرد.

دکتر حاجی بابایی درباره رسالت رسانه‌های مکتوب براي گسترش فرهنگ قرآني در جامعه گفت: رسانه‌ها باید تاثیر روخوانی، ترجمه، تفسیر و آموزه‌های قرآنی در تربیت دانش‌آموزان و درك مطالب درسی مانند فیزیک، ریاضی و ... را بیش از پیش به عرصه ظهور برسانند.

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم در بخش‌هاي حوزه، دانشگاه، آموزش، پژوهش و گفت‌وگوهاي قرآني، محصولات فرهنگي، كتاب و نشر، فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال، كودك، نوجوان، خانواده، محافل و مراسم، شعر و ادب، ترجمه قرآن كريم، هنرهاي نمايشي و تئاتر، بين الملل، بصيرت قرآني، هنرهاي تجسمي، عكس، نهادها و موسسات از 17 مرداد تا 12 شهريور، برابر با 27 شعبان تا 23 رمضان، از ساعت 17 تا 24 در مصلاي امام خميني(ره) تهران آماده بازديد علاقه‌مندان است.

نمايشگاه قرآن روزهاي تعطيل از ساعت 14 شروع به‌ كار مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط