دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۷
تلاش كرده‌ام پاسدار حرمت كلمات باشم

مراسم بزرگداشت «محمد چرمشير» عصر روز گذشته 5 ارديبهشت با حضور هنرمندان و دانشجويان تئاتر در سالن اجتماعات دانشگاه سوره برگزار شد. چرمشير در اين مراسم گفت: من فقط نمايشنامه‌نويسم و تمام تلاش خود را كرده‌ام تا پاسدار حرمت كلمه‌ها باشم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم بزرگداشت «محمد چرمشير» كه با جشن تولد 50 سالگي او همراه بود، عصر روز گذشته 5 ارديبهشت به همت دانشجويان دانشگاه سوره برگزار شد.

اين مراسم با خواندن يادداشت حميدرضا رحمتي، دبير دومين جشنواره دانشجويي تئاتر سوره، آغاز شد. در ادامه، فيلم «شاعر صحنه‌ها» به نمايش درآمد كه برخي هنرمندان در اين فيلم از چرمشير سخن گفتند.

اين مراسم با سخنراني فرهاد مهندس‌پور، كارشناس تئاتر، ادامه پيدا كرد. وي سخن گفتن درباره چرمشير را كاري سهل و ممتنع دانست و افزود: اين نويسنده با همه ما فرق مي‌كند و دست بخشنده‌اي دارد. بسياري از پاكي‌هاي كه ما با آن آشنا نيستيم در وجود چرمشير هست. او موجود غريبي است و به هيچ‌ يك از ما شبيه نيست.

مهندس‌پور افزود: او به اندازه تمام كارگردانان نمايشنامه نوشته است.
چرمشير زياد كتاب مي‌خواند، زياد مي‌نويسد و زياد كار مي‌كند. او جزو معدود افرادي است كه به فكر همه هنرمندان است  و پاسبان همه نمايشنامه‌هايي است كه نوشته مي‌شوند. ما بسيار خوشبختيم، كه چرمشير در بين ما زندگي مي‌كند.

در ادامه مهدي صفاري، يكي از دانشجويان چرمشير به نمايندگي از برخي دانشجويان، به خواندن يادداشتي پرداخت. آروند دشت‌آراي، كارگردان تئاتر، هم بخشي از مونولوگ‌هاي چرمشير را خواند.

مراسم با نمايشنامه‌خواني «روايت عاشقانه‌اي از مرگ در ماه ارديبهشت» از نوشته‌هاي چرمشير به كارگرداني شكوفه ماسوري و نقش خواني بيتا بهارلو، سيروان تخت‌فيروزه، مسعود جعفري، الهه شهپرست و نويد عالمي ادامه يافت.

اكرم قاسم‌پور، مدير گروه دانشگاه سوره، ديگر سخنران اين مراسم، چرمشير را فردي دانست كه معني و مفهوم واقعي مسووليت را به همه نشان داده است. او با توجه به اين ويژگي مسوول تمام كلماتي است كه مي‌نويسد.

در ادامه، محمد رحمانيان، نويسنده و كارگردان تئاتر، به ذكر خاطره‌اي از سال 79 پرداخت كه با چرمشير در ايتاليا بودند. رحمانيان براي چرمشير از عروسكي كه مقابل پيتزا فروشي تبليغ مي‌كرده، مي‌گويد. گفتن اين موضوع موجب نوشته نمايشنامه «در شب زمستاني» توسط چرمشير مي‌شود. رحمانيان اين نمايشنامه را نزد خود نگه مي‌دارد تا آن را اجر كند ولي هيچ وقت فرصت آن پيش نمي‌آيد.

رحمانيان اين نمايشنامه را در مراسم بزرگداشت چرمشير به او برگرداند. قطعه چهارم اين اثر با نام «ستاره و الماس» با بازي اشكان خطيبي و مريلا زارعي به كارگرداني رحمانيان هم اجرا شد.

در ادامه، خسرو حكيم‌رابط، نمايشنامه‌نويس، درك رنج زندگي را از ويژگي‌هاي مهم نوشته‌هاي چرمشير دانست و افزود: اين حس واقعي و نشان دادن رنج و آوارگي به دليل عبور چرمشير از سرزمين رنج است.

اين مراسم با اهداي هديه از سوي ياسر موحدفر، دبير كل بنياد فردوسي، دانشجويان ورودي 84 و 86 و دانشگاه سوره ادامه يافت.

پايان دهنده اين مراسم سخنان چرمشير بود. وي گفت: من هيچ وقت به شما دروغ نگفته‌ا‌م و چيزي را پنهان نكرده‌ام بلكه هميشه رك و بي‌پرده با شما صحبت كرده‌ام. خيلي دوست نداشتم اينجا باشم، قلب خيلي خيلي كوچكي دارم كه تاب و تحمل اين همه هيجان و دوست داشتن را ندارد. من آدمي به شدت منزوي هستم در تمام طول فعاليت هنري در انزوا زندگي كرده‌ام و اين همه تحمل فشار را ندارم. از همه شما سپاسگزارم.

چرمشير افزود: من فقط نمايشنامه‌نويسم، به كلمات بسيار اعتقاد دارم و كلمات بسيار برايم مقدس و شريف اند. با كلمات عشق، محبت، دوست‌داشتن، عدالت و آزادي را مي‌نويسم و تمام تلاش خود را كرده‌ام تا پاسدار حرمت كلمه‌ها باشم.

وي ادامه داد: سعي كرده‌ام آنچه را  بلدم با جان و دل به شما منتقل كنم. اميدوارم از عهده اين ماجرا برآمده باشم. از روزگار ياد گرفته‌ام به كلمات ارزش بگذرام تا كلمات آلوده نشوند. امروز دوست دارم راجع به خيلي چيزها صحبت كنم. من همه كلمات را دوست دارم چون به شما اعتقاد دارم، چون شما را دوست دارم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    سلام. بسيار خوب است .....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط