چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
قسمت دوم تریلوژی لارسن بر پرده سينماهاي فرانسه

اقتباس سینمایی از قسمت دوم تریلوژی «هزاره» اثر پرفروش نویسنده سوئدی، استیگ لارسن امروز بر پرده سینماهای فرانسه می‌رود.\

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاریس، مینو خانی: به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، 9 ماه بعد از اکران سینمایی قسمت دوم از تریلوژی «هزاره» در سوئد و 3 ماه بعد از پخش تلویزیونی آن در شبکه کانال پلوس، این اثر اقتباسی امروز با عنوان «دختری که خواب یک بشکه بنزین و یک بسته کبریت می‌بیند»، بر پرده سینماهای فرانسه رفت. قسمت سوم آن، «شاهزاده‌ای در قصری از کوران حوادث» 28 جولاي (6 مرداد)  در این کشور اکران خواهد شد.

«نیلز آردن اوپلو» کارگردانی قسمت اول هزاره با عنوان «مردانی که زنان را دوست ندارند» را بر عهده داشت که به نظر منتقدان اقتباس خوبی از آن ارائه نکرده بود. به همین دلیل «دانیل آلفردسون» به عنوان کارگردان دو قسمت بعد این تریلوژی معرفی شد که نظرات حاکی از آن است که وی به مراتب به اصل داستان این اثر پرفروش استیگ لارسن وفادار مانده است. نومی راپاس (در نقش لیزبت سالاندر) و مایکل نیکویست (در نقش سوپر بلومکویست) هنرپیشه‌های این تریلوژی هستند. اين بازيگران تا پیش از این ناشناس بودند.

در سال 2004، استیگ لارسن روزنامه‌نگار و نویسنده که به خاطر مبارزه‌اش علیه راست تندرو معروف بود، دست نوشت 2000 صفحه‌ای را که انتشارات دیگر آن را در کرده بودند، به انتشارات سوئدی نورستندز سپرد. هر چند این انتشارات، از فروش این داستان مطمئن نبود، با این همه خطر کرد و 2000 صفحه را منتشر کرد. موضوع داستان آهسته آهسته مردم شمال اروپا را مجذوب کرد و  فروش آن با انتشار قسمت سوم اوج گرفت. بعد از سویس، دانمارک و نروژ، سپس فنلاند و انگلیس مجذوب داستان شدند و تاکنون 32 کشور حق تالیف آن را خریداری کرده است. 

مسوول ادبیات کشورهای اسکاندیناوی انتشارات فرانسوی اکت سود، در نوامبر سال 2006 تصمیم گرفت تریلوژی «هزاره» را به زبان فرانسوی ترجمه کند. وی آن زمان نمی‌دانست بر اثری دست گذاشته که 10 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا فروش خواهد کرد و به 36 زبان ترجمه خواهد شد، اثری که اقتباس آن حسرت هالیوودی‌ها را برانگیخت.

«دختري با خالكوبي اژدها» جلد اول اين سه گانه كه در فرانسه با عنوان «مردانی که زنان را دوست ندارند» منتشر شده، تا امروز 1،4 میلیون نسخه فروخته و بر اساس آمار گاه حتي  2 تا 3 هزار نسخه در روز فروش داشته است. اين کتاب در سال 2008 به عنوان پرفروش‌ترین کتاب فرانسه مطرح شد و نویسنده آن بعد از دن براون، هارلان کوبن و استفانی مه یر، در رده چهارم نویسندگان خارجی در فرانسه قرار گرفت. 

این داستان پرطرفدار، برای سینما جذاب بود. با این همه، اولین قسمت آن با بودجه ای اندک معادل 15 میلیون یورو و دو هنرپیشه ای که تا آن روز ناشناس بودند، نومی راپاس و مایکل نیکویست، در فوریه 2009 در سوئد اکران شد. فیلمی که در اولین روز اکران آن در زادگاهش، 27 فوریه، 300 هزار نفر تماشاگر بلیت آن را پیش خرید کرده بودند. موفقیتی که می‌شد برای قسمت‌های دوم و سوم آن نیز تصور کرد، هر چند ساخت آن در وهله اول برای تلویزیون در نظر گرفته شده بود. هر کدام از سه قسمت این تریلوژی به ترتیب 1،2 میلیون، 1 میلیون و 500 هزار نفر در سوئد تماشاگر داشتند. 

اولین قسمت اين فيلم در ماه می سال 2009 به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. به دلیل حضور تماشاگران، پلیس شهر کن، آن روز تمام شهر را تحت مراقبت داشت. موفقیت این فیلم در اروپا هالیوود را به حسرت انداخت، فیلمی که در اولین روز اکران آن در ایالات متحده ، 19 مارس 2010، 3 میلیون دلار فروش کرد. به همين دليل آمريكايي‌ها هم قصد ساخت اين تریلوژی را با حضور هنرپیشه‌های ديگر در سر دارند و امتياز آن را نيز خريده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها