شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
مفاخر ملي متعلق به ميراث انديشه‌اي بشرند

در مراسم رونمايي كتاب «ثناي سنايي» كه با حضور مولف و مسولان همايش صبح امروز در سراي اهل قلم برگزار شد،غلامحسين غلامحسين‌زاده با تاكيد بر انحصاري نكردن مفاخر ملي و بزرگان فرهنگ و ادب فارسي گفت: «با برگزاري همايش‌هايي و يا بزرگداشت و معرفي اين چهره‌ها مي‌توان به جهانيان نشان داد كه اين افراد از دل فرهنگ ايراني برخاسته‌اند.»/

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، نشست رونمايي كتاب «ثناي سنايي»(مجموعه مقالات برتر همايش بين‌المللي حكيم سنايي) كه توسط مريم حسيني، دبير علمي همايش گردآوري شده است، صبح امروز در سراي اهل قلم اصلي با حضور غلامحسين غلامحسين‌زاده، پژوهش‌گر زبان و ادب فارسي، عباسعلي وفايي، دبير شوراي گسترش زبان فارسي و محبوبه مباشري، رييس همايش بين‌المللي حكيم‌سنايي برگزار شد.

غلامحسين‌زاده در اين مراسم گام نخست در آغاز هر فعاليتي را قدرشناسي از ميراث فرهنگي دانست و گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ايم فرهنگ، شاعران، بزرگان و مفاخر ملي خود را حتي به ايرانيان معرفي كنيم. البته معتقدم نبايد اين افراد را منحصر به خود كرد؛ چراكه چنين شخصيت‌هايي جهاني‌ و متعلق به ميراث فكري و انديشه‌اي بشرند. اما اين افتخار براي ما وجود دارد كه اين افراد در درون فرهنگ ما پرورش يافته‌اند.

وي يكي از اهداف اساسي برگزاري همايش بين‌المللي حكيم سنايي را معرفي سنايي خواند و افزود: يونسكو سال 2008 را سال سنايي ناميده بود و دانشگاه الزهرا با پيش‌قدم شدن در اين زمينه توانست قدم مثبتي در برپايي همايش سنايي بردارد.

مباشري: سنايي نقطه عطف تاريخ ادبيات است
مباشري، رييس همايش بين‌المللي همايش حكيم سنايي نيز در ادامه اين مراسم گفت: به مناسبت 800 و پنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي سازمان ملي فرهنگي يونسكو سال 2008 را به نام سال سنايي ناميده بود. پيشنهاد اوليه برگزاري اين همايش توسط حسيني مطرح شد و من اين پيشنهاد را به نماينده فرهنگي ايران در مقر يونسكو در پاريس منتقل كردم.

وي از چاپ 80 خلاصه مقاله در زمان برگزاري همايش خبر داد و افزود: كميته علمي همايش از بين مقاله‌هاي رسيده 48 مقاله را به عنوان مقاله‌هاي برتر انتخاب و حسيني نيز اين مقالات را در يك مجموعه گردآوري كرد.

رييس دانشگاه الزهرا ويژگي همايش حكيم سنايي را طبقه‌بندي شدن موضوع سخنراني‌ها برشمرد و اظهار داشت: سنايي از شاعران صاحب سبك و انديشه است. بزرگان تاريخ ادبيات فارسي، شعر سناي را به دو بخش پيش و پس از سنايي مرزبندي كرده‌اند. او نخستين فردي است كه ادب ذوقي را با مفاهيم عرفاني در هم آميخت و براي نخستين‌بار واژگان عرفاني را با بسامد بالايي وارد شعر فارسي كرد.

وي از سنايي به عنوان فردي كه اطلاحات قلندريه را وارد ادب فارسي كرده است ياد و تصريح كرد: سنايي به تمام علوم زمان خودش همچون فلسفه، كلام، علوم عقلي و نقلي، قرآن و احاديث، احاطه كامل داشت. همچنين شعر او زمينه خوبي براي بررسي اجتماعي و جايگاه اجتماع، سياست، خانواده و دين در شعر او نمايان است.

مباشري با تاكيد بر تاثيرپذيري سنايي از متون پيش از خود همچون آثار امام محمدغزالي توضيح داد: اين شاعر بزرگ سرچشمه تاثيرگذاري بر بسياري از شاعران پس از خود از جمله مولانا، حافظ، سعدي و خاقاني است. همچنين نخستين مثنوي عرفاني را به سنايي نسبت داده‌اند.

وي در پايان سخنراني‌اش شعر سنايي را به سه دوره تقسيم‌ كرد و گفت: دوره نخست، دوره مداحي و قصايد مدحي سنايي بوده است. در دوره دوم به اندرزگويي روي آورده و در دوره سوم به عشق و عرفان پرداخته است. سنايي نقطه عطفي در تاريخ ادبيات ما به حساب مي‌آيد.

وفايي: محتواي شعر سنايي ويژگي شاخص اوست
وفايي ديگر سخنران اين مراسم به تشريح سبك و زبان سنايي پرداخت و اظهار داشت: بنياد شعر فارسي در حوزه‌هاي زباني، بياني، تصويري و محتوايي بررسي مي‌شود. در دوره سنايي و پيش از او كه سبك خراساني رواج داشته است اغلب شاعران در قالب قصيده شعر مي‌گفته‌اند. علت اين امر نيز حضور در دربار و مدح پادشاهان و رسيدن به ماديات زندگي بوده است.

وي زبان و سبك شخصي سنايي را متفاوت با زبان و سبك شاعران پيش از او ندانست و توضيح داد: نمي‌توان گفت سنايي خالق واژگاني متفاوت از پيشينيان خود بوده، اما حوزه محتوايي شعرش كه اشعار عارفانه و قلندرياتش است شاخص برجسته آثار اوست و او بنيانگذار مكتب فكري دراين عرصه بوده است.

دبير شوراي گسترش زبان فارسي، سبك محتوايي سنايي را به دوره پيش از تحول روحي و پس از آن در اين شاعر تقسيم‌بندي كرد و گفت: دنياگريزي، توجه به عرفان و قلندريات از جمله تفاوت‌هاي محتوايي در اين دو دوره فكري سنايي بوده است.

حسيني: سنايي در چهارسوي غزل فارسي قرار داست
حسيني، گردآورنده كتاب «ثناي سنايي» نيز در تشريح ويژگي‌هاي اين كتاب گفت: كتاب در 8 فصل تدوين و موضوعات محوري در هر فصل گنجانده شده است. عرفان سنايي، مسائل كلامي – فلسفي در آثار سنايي، شخصيت‌پردازي در داستان‌هاي سنايي، جامعه‌شناسي شعر سنايي، ادبيات تطبيقي و آثار سنايي، شيوه شاعري و سبك و سياق سنايي و نقد نظريه‌هاي جديد و كاركردهاي آن‌ها بر آثار سنايي عنوان‌هاي موضوعي اين 8 فصل اند.

وي يكي از دغدغه‌هاي مولانا را پرداختن به شعر سنايي و غزل او دانست و افزود: نخستين فردي كه در ادبيات فارسي، غزل را رواج مي‌دهد سنايي است. ما در حوزه غزل عاشقانه، سعدي، در حوزه غزل عارفانه، مولانا، براي غزل عاشقانه- عارفانه، حافظ و غزل قلندري، عطار را مي‌شناسيم. اما سنايي در چهارسوي غزل فارسي قرار داشته و نمونه‌هايي از تمامي اين نوع غزل‌ها در شعر او وجود دارد.

حسيني از سنايي به عنوان شاعري كه براي نخستين‌بار واژه‌هاي" رند و خرابات" را در شعرش به‌كار گرفته ياد و تصريح كرد: نخستين نمونه‌هاي موسيقي در شعر را سنايي در سروده‌هايش به كار گرفته است.

وي در ادامه به ارائه نمونه‌هايي از شعرهايي كه شاعراني چون حافظ،سعدي و مولانا به سنايي اقتدا كرده و سروده‌اند پرداخت.

نشست رونمايي كتاب «ثناي سنايي»(مجموعه مقالات برتر همايش بين‌المللي حكيم سنايي) امروز(18 ارديبهشت) از ساعت 10 و 30 دقيقه تا 12 با حضور مولف، رييس همايش، كارشناسان اين حوزه و علاقه‌مندان در سراي اهل قلم اصلي برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط