سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲
شاهنامه آيينه تمام نماي فرهنگ و تمدن ايراني است

فريدون جنيدي در همايش «شاهنامه فردوسي، تلاش براي پاس داشت فرهنگ و هويت ايراني» گفت: شاهنامه فردوسي آيينه تمام نماي فرهنگ و تمدن ايراني محسوب مي‌شود و فردوسي نيز سرو روان و پاک ايران است كه نبايد به دست فراموشي سپرده شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي حوزه هنري، فريدون جنيدي رييس بنياد نيشابور و ويرايشگر شاهنامه فردوسي در همايش «شاهنامه فردوسي، تلاش براي پاس داشت فرهنگ و هويت ايراني» كه عصر روز دوشنبه (6 ارديبهشت) در شهرکرد برگزار شد، تاكيد كرد براي بودن در جهان امروز و ايراني بودن اصل و ريشه ايراني خود را پاس بداريم.

وي افزود: امروز فرزندان ايران بايد در حق نيكان خود جفا نكنند و ميراث گران بهاي آنان را پاس بدارند. شاهنامه فردوسي آيينه تمام نماي فرهنگ و تمدن ايراني است و فردوسي نيز سرو روان و پاک ايران است و نبايد به دست فراموشي سپرده شود.

اين محقق گفت: ايرانيان بنيانگذار علوم از جمله پزشکي، حراجي مغز و جراحي چشم پزشکي نيز بوده‌اند و در کتاب و متون تاريخ باستان نيز رشته‌هاي پزشکي که در ايران انجام مي‌شده به زبان باستاني وجود دارد و نشان مي‌دهد كه ايرانيان علوم جهان را پديد آورده‌اند. 

ويرايشگر شاهنامه گفت: اين که برخي رخدادهاي شاهنامه فردوسي را اسطوره مي‌دانند اشتباه است چرا که اسطوره را اروپاييان پديد آورده‌اند و اسطوره به منزله دورغ است، مانند دوران پهلوي که تاريخ ايران را از دوران پادشاهي کوروش مي‌دانستند و اين همان فرضيه‌اي بود که اسرائيل و آمريکا به دنبال آن بودند تا قدمت تاريخ ايران را از پادشاهي کوروش نشان دهند.

وي با رد اظهارهاي نظرهايي که شاهنامه فردوسي را به دربار محمود غزنوي نسبت مي‌دهند، گفت: برخي از بيت‌هاي شاهنامه را شاعران درباري وارد اين کتاب کرده‌اند تا نام محمود غزنوي به واسطه اين گنجينيه ايران زمين، بزرگ جلوه دهند.

جنيدي گفت: فردوسي هيچ کاري به محمود غزنوي نداشت، به همين دليل است که در تاريخ بيهقي نام تمام کساني که مدح محمود را گفته‌اند آمده است، ولي هيچ نامي از فردوسي نيست. پس از گذشت مدتي، در زمان مودود نوه محمود غزنوي، اين کار انجام گرفت چون مي‌خواستند که شاهنامه را به نام محمود غزنوي تمام کنند.

ويرايشگر کتاب شاهنامه فردوسي گفت: فردوسي در سال 400 هجري کار شاهنامه را به اتمام رساند و همه ايرانيان آگاهند که کار سرايش شاهنامه 30 سال به طول انجاميد، پس سال شروع شاهنامه 370 هجري است و در اين سال محمود غزنوي 10 سال بيشتر نداشته پس چطور مي‌توانسته مشوق فردوسي باشد.

جنيدي تاکيد کرد: محمود غزنوي در سال 388 به اميري مي‌رسد و در اين زمان 19 سال از سرايش شاهنامه مي‌گذشته و اين عبرتي است تا اعلام شود، چگونه شاعران گزافه‌گوي دروغ‌پرداز درباري به خاطر پول رکاب اميران درم خريده غيرايراني، به گونه‌اي در نزد ايرانيان جلوه کنند که فردوسي در ازاي پول دست به سرايش شاهنامه زده است.

همايش شاهنامه فردوسي، تلاش براي پاس داشت فرهنگ و هويت ايراني با همکاري حوزه هنري، دانشگاه پيام نور و صدا و سيماي چهارمحال و بختياري در دانشگاه پيام نور مرکز شهرکرد با حضور استادان دانشگاه‌هاي شهرکرد، آزاد اسلامي، علمي کاربردي و پيام نور و جمعي از هنرمندان و دانشجويان برگزار شد. در اين همايش پيرمرد 90 ساله چليچه‌اي شاهنامه را براي حاضران نقالي کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها