شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
«تاريخ و فرهنگ ارمنستان» به چاپ سوم رسيد

كتاب «تاريخ و فرهنگ ارمنستان» نوشته احمد نوري‌زاده به كوشش نشر چشمه به چاپ سوم رسيد. باورهاي کهن در ارمنستان، تاريخ ارمنستان، افسانه‌هاي ارمني و اساطير ارمنستان در اين كتاب تاريخي به تصوير كشيده شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ناشران كتاب‌هاي تاريخي هفته گذشته 60 عنوان كتاب در حوزه تاريخ و جغرافيا منتشر كرده‌اند. بين آثار منتشر شده، 54 عنوان تأليف و 6 عنوان ترجمه مشاهده مي‌شود. همچنين 38 عنوان كتاب چاپ نخست و 22 عنوان تجديد چاپ بوده و 32 عنوان اين كتاب‌ها در تهران و 28 عنوان در شهرستان منتشر شده‌اند. شمارگان متوسط اين كتاب‌ها 2236 و متوسط صفحات آن 269 صفحه بوده است.

«آرياها و ناآرياها در چشم‌انداز كهن تاريخ»، «آشنايي با كشور آذربايجان»، «آشنايي با كشور روسيه»، «آشنايي با كشور عراق»، «ارگ‌نامه»، «بابك: قهرمان مبارزه با اشغالگران»،‌ «تاريخ تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي»، «تاريچه محله و مسجد خواجه خضر كرمان»، «تاريخ شفقت»، «تاريخ هجده ساله آذربايجان»، «تشكيلات و سياست‌هاي نظامي سلسله آل‌بويه»، «داريوش شاهنشاه هخامنشي»، «در ديار شهرياران: گشت و گذاري در كشور»، «رفيق: زندگيو مرگز ارنستو چه‌گوارا»، «زندگي قيصرها»، «زندگي‌نامه كوروش بزرگ: بر اساس معتبرترين منابع»، «فرمان آتش در كوهستان باختر»، «گنجينه تاريخ ايران: افشين، بابك، مازيار» و... از جمله كتاب‌هاي منتشر شده در هفته گذشته است.

در اين هفته سه كتاب جغرافيايي نيز با نام‌ها «بنيان‌هاي جغرافياي جنوب شرق ايران»، «جغرافياي انساني و اقتصادي گيلان» و «جغرافياي ايرانگردي» مشاهده مي‌شوند.

كتاب «جغرافياي جهانگردي» از جمله كتاب‌هايي است كه به چاپ پنجم رسيده است. اين كتاب ويژه رشته‌هاي مديريت، هتل‌داري، خدمات مسافرتي و جهانگردي، ميهمانداري، جغرافيا و علاقه‌مندان به ايرانگردي است.

كشور ايران به دليل داشتن نواحي آب و هوايي مختلف و نيز جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي و مذهبي داراي اهميت زيادي از نظرصنعت گردشگري است. اين كتاب مي‌تواند براي دانشجويان دوره كارداني، كارشناسي، پژوهشگران، گردشگران و همه علاقه‌منداني كه با صنعت گردشگري ارتباط دارند مفيد باشد.

آشنايي با جغرافياي جهانگردي، مفهوم جغرافياي ايران، بررسي ويژگي هاي انساني، سكونت‌هاي انساني و... از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب جغرافيايي است.

نگاهي به كتاب «تاريخ و فرهنگ ارمنستان» 
«تاريخ و فرهنگ ارمنستان» در واقع دومين اثر احمد نوري زاده پس از كتاب «صد سال شعر ارمني» است كه به كوشش نشر چشمه در 648 صفحه به چاپ سوم رسيده است.

نگرش آكادميك اين نويسنده معاصر به تاريخ و فرهنگ ارمنستان چنان است كه دقت علمي اين اثر ادبي و تاريخي را فراتر مي‌برد. «تاريخ و فرهنگ ارمنستان» سرگذشت رنج و رزم ملتي است كه از هزاره دوم پيش از ميلاد بر كوهستان‌هاي هزار شاخه ارمنستان و در همسايگي ايران بزرگ مي‌زيستند. ارمنستان با اين همسايه پرقدرت آسيايي، همواره بستر آفرينش رخدادهاي شگرف ادبي و حماسي بوده است.

در اين بررسي علمي ـ تاريخي همه آن حلقه‌هايي كه تاريخ و فرهنگ ارمنستان را به وجود آورده‌اند، پيش چشم خوانندگان مي‌گشايد و ديدگاه‌هاي آنان را در پيگيري حوادث طوفاني تاريخ پرفراز و نشيب اين قوم بزرگ را به داوري مي‌گيرد.

آنچه تاريخ و فرهنگ ارمنستان را از ديگر آثار مشابه ممتاز مي‌كند، تنها بررسي موشكافانه‌ ميتولوژي و اسطوره‌شناختي تطبيقي آن نيست، بلكه يك قوم را از دوردست تاريخ تا لحظه كنوني همراه با اسطوره‌ها، تراژدي، حماسه‌ها و فرهنگ و ادب يك قوم پي گرفته است.

تاريخ و فرهنگ ارمنستان در واقع، اثري چندوجهي است كه در بخش‌هاي مختلف تقسيم‌بندي شده است. نگاهي به تاريخ ارمنستان، باورهاي كهن در ارمنستان، اساطير ارمنستان، افسانه‌هاي ارمني، مسيحيت در ارمنستان و پيدايش زبان نوشتاري ارمني، نامداران فرهنگ ارمني، تاريخ و ادبيات ارمني و... از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب تاريخي است. 

مطالعه اين اثر، كوششي براي شناساندن گوشه‌هايي از تاريخ ارمنستان و برخي جنبه‌هاي حيات معنوي و فرهنگي ملت ارمني است. «تاريخ و فرهنگ ارمنستان» را نشر چشمه منتشر كرده و به چاپ سوم رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها