دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
عاشورا؛ قيامي كه آزادي كرامت انساني را در پي داشت

آنتوان بارا، نويسنده مسيحي كتاب «حسين(ع) در انديشه مسيحيت» صبح امروز(دوشنبه، 20 ارديبهشت ماه) در نشست" اهل بيت(ع) از منظر انديشمندان غيرمسلمان" در سراي اصلي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، عاشورا را قيام آزادي كرامت انساني به شمار آورد و گفت: اين رخداد بزرگ تاريخي اگر در مقطع ديگري از تاريخ رخ مي‌داد، چنين نتيجه‌اي در بر نداشت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، اين نشست با حضور دكتر منصوري لاريجاني، منتقد و استاد دانشگاه، «آنتوان بارا»، نويسنده كتاب «حسين(ع) در انديشه مسيحيت» و غلامحسين انصاري، ‌مترجم اثر برگزار شد.

نخست، «آنتوان بارا»، نويسنده كتاب «حسين(ع) در انديشه مسيحيت» درباره انگيزه خود از تاليف اين نوشتار، عنوان كرد: در طول دوران تحصيل و پژوهش درباره واقعه تاريخي كربلا، شيفته شخصيت امام حسين(ع) شدم و با وجود اين كه در ابتداي راه نويسندگي و خبرنگاري بودم، اين امر زمينه‌اي براي تاليف كتاب شد.

وي امام حسين(ع) را اقيانوس اخلاق، رسالت و قداست دانست و اظهار داشت: اين نوشتار به بررسي ابعاد شخصيتي امام حسين(ع) از ديدگاه مسيحيت پرداخته است. نواده پيامبر اسلام(ص) مخلوق بزرگ تاريخ، رسالت جدش را احيا كرد، چرا كه او تربيت شده دامان پاك حضرت علي‌(ع) و فاطمه(س) بود.

آنتوان بارا تشريح كرد: اين شخصيت بزرگ عالم اسلام خانواده خود را فداي رسالت اسلام كرد و نه فقط به احياي اسلام بلكه احياي تمامي اديان الهي پرداخت. اين نوشتار با ديدگاه خاورشناسان و انعكاس حس تاريخي آنها تاليف شده است. مستشرقين صرفا جنبه مادي وقايع را در نظر مي‌گيرند و به مباحث قدسي و معنوي توجهي‌ ندارند در حالي كه اين اثر مباحث عاطفي و معنوي را نيز در بر دارد. 

وي با ارزيابي انديشه مسيحي از واقعه كربلا اظهار داشت: اين بررسي ناشي از متون تاريخي و اسلامي ا‌ست. امام حسين(ع) وجدان اديان الهي تا انتهاي تاريخ است، ‌او صرفا شهيد راه اسلامي نيست بلكه شهيد همه اديان الهي ا‌ست. حسين(ع) نشان داده كه شهادت مي‌تواند الگويي براي تمامي آزادگان باشد و او شهيد تمامي بشريت محسوب مي‌شود.

نويسنده كتاب «حسين(ع) در انديشه مسيحيت» با تاكيد بر اين كه سازمان ملل متحد از تعاليم حضرت علي‌(ع) براي آموزش حقوق بشر بهره گرفته است، توضيح داد: متاسفانه خود مسلمانان قدر و منزلت امام حسين(ع) را نمي‌شناسند، در حالي كه حماسه او انقلاب عظيم روحي و معنوي در دل‌ها و تاريخ ايجاد كرد. برخي مسلمانان تنها به صرف مراسم عزاداري امام حسين(ع) اكتفا مي‌كنند در حالي كه علاوه بر اهميت عزاداري براي امام حسين(ع) به لحاظ فكري نيز بايد قيام كربلا تحليل و به زبان‌هاي گوناگون اشاعه يابد.

آنتوان بارا، امام حسين(ع) را مظهر معرفت، دانش،‌ حماسه و فداكاري به شمار آورد و بيان داشت: حماسه كربلا توانست تمام اديان الهي را زنده كند، حركت و قيام امام حسين به دليل جاه‌طلبي و مسايل مادي نبود بلكه او با قرباني كردن خود و خانواده‌اش، دين اسلام را در برابر آسيب‌ها و تحريف‌ها حفظ كرد و پس از وي ، حضرت زينب(س) اين حماسه عاشورا را به تكامل رساند. در صورتي كه اگر اين قيام اتفاق نمي‌افتاد، زاويه انحراف ميان مسلمانان زياد مي‌شد و تمامي اديان را در بر مي‌گرفت.

وي قيام عاشورا را يك حماسه تاريخي دانست و تشريح كرد: همانطور كه امام حسين(ع) به برادرش محمد بن حنفيه مي‌گويد كه خداوند مقدر فرموده كه من كشته شوم واهل بيتم آواره و اسير شوند و همانگونه كه به خواهرش فرمود كه اين حكمي كه بر من آمده تغيير ناپذير است، شايعه پراكني برخي افراد درباره اين كه خروج امام حسين(ع) ميان مسلمان تفرقه و فتنه ايجاد كرد، ‌خنثي مي‌كند. امام حسين(ع) بنا به دستور الهي و ارزش‌هاي مكتبي قيام كرد. قيام حسين(ع) مانند قيام حضرت موسي(ع) عليه فرعون و عيسي، در مقابل قدرمندان و يهود موثر بود.

در ادامه نشست،‌ دكتر منصوري لاريجاني، منتقد و استاد دانشگاه، خاستگاه تاريخي اين اثر را يكي از نقاط مثبت كتاب «حسين(ع) در انديشه مسيحيت» محسوب كرد و اظهار داشت: نگاه نويسنده به اين كتاب، ديدگاهي تاريخي، تحليلي‌ و محصول منابع محققان و انديشمندان شيعي ا‌ست.

وي با تاكيد بر اين كه بهتر بود نويسنده اين نوشتار در تدوين اثر از برخي منابع عارفان استفاده مي‌كرد، بيان داشت: ديگر نقطه مثبت اين نوشتار ايجاد همگرايي معقول و شهودي ميان ولايت امام حسين(ع) و حضرت عيسي‌(ع) است. تمامي نحله‌هاي آسماني به لحاظ تفكر به ويژه در نوع نگاه به آينده جهان، با يكديگر اشتراك نظر دارند.

دكتر لاريجاني با اشاره به اعتقاد مسلمان بر ظهور امام عصر(عج) و مسيحيت بر ظهور عيسي مسيح(ع)، ‌تشريح كرد: اين اشتراك مي‌تواند به تقويت انديشه و تفكر مهدويت در تمامي اديان الهي منجر شود . اين نوشتار حاوي رگه‌هايي از تفكر مشترك ميان مسلمانان و مسيحيان به شمار مي‌آيد. همچنين نويسنده اين نوشتار علاقه‌مند به برجسته كردن بخش حماسي واقعه عاشوراست كه اين در اعتقادات مسلمانان نيز مشهود است. عارفان و عاشقان هر دو در يك جهت گام برمي‌دارند و هر دو عاشق‌اند ،اما انسان عارف حماسي فردي تكليف‌گرا و پيام‌رسان است كه نويسنده اين نوشتار نيز در محتواي كتاب خود بدان پرداخته است. البته بهتر اين بود كه نويسنده با منابع عرفاني، اسلامي نيز آشنا مي‌شد تا با تسلط بيشتر به اين مباحث مي‌پرداخت.

وي عشق امام حسين(ع) را مبناي عقلانيت او محسوب كرد و گفت: هرگاه پيام عشق در ظرف و قالب عقل قرار گيرد، ماندگار مي‌شود. مبحث قابل توجه اين نوشتار، شيرازه كتاب است، انساني كه به مرز كمال دست ‌يابد از شريعت و طريقت به حقيقت رسيده و پاي خود را فراتر از مذهب مي‌گذارد.

دكتر لاريجاني با ارايه اين درخواست كه منابع عرفاني در اختيار نويسنده اين نوشتار قرار گيرد، توضيح داد: اين نويسنده در ارتباط با مباحث و ويژگي‌هايي از اعتقادات شيعيان كه جهان مسيحيت را تحت تاثير قرار مي‌دهد نيز مي‌تواند تحقيق كرده و آثاري در مسيحيت تاليف كند.

نشست نقد و بررسي كتاب «اهل بيت (ع) از منظر انديشمندان غيرمسلمان و نقد و بررسي كتاب :امام حسين(ع) از منظر مسيحيت» با حضور كارشناسان اين حوزه صبح دوشنبه 20 ارديبهشت در سالن سراي اصلي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد. 

اين نمايشگاه تا 25 ارديبهشت ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها