چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
موسوی گرمارودی: زرویی خوش‌قریحه‌ترین طنزپرداز معاصر ایرانی است

علی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از آلبوم «بامعرفت‌های عالم» و تجلیل از ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: طنز زرویی موفق‌تر از طنز بسیاری از طنزپردازان معاصر است و تلخ‌ترین پدیده‌ها را با زبان طنز به شیرینی بیان کرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین تجلیل از زرویی نصرآباد به بهانه رونمایی آلبوم «بامعرفت‌های عالم» عصر دیروز(1 تیر) با حضور موسوی گرمارودی، شاعر و پژوهش‌گر ادبی، بهاءالدین خرمشاهی، حافظ‌‌‌پژوه، سعید بیابانکی شاعر و طنزپرداز، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، شهرام شکیبا شاعر و طنزپرداز، محمدعلی بهمنی غزل‌سرا، احمد ابراهیمی خواننده و مسوولان فرهنگی منطقه 5 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

خرمشاهی، از سخنرانان این مراسم با تاکید بر نقش موثر زرویی در شکل‌گیری محافل طنز در جامعه گفت: سخن گفتن از زرویی دشوار است و به راستی چه بگویم که از اشعار زرویی و شخصیت وی بهتر باشد. سرودن شعر طنز امری دشوار است. من بارها تلاش کرده‌ام در این عرصه قلم بزنم و به دشواری‌های آن آشنا هستم.

این حافظ پژوه به تشریح تفاوت‌های طنز شفاهی و مکتوب پرداخت و اظهار داشت: طنز زرویی دریایی است که قطره قطره آن را بر ما نمایاند. 

در ادامه موسوی گرمارودی گفت: سال 1380 مجموعه‌ای با عنوان «دگرخند» از من منتشر شد که بررسی طنز، هزل و هجو از قرون گذشته تا امروز است. بخشی از این کتاب را به بررسی «تذکره المقامات» این طنزپرداز اختصاص دادم و اشعار او را در این کتاب بررسی کردم.

وی افزود: طنز زرویی را موفق‌تر از طنز توللی و سایر طنزپردازان معاصر می‌دانم و معتقدم از خوش‌قریحه‌ترین طنزنویسان ایرانی هستند که حتی تلخ‌ترین پدیده‌ها را با زبانی شیرین بیان کرده است.

این شاعر در پایان یادآور شد: زبان و بیان زرویی فارغ از هرگونه روزمرگی است و به علت وجود همین توانایی است که همیشه ماندگار خواهد بود.

شکیبا: «بامعرفت‌های عالم» شبیه خود زرویی است
شهرام شکیبا، دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت: آلبوم «بامعرفت‌های عالم» شبیه خود زرویی است، ساده، بی‌آلایش و در فضایی نوستالژیک نفس می‌کشد که عاری از هرگونه آفتی است که ما در طنزپردازی به آن دچار شده‌ایم.

این طنزپرداز ادامه داد: ما طنزپردازان در اشعار خود به مسائل روز می‌پردازیم و پس از مدتی اشعارمان ماندگاری خود را از دست می‌دهند. اما زرویی شیوه درستی را در بیان افکارش یافته و آن‌چه می‌گوید عمیق است و به طور حتم جاودانه می‌ماند.

وی افزود: اگر در سر میل ماندگاری در عرصه طنز را داریم باید به نگاه زرویی نزدیک شویم و روش و نگاه او را نوشته‌ها و سروده‌های خود به‌کار بگیریم. 

بهمنی: با آلبوم «بامعرفت‌های عالم» زیسته‌ام
در ادامه این مراسم بهمنی گفت: از وقتی آلبوم «بامعرفت‌های عالم» به دستم رسیده است با آن زیسته‌ام و دوست دارم در حوزه شعر طنز نیز فعالیتی داشته باشم. اما مطمئن هستم نمی‌توانم در این حوزه وارد شوم.

زرویی نصرآباد نیز در این مراسم خاطراتی را از دوران کودکی‌اش بیان کرد. 

در ادامه این مراسم نماهنگی پیرامون زندگی و فعالیت های زرویی نصرآباد پخش شد. ناصر فیض، امید مهدی‌نژاد و سعید بیابانکی اشعاری را در این مراسم قرائت کردند.

در پایان این مراسم آلبوم «بامعرفت‌های عالم» با حضور گرمارودی، سالاروند، باشو، ابراهیمی و زرویی‌نصرآباد رونمایی شد.

مراسم تجلیل از ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز معاصر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه موسیقی آوای باربد و با همکاری دفتر طنز حوزه هنری سه‌شنبه(1 تیر) از ساعت 17 و 30 در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط