شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
«انقلاب فرانسه» به چاپ چهارم رسيد

«انقلاب فرانسه» نوشته فيليپس كورزين به چاپ چهارم رسيد. اين كتاب از مجموعه تاريخ جهان انتشارات ققنوس است و با چشم‌اندازي گسترده و ژرف، از سير تاريخ جهان مي‌گويد. بسياري از متفكران و تاريخ‏دانان، انقلاب كبير فرانسه را تأثيرگذارترين رويداد در سرنوشت‏ جهان از قرون وسطي تاكنون مي‏دانند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ناشران كتاب‌هاي تاريخي هفته گذشته 54 عنوان كتاب در حوزه تاريخ و جغرافيا منتشر كرده‌اند. در بين آثار منتشر شده، 46 عنوان تأليف و 8 عنوان ترجمه مشاهده مي‌شوند. همچنين 23 عنوان كتاب چاپ نخست و 31 عنوان تجديد چاپ بوده و 39 عنوان اين كتاب‌ها در تهران و 15 عنوان در شهرستان منتشر شده‌اند. شمارگان متوسط اين كتاب‌ها 2354 و متوسط صفحات آن 312 صفحه بوده است.

«جهانگردي ايران(چهار زبانه)»، «شيراز، پايتخت فرهنگ و هنر ايران زمين»، «اختناق ايران»، «از تهاجم فرهنگي تا جنگ نرم»، «انارستان»، «انقلاب فرانسه»، «ايران نامك: نگرشي نو به تاريخ و نام ايران»، «ايران و جنگ جهاني اول آوردگاه ابردولت‌ها»، «ايران يادگار تمدن»، «بل بر بلناي فارس»، «تاريخ بيهقي»، «تاريخچه باستان‌شناسي جهان» و ... از جمله كتاب‌هاي منتشر شده در هفته گذشته است.

بسياري از متفكران و تاريخ‏دانان، انقلاب كبير فرانسه را تأثيرگذارترين رويداد در سرنوشت‏جهان از قرون وسطي تاكنون مي‏دانند. انقلابي كه با آرزوهاي بزرگ آغاز شد، با تغييرديدگاه‏ها ادامه يافت و به ديكتاتوري ناپلئون بناپارت انجاميد. گر چه انقلاب فرانسه در ابتدا به اهداف خود نرسيد، اما به مثابه زلزله‏اي تمام اركان‏ حكومتي آن روز را دچار تغيير كرد. اين انقلاب و تأثير آن بر سرنوشت ملل و حكومت‏هاي مختلف چنان در تاريخ معاصر اهميت يافت كه كتاب‏هاي بي‏شماري در مورد آن نوشته شد.

«انقلاب فرانسه» از مجموعه تاريخ جهان انتشارات ققنوس است و با چشم‌اندازي گسترده و ژرف، از سير تاريخ جهان مي‌گويد. اين كتاب توسط مهدي حقيقت‌خواه ترجمه شده است. مجموعه تاريخ جهان از جمله كتاب‌هاي تاريخي- آموزشي است كه ‏انتشارات لوسنت بوكس آمريكا آن را در سال 1995 منتشر كرد. نخستين كتاب اين مجموعه با نام «امپراطوري ايران» توسط همين ناشر در سال 79 با ترجمه مرتضي ثاقب‏فر منتشر شد. تاكنون نزديك به 70 مجلد از اين مجموعه، ترجمه و منتشر شده است.

علي نيلي پژوهشگر، تاريخ نقدي بر اين كتاب آورده است كه انقلاب فرانسه با نگارشي ساده، رويدادهاي مهم انقلاب كبير فرانسه را شرح مي‏دهد. كتاب با شرح مختصري از وضعيت فرانسه اواخر قرن هجدهم و ريشه‏هاي اقتصادي و اجتماعي نارضايتي مردم آغاز مي‏شود. نويسنده توضيح كوتاهي درباره ‏نقش فيلسوفان) به خصوص ژان ژاك روسو واضع نظريه قرارداد اجتماعي، لويي چهاردهم، فرودستان جامعه فرانسه و... را شرح مي‌دهد. تمام اتفاقاتي است كه در سال 1789، سلطنت را ابتدا در فرانسه و سپس‏در كل اروپا سرنگون مي‏كند در اين كتاب كم‌حجم آمدهاست.

شرح حوادث تا سال 1799 يعني سال آغاز ديكتاتوري ‏بناپارت ادامه مي‏يابد و نويسنده به همان سرعتي كه رخدادها، پاريس را دستخوش تحول‏مي‏كند، آن را به رشته تحرير درآورده است. در عين حال نكاتي كه احتياج به توضيح بيش‏تري داشته‏اند يا نكاتي كه توضيح آن‏ها در متن اصلي سرعت آن را مي‏گرفت، در كادرهاي مجزا بدان‏ها پرداخته شده است.

ترجمه كتاب شيوا و روان ست و در متن با كلمات سنگين و غيرقابل فهم ‏روبه‌رو نمي‏شويم. نكته قابل توجه، تعداد منابعي است كه نويسنده براي نگارش دقيق‏تر و وقايع انقلاب‏كبير از آن‏ها استفاده كرد. در پايان كتاب بيش از 25 گزارش، زندگي‌نامه و كتاب به عنوان‏ منابع مورد استفاده (فيليس كورزين؛ نويسنده كتاب) به خوانندگان معرفي شده است.

نكته ديگري كه مي‏توان به آن اشاره كرد. لحن بي‏طرف نويسنده است. متن نه به تعريف‏ و طرفداري مي‏پردازد و نه ضديت و مخالفاتي را ابراز مي‏دارد و راوي صرفاً به گزارش ‏ماوقع مي‏پردازد. با اين حال به نظر مي‏رسد يكي از برجسته‏ترين مسايل انقلاب، يعني‏كشتارهاي بي‏حد و حصر و راه افتادن حمام خون در پاريس، ليون و ديگر شهرهاي فرانسه، انتقام‏هاي كور و جو رعب و وحشت، مورد غفلت واقع شده است. 

گرچه فصلي از كتاب «حكومت وحشت» ناميده شده و در آن نظرات و عملكرد روبسپير «رهبر ژاكوبن‏ها» بررسي شده، اما فضاي رعب و وحشتي كه ويژگي آن سال‏هاي‏ پاريس بود به‏ خوبي منتقل نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها