شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
فردوسي انديشه‌هاي بخردانه را به ارمغان آورد

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي در نخستين نشست علمي همايش هزاره سوم سرايش شاهنامه گفت: فردوسي با ارايه انديشه‌هاي بخردانه خود به ايراني‌ها کمک خواهد کرد تا دريابند بين ايراني بودن و خدايي نگريستن چه رابطه‌هاي ناگسستني‌اي وجود دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نخستين نشست علمي بررسي ابعاد، اهداف و محورهاي همايش جهاني «هزاره سوم سرايش شاهنامه» براي بهره‌گيري از خرد جمعي، در پژوهشگاه ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري برگزار شد.

در اين نشست که پژوهشگاه ميراث فرهنگي و مرکز مطالعات مشترک زبان و ادب فارسي به بهانه نامگذاري سال 2010 با عنوان «هزاره سرايش شاهنامه» توسط يونسکو به طور مشترک آن را برگزار کردند رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، سرپرست مرکز مطالعات مشترک زبان و ادب پارسي، هيات علمي پژوهشگاه و جمعي از کارشناسان نيز حضور داشتند.

کارشناسان و مسوولان سازمان در اين مراسم اهداف همايش جهاني را شامل گشودن دريچه‌هاي نويني در مطالعات شاهنامه‌شناسي دانستند و در حوزه‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي، ايجاد بسترهاي مناسب براي آموزش شاهنامه و گسترش فرهنگ شاهنامه در بين نسل نوجوان و جوان ايراني، برنامه‌ريزي و تهيه مقدمات براي تدوين دانشنامه شاهنامه فردوسي بررسي كردند.

احياء و معرفي آيين‌هاي پهلواني متکي به شاهنامه از طريق گسترش سازه‌هاي زورخانه‌اي، کاربردي کردن شاهنامه در عرصه‌هاي اجتماعي، هنري، آموزشي و فرهنگي، شناسايي و معرفي شاهنامه با دستاوردهاي جديد و نوين در عرصه‌هاي بين‌المللي و به ويژه شبکه‌هاي اطلاع‌رساني و رسانه‌اي يونسکو و گسترش و تقويت مراکز علمي و پژوهشي شاهنامه‌شناسي در ايران و خارج از ايران از موارد ديگر بررسي نخستين نشست علمي بررسي ابعاد، اهداف و محورهاي همايش جهاني «هزاره سوم سرايش شاهنامه» به‌شمار مي‌رفت.

احمد خوشنويس؛ رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي گفت: برگزاري همايش فردوسي آزمون دشوار فارسي‌زبانان است زيرا برگزاري بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي به دليل عظمت و مقام و رتبه عالي اين شاعر گرانقدر، همچنين ايراني بودنمان آزمون دشواري براي ايران وآزمايش سختي براي فارسي‌زبانان به شمار مي‌رود.

وي افزود: در نخستين نشست بررسي ابعاد، محورها و اهداف همايش جهاني «هزاره سرايش شاهنامه» بخش‌هاي مختلف سازمان در برگزاري اين همايش مشارکت دارند و اداره علمي اين همايش به عهده پژوهشگاه ميراث فرهنگي گذاشته شده و تلاش خواهيم کرد با برگزاري جلسات و استفاده از خرد جمعي از اين آزمون سربلند بيرون بياييم.

اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: تجربه همايش رودکي پدر شعر فارسي سبب شد بسياري از ناتواني‌هاي خود را درک کرده و امروز با آسيب‌شناسي گذشته مي‌خواهيم بدانيم چطور بايد به سراغ فردوسي رفت.

وي با اشاره به اين‌که حکيم ابوالقاسم فردوسي از اقبال خوبي در داخل و خارج از ايران برخوردار است، افزود: موظفيم تمام ظرفيت‌هاي موجود را سامان داده و از پتانسيل‌ها براي مسير اصلي همايش بهره‌برداري کنيم.

خوشنويس تاکيد كرد: همه آن‌هايي که روي مدل انديشه بر بشريت کارکرده‌اند چهار محور رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با انسان، رابطه انسان با خود و رابطه انسان با طبيعت را از ضرورت‌هاي انديشه مي‌دانند. با گذر سطحي بر شاهنامه فردوسي اين عناصر به طرز مشهودي به چشم مي‌آيد و يکي از اهداف برگزاري همايش تبيين همين انديشه فردوسي است.

وي يادآور شد: فردوسي با ارايه انديشه‌هاي بخردانه خود به ايراني‌ها کمک خواهد کرد که دريابند بين ايراني بودن و خدايي نگريستن چه رابطه‌هاي ناگسستني وجود دارد.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي گفت: به اشتباه، پهلواني در شاهنامه به زورآوري تعبير شده و اين انحراف از انديشه است. در شاهنامه روابط انساني در هر هيبتي يافت مي‌شود، روابطي که کاملا عادلانه تعريف شده و نشانه‌شناسي و رمزگشايي درست از پيام فردوسي وظيفه‌اي است که پژوهشگران به عهده دارند و تلاش خواهيم کرد اين بحث را در همايش جهاني مورد توجه قرار دهيم.

وي با دعوت از نخبگان، انديشمندان و علاقه‌مندان براي ارايه طرح‌هاي مورد نظر افزود: تبيين انديشه فردوسي طرح انديشه انسان است و اميدواريم با بهره‌گيري از توان اساتيد در آينده نزديک در ميان مردم حضور شاهنامه را به صورت قابل قبول‌تري شاهد باشيم.

سرپرست مرکز مطالعات مشترک زبان و ادب پارسي و دبير همايش نخستين نشست علمي بررسي ابعاد، اهداف و محورهاي همايش جهاني «هزاره سوم سرايش شاهنامه» سخنران بعدي اين نشست بود، وي گفت: ما بر محورهايي مانند بحث گسترش فرهنگ شاهنامه در بين جوانان و نوجوانان و البته ساير اقشار کشورمان تاکيد داريم و معتقديم اين اقدام شاهنامه را به خاطر فراموش خانواده‌ها باز مي‌گرداند.

نادر کريميان خاطرنشان كرد: نگاه نو؛ شاهنامه را به خاطر فراموش مردم باز مي‌گرداند، نگاه جديد به فردوسي و بررسي شاهنامه از ابعادي که کمتر مورد توجه قرار گرفته اين اثر ارزشمند را از دايره محدود خواص خارج کرده و به زندگي مردم باز مي‌گرداند.

وي با بيان اين‌که در فراخوان اول همايش مباحث علمي و مطالعات مورد توجه قرار گرفت، افزود: در فراخوان دوم مسايلي طرح شده که بتواند شاهنامه را در قالب فيلم مستند، نمايشنامه‌نويسي، نقاشي، مينياتور و...کاربردي‌تر کند و همين فراخوان حاکي از آن است که موضوعات متفاوتي را در بحث شاهنامه پيش رو داريم.

وي افزود: درباره شاهنامه و موضوع‌هاي مرتبط با آن کساني که آشنايي اندک نيز دارند واقف‌اند که در 80 سال تحقيقات و مطالعات بر روي شاهنامه بحث زبان و ادب پارسي مورد توجه بوده و مسايلي مانند ميراث فرهنگي کمتر مورد توجه قرار داشته‌اند.

کريميان ادامه داد: در اين نشست براي نخستين‌بار شاهنامه در ابعاد وسيع‌تري بررسي شده و به مسايل مرتبط با فرهنگ خواهيم پرداخت. اين مهم اهتمام جدي پژوهشگران را مي‌طلبد و از فرهيختگان، پژوهشگران مدد مي‌جوييم تا در تعيين محورهاي قطعي همايش ياريمان کنند.

علي رهبر؛ رئيس کانون معنويت ايران در آلمان با تاکيد بر تفاوت انسان غرب و شرق، گفت: بزرگترين افتخار ايراني اين است که براي انسان هويتي ميان آسمان و زمين قايل است. 

وي افزود: مسأله مهمي که اين روزها بايد به آن توجه ويژه داشت هويت است و شاهنامه شناسنامه و هويت ملي هر ايراني محسوب مي‌شود.

وي افزود: انسان ايراني که درفرهنگ غني اسلامي_ ايراني تربيت يافته است وظيفه خود را ميان آسمان و زمين و در ارتباط اين دو جست‌و‌جو مي‌کند. او همواره سعي کرده اين دو عنصر را در زندگي خود وارد کند. نمونه آن فردوسي است که معرفي آن به جهان از وظايف جدي اين همايش به شمار مي‌آيد.

مدير مسوول فصلنامه ايران زمين تبيين اين انديشه را از بزرگترين اهداف همايش «هزاره سرايش شاهنامه» دانست و يادآور شد: پيش از اين تحت نفوذ فرهنگ غرب خودمان را رنگ زده و مطابق سليقه ديگري ارايه کرده‌ايم اين در حالي است که انديشه ايراني رنگ زدني نيست و بايد به شيوه مستقل معرفي شود.

وي با بيان اين‌که تمام بار فرهنگي که در اسلام از آن سخن به ميان مي‌آيد بر دوش انسان ايراني است، گفت: مظهر و دليل اين ادعا شاهنامه فردوسي است.

به گفته رهبر، ادبيات ايران از سه فراز بزرگ حماسي، عرفاني و انسان برخوردار است که به ترتيب اين مضامين در فردوسي، مولانا و حافظ تجلي يافته و بايد در کنگره مورد توجه واقع شود.

رئيس کانون معنويت ايران در آلمان افزود: گردشگري ايران نبايد به غذاهاي خاص و موسيقي منحصر شود بلکه بايد براي معرفي انديشه‌هاي شرقي و انديشه عرفاني فردوسي نيز برنامه‌ريزي صورت گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها