جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
افزايش سرانه كتابخواني با استناد به «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان»

مراسم رونمايي از مجموعه «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان» ظهر امروز(جمعه 17 ارديبهشت ماه) در سراي اصلي بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد. در اين مراسم، مشاور معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزايش سرانه كتابخواني با استناد به كتاب «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان» خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، در اين مراسم كه با حضور حميد قبادي، مشاور معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد اللهياري دبير هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران ،‌مصطفي اميدي، دبير نشست و ويراستار مجموعه «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان» برگزار شد، «قبادي» مجموعه حاضر را حاوي اطلاعاتي در واكاوي وضعيت كتابخواني در كشورهاي قاره آفريقا، آمريكا و اروپا دانست.

وي با اشاره به اين كه اين مجموعه با همت و تلاش شركت مؤسسه كارآفرينان، در راستاي تامين خلاء اطلاعات و روش‌هاي كتابخواني در كشور تأليف شده، يادآور شد: با توجه به اقدامات و فعاليت‌هاي گسترده‌اي كه از آغاز انقلاب اسلامي براي توسعه سوادآموزي در كشور صورت گرفته است، تاليف چنين مجموعه‌هايي وضعيت كتاب و كتابخواني مردم را تغيير داده و پيوند زيادي ميان مردم و كتاب ايجاد مي‌كند. 

قبادي با تأكيد بر اين كه پيشتر، تعداد عناوين منتشر شده در كشور و ميزان آخرين آمار ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي هزار عنوان بود، يادآور شد: يكي از مباحث اساسي فرهنگي در سال‌هاي اخير، روند رو به رشد توسعه كتابخواني در كشور است. ميزان چاپ و نشر كتاب در سال 88 به 61 هزار عنوان در موضوعات گوناگون رسيده است. 

مشاور معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جمعيت 70 ميليوني كشور و نسبت آن با «سواد» گفت: اقدامات گسترده‌اي در راستاي رفع اتهامات موجود در زمينه وضعيت كتابخواني در ايران صورت گرفته است. خوشبختانه آمار و ارقام، برگزاري نمايشگاه كتاب نمايانگر نادرستي اين اتهام است. با وجود اين كه وضعيت كتابخواني در كشور ايده‌آل و مطلوب نيست، طرح مساله كتاب‌نخوان بودن مردم، منصفانه نيست. 

وي با تأكيد بر اين كه تمامي نهادها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي نيازمند استانداردي در حوزه كتابخواني‌اند، تصريح كرد: تاكنون روش‌هاي گوناگوني در زمينه توسعه كتابخواني در كشور ايجاد شده، از آن جمله مي‌توان به برنامه‌هاي هفته كتاب اشاره كرد.

قبادي استفاده از تجربيات كارشناسان را در راستاي توسعه فعاليت‌هاي نظامند سرانه مطالعه موثر دانست و افزود: بررسي وضعيت كتابخواني و تجربيات كشورهاي مختلف از طريق پايگاه‌هاي الكترونيكي، مقالات و پژوهش‌هاي ديگر كشورها صورت گرفته است. يكي از گام‌هاي موثر در اين زمينه تاليف 11 اثر «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان» است كه 3 جلد ديگر آن در دست انتشار است. 

وي درباره محتواي مجموعه «فرهنگ كتاب و كتابخواني در جهان» يادآور شد: دستيابي به ميزان علاقمندي به كتاب، روش‌هاي مختلف ايجاد انگيزه براي افزايش مطالعه، ميزان علاقمندي مخاطبان به ديگر شاخص‌هاي فرهنگي، بررسي تطبيقي وضعيت كتابخواني در ميان ساير كشورها و اقتصاد نشر، برآيند تاليف اين كتاب‌ها را شامل مي‌شوند. 

مشاور معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بسياري از روش‌هاي اجرايي مطالعه در دنيا را قابل اجرا در ايران خواند و گفت: در بسياري از نقاط جهان، روز كتاب، هفته و جشن كتاب، كتابخانه‌هاي باز و كتابخانه‌هاي سيار وجود دارند. در سالهاي اخير 30 هزار كتابخانه باز در كشور راه‌اندازي شده كه نمونه‌‌هاي آن در نمايشگاه كتاب نيز موجودند. 

قبادي، مجموعه نوشتار كتابخواني در جهان را مرتبط با بسياري از كشورهاي دنيا دانست و بيان داشت: براي تدوين اين مجموعه پژوهش‌هايي از كشورهاي آمريكايي، انگلستان، چين، ايتاليا، اسپانيا، تايلند و كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين صورت گرفته است. 

مشاور معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی يكي از يافته‌هاي مهم مجموعه كتاب و كتابخواني را پژوهش در باب كودكان و نوجوانان دانست و توضيح داد: براساس اين تحقيق، ارتباط مستقيمي ميان كتابخواني و موفقيت كودكان وجود دارد و نوجوانان و كودكان كشورهاي اروپايي به اين امر واقفند. 

در ادامه نشست، مصطفي اميدي، دبير نشست و ويراستار علمي مجموعه «كتاب و كتابخواني در جهان» يكي از اقدامات در دست انجام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را تبليغ كتابخواني براي سنين كمتر از دو سال دانست و افزود: چنين برنامه هايي،تاثير مثبتي در كشورهاي مختلف داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز براي اين فعاليت‌هاي ارزشمند تدارك ديده است. 

اميدي با اشاره به چگونگي تدوين و انتشار مجموعه آثار كتاب و كتابخواني توضيح داد: مطالعه، يكي از دغدغه‌هاي اصلي و اساسي مسوولان و مديران همه كشورهاي جهان به ويژه ايران محسوب مي‌شود. با افزايش ميزان سرانه مطالعه، سطح علمي و فرهنگي جامعه ارتقا مي‌يابد. ما در ايران تحقيقات و پژوهش‌هاي متعددي به ويژه در سال‌هاي اخير درباره ميزان سرانه مطالعه و كيفيت آن انجام داده‌ايم كه براي تكميل آنها تأليف اين مجموعه ضرورت دارد.

در انتهاي مراسم، محمد اللهياري، دبير هفدهمين دوره هفته كتاب در ارتباط با تدوين و جمع‌آوري اين مجموعه، گفت: تلاش زيادي براي جمع‌آوري منابع از كشورهاي مختلف صورت گرفته است و سپس اين آمار به صورت سند دريافت شد. در ادامه، اسناد آرشيوي در اختيار گروه ترجمه و پس از ويرايش در مرحله چاپ قرار گرفتند. 

وي با تأكيد بر اين كه چاپ‌هاي بعدي بايد با افزودن تحليل محتوا همراه باشد، گفت: هرساله سرانه مطالعه در كشور بررسي مي‌شود و اين مجموعه نيز با عنوان تحقيق كنشي فعال، به صورت تصادفي انجام شده است. آخرين مجموعه كتاب‌ها در زمينه اقتصاد نشر است كه در دست انتشار قرار دارند. 

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، از 15 تا 25 ارديبهشت ماه در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها