چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
بولونيا و «افق‌های نو» در برابر پدیدآورندگان کتاب‌های نوجوانان

هر سال نمایشگاه بولونیا (ايتاليا) با هدف تشویق ناشران جهان به انتشار کتاب‌های با کیفیت بالا، جایزه‌ای را در سه بخش داستان، ‌غیر داستان و افق‌های نو به پدیدآورندگان کتاب‌های کودک اهدا می‌کند.

ايبنا نوجوان: از سال ۲۰۰۹ تا کنون، برگزارکنندگان این مسابقه كه با نام (Bologna Ragazzi Award)برگزار مي‌شود، گروه موقت جدیدی را به سه حوزه‌ي پیشین افزوده‌اند که opera prima نام دارد. 

جایزه‌ي «راگازی» بولونیا یکی از جایزه‌های ارزشمند جهانی است که ناشران را تشویق می‌کند بهترین آثار خود را به این مسابقه معرفی کنند. 

جايزه‌ي بخش داستان به بهترین کتاب از گونه‌ي فانتزی، مجموعه قصه‌ها یا داستان‌های کوتاه و یا تصويري تعلق می‌گیرد. در این بخش یک برنده و یک تا سه تشویقی معرفی می‌شوند. 

جايزه‌ي بخش غیرداستانی هم به آثاری که اطلاعات مفید و آموزنده‌ای در حوزه‌های علم، تاریخ، هنر، موسیقی، زندگی‌نامه و یا رخدادهای تازه در جهان را در اختیار نسل جوان قرار دهد، داده می‌شود. 

بخش افق‌های نو به صنعت نشر در کشورهای عربی، آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا تعلق دارد، آثاری که بتوانند فکرهای نو و غذای مناسبی برای برانگیختن نوآوری در خوانندگان ایجاد کند.
 
Opera Prima بخش تازه‌ی این رقابت است که به نخستین آثار هنرمندان تعلق می‌گیرد. جایزه‌ی این بخش با هدف تشویق ناشران به یافتن استعدادهای جدید، به کتاب‌های نویسندگان و تصویرگران جدید اختصاص می‌یابد. 

داوران بین‌المللی این جایزه برای انتخاب برندگان، عناصر تفکیک، ویژگی‌های برتر هنری و ارتباط مناسب و متعادل بین متن و تصویر را در نظر می‌گیرند.  

در این جشنواره، برنامه‌های متنوعی نيز اجرا می‌شوند. برنامه‌هایی چون: اهدای جایزه به برگزیدگان جایزه‌ي بین‌المللی تصویرگری راگازی بولونیا، برپایی گردهمایی بین‌المللی Quick Rights، نمایش آثار اصل تصویرگران عضو انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودکان، برپایی میزگرد بین‌المللی حقوق نشر و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها. 

معمولاً برندگان جوایز مهمی همچون «جایزه‌ي هانس کریستین اندرسن»، «جایزه‌ي ترویج خواندن آساهی»، «جایزه‌ي یادبود آسترید لیندگرن» و نیز «جایزه‌ي راگازی بولونیا» در جریان این نمایشگاه اعلام می‌شوند.
 

نمایشگاه تصویرگران بولونیا
یکی دیگر از برنامه‌های نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان بولونیا است. هر سال، تصویرگرانی از گوشه و کنار جهان، برای نمایش آثارشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا نام‌نویسی می‌کنند و داورانی بین‌المللی از میان درخواست‌کنندگان، آثاری را برای نمایش در طول روزهای برپایی نمایشگاه برمی‌گزینند. 

هدف از برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌های مختلف در درجه‌ی نخست، آشنایی ناشران با پدیدآورندگان ادبیات کودک در کشورهای مختلف جهان و خرید و فروش حق مالکیت معنوی آثار برای انتشار و برگردان به زبان‌های دیگر است. 
منبع: سايت نمايشگاه بولونيا و سايت كتابك

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط