دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
ارزیابی دقیق‌تری از فرهنگ صورت گیرد

اسماعیل امینی، منتقد در نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «به جرم شعر» که عصر دیروز در حوزه هنری برگزار شد گفت: «متاسفانه رسانه‌های ما تحت سیطره سیاست هستند و این فضا ما را از ارزیابی دقیق فرهنگ دور کرده است.»_

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «به جرم شعر» سروده علی حاجتیان عصر دیروز (6 تیر) با حضور شاعران و منتقدانی چون اسماعیل امینی، سعید بیابانکی و محمود حبیبی کسبی در انتشارات سوره مهر برگزار شد.

امینی در این نشست گفت: باید توجه داشت که نقد و بررسی دو امر مجزا هستند. در این نشست ما برای بررسی کتاب گرد هم آمده‌ایم؛ چراکه نقد، تفسیر اثر است.

وی در ادامه به بررسی مجموعه شعر «به جرم شعر» پرداخت و اظهار داشت: اشعار این مجموعه از لحاظ عاطفی بسیار صادقانه هستند و این امر حسن بزرگی برای مجموعه به حساب می‌آید؛ چرا که در حال حاضر اغلب مجموعه‌ها با عدم صداقت عاطفی روبه رو هستند.

این شاعر افزود: زبان مجموعه جایگاهی در میان فخامت زبان رسمی و زبان معمول و معیار دارد. شاعر جسارت طبع‌آزمایی در وزن‌های مختلف را داشته و در ترکیب‌سازی‌ها نیز جسارت خود را نشان داده است.

بیابانکی: ویراستاری مجموعه شعر ضروری است 

در بخش دیگر از این نشست سعید بیابانکی با تاکید بر این موضوع که دفتر شعر «به جرم شعر» ویراستار نداشته است گفت: در این مجموعه جای ویراستار خالی بوده و همین مساله خوانش شعر را دشوار کرده است و از سوره مهر این سوال دارم که ویراستاری در کجای این متن واقع شده و آیا تفاوتی بین ویراستاری و حروفچینی قائل شده‌اند یا خیر؟

وی به گفته‌ای از محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره و تصریح کرد: این شاعر اعتقاد دارد «شعر خوب شعری است که با یک بار خواندن میزان زیادی از آن در ذهن رسوب کند». این مجموعه نیز چنین ویژگی دارد.

شاعر مجموعه «سنگچین» ادامه داد: با وجود همه زیبایی‌هایی که در سروده‌های حاجتیان وجود دارد اما نمی‌توان از اشکالات نحوی و دستوری آن گذشت و این لغزش‌ها نشان می‌دهد شعر وی به اصطلاح چکش نخورده است.

وی این مجموعه شعر را همگون ارزیابی کرد و اظهار داشت: غزل‌های این مجموعه تقریبا در یک حال و هوا سروده شده‌اند و مجموعه را دچار نوعی همواری و همگونی کرده‌اند. این در حالی است که شعر نیاز به تکانه‌هایی دارد. جای این مسئله در این کتاب خالی است و معتقدم شاعر جسارت لازم را نداشته است.

بیابانکی در پایان به برخی از مجموعه شعرهایی که فاقد ارزش شعری‌اند و منتشر می‌شوند یادآور شد: قانون نشر باید کمک کند تا کتاب‌های شعری که مجوز نشر می‌گیرند به معنای واقعی شعر باشند و ارزش انتشار را داشته باشند.

نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «به جرم شعر» سروده علی حاجتیان فومنی عصر دیروز (6 تیر) از ساعت 17 در فروشگاه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط