چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
هندوستان، كشور كتابخانه‌هاي با شكوه

كارشناس بخش آرشيو سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ظهر ديروز(31 فروردين ماه) در نشست ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي كتابخانه ملي ايران، از هند به عنوان «كشور كتابخانه‌ها» ياد كرد و گفت: در سراسر شهرها و مناطق مختلف اين كشور كتابخانه‌هاي باشكوه و پر ازدحامي وجود دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، چهارمين جلسه ايران‌شناسي كتابخانه ملي ايران درحالي برگزار شد كه علي صدوقي، معاون امور دولت نهاد رياست جمهوري و سخنران اين جلسه، به دليل كسالت امكان حضور در اين نشست را نيافت و اين نشست با حضور دكتر محسن جعفري‌مذهب، كارشناس مركز تحقيقات ايران‌ و اسلام‌شناسي، حسين روحاني صدر، كارشناس آرشيو كتابخانه ملي و حجت‌الاسلام ابهري، مدير مركز تحقيقات ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي كتابخانه ملي، برگزار شد.

حسين روحاني صدر، كارشناس بخش آرشيو ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در ارايه گزارش سفر اخير خود به كشور هند، توضيح داد: شبه قاره هند منطقه‌اي‌ است كه‌ قرابت زيادي به فلات ايران دارد. 

وي با تاكيد بر اين كه سال جاري از سوي سازمان ملل متحد به عنوان سال «همزيستي مسالمت‌آميز اديان» لقب گرفته است و به اين مناسبت در تمامي نقاط دنيا كنفرانس‌هاي مختلفي برگزار مي‌شود، اظهار داشت: يكي از اين همايش‌ها در دانشگاه «اليگر» هند و مركز اسلامي دهلي برگزار شد. علت انتخاب اين مركز، تمايل زياد مسلمانان هند به ميزباني اين همايش بود. بنابراين اين نشست با حضور مجموعه فعالان اديان مختلف به استثناي زرتشتيان برگزار شد.

روحاني‌صدر با تاكيد بر عدم حضور سفير ايران در اين همايش، يادآور شد: در اين همايش چهار روزه، بيش از 30 مقاله با حضور وزير فرهنگ هند قرائت شد. اين همايش در دانشگاه اليگر بسياري با شكوه با مباحثه و جلسات مختلف اديان مختلف برگزار شد.

وي با اشاره به مقاله خود با عنوان «بوديسم و اسلام» تشريح كرد: اين مقاله درباره بي‌علاقگي مسلمانان نسبت به حمله‌هاي سلطان محمود غزنوي به هند نگاشته شده است. من در اين مقاله تشريح كرده‌ام كه اين امر قرار نانوشته‌اي ميان خليفه و سلطان در دوره غزنوي و علت اصلي آن نيز ضعف داخلي هند و حكومت‌هاي شبه قاره هند بود.

روحاني با تاكيد بر فعاليت جالب ‌توجه دپارتمان اسلام‌شناسي در هند، بيان داشت: يكي از ويژگي‌هاي مثبت اين همايش، قرائت آزادانه تمامي مقالات از همه اديان بود كه مي‌توانست با نقش فعال‌تر ايرانيان همراه باشد.

وي يكي از مهمترين و جاذب‌ترين ويژگي مردم هند را احترام به مذاهب مختلف دانست و يادآور شد: از تمامي اديان و رجال مختلف با طرز فكر، آداب و رسوم و پوشش مختلف در اين كشور حضور دارند و هيچ يك نسبت به ديگري تفاخر و تمايزي ندارند. همچنين در بازديدي كه از دانشگاه‌هاي هند صورت گرفت، ارقام خوبي از كتاب‌هاي خطي به زبان فارسي به دست آمد.

روحاني‌صدر با تاكيد بر وابستگي فرهنگي زياد ميان ايران و كشور هند، اظهار داشت: علاوه بر اين كه هنديان در سخنانشان از الفاظ فارسي نيز استفاده مي‌كنند، بسياري از كتاب هايشان به خط فارسي‌اند و آنها علاقه زيادي به ادبيات فارسي دارند. همچنين وضعيت كتابخواني در كشور هند بسيار به‌سامان است و هر شهري براي خود كتابخانه ويژه و مجهزي دارد.

وي با تاكيد بر تنوع زياد كتابخانه‌هاي كشور هند به ويژه بخش آرشيو ادامه داد: در دانشگاه اليگر هند كتابخانه‌اي با عنوان علامه اميني وجود دارد كه بخش قابل توجهي از آن شامل فيش‌هاي كتاب الغدير است. بسياري از نسخ خطي قرآني حتي از قرن دوم هجري نيز در اين كتابخانه‌ها نگه‌داري مي‌شود.

در ادامه، دكتر جعفري‌مذهب با تشريح ارتباط ميان مركز تحقيقات ايران‌ و اسلام‌شناسي با ساير نهادها، عنوان كرد: مركز تحقيقات در سال جاري برنامه‌هاي متنوع و پرمحتوايي براي اين بخش در نظر گرفته كه يكي از آنها برگزاري نشست‌هاي ماهانه ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي است.

وي با تاكيد بر اهميت ارتباط كتابخانه ملي با كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مختلف، توضيح داد: براي تحقق اين امر، بخش ايران‌ و اسلام‌شناسي نشست‌ها و گفتمان‌هايي با كارشناسان مختلف و همچنين ديگر نهادها و مركزها ترتيب داده است.

دكتر جعفري‌مذهب با اشاره به اهتمام ويژه مركز ايران و اسلام شناسي درباره راه‌اندازي وب‌سايت گروه، توضيح داد: برنامه ديگري شامل ارتباط با مراكز و كارشناسان خارج از كشور نيز در دستور كار مركز ايران‌ و اسلام‌شناسي قرار دارد كه در صورت اجرايي شدن، نتايج بسيار مفيدي براي كتابخانه ملي دربر خواهد داشت.

كارشناس مركز تحقيقات ايران و اسلام‌شناسي با تاكيد بر ضرورت بررسي سالروزهاي مرتبط با اين بخش، اظهار داشت: تقويم‌هاي تاريخي ماه‌هاي خورشيدي، قمري و ميلادي داراي محتوايي غني از افراد فعال به همراه آثار ارزشمند است كه البته براي برگزاري مراسم‌هايي اين‌چنيني بايد تاييد مقامات بالاتر از كتابخانه ملي نيز گرفته شود.

وي با بيان اين كه گاهي حساسيت‌هاي سياسي و اجتماعي اجازه برپايي بسياري از همايش‌ها و سمينارها را به كتابخانه ملي نمي‌دهد، يادآور شد: براي نمونه، سالروز قانون كپي‌رايت و انعقاد قرارداد ننگين گلستان شامل اين برنامه‌ها مي‌شوند. البته مراسم‌هايي نظير دهمين سال مرگز يحيي ذكاء، هفتادمين سال‌مرگ كمال‌المك در دست كار است كه بايد به تصويب برسد.

دكتر جعفري‌مذهب ديگر برنامه مورد توجه بخش ايران‌ و اسلام‌شناسي را برگزاري مراسمي مصادف با پانصدمين سال آزادسازي هرمز است، تشريح كرد: برگزاري چنين سالروزي بايد با همكاري دانشگاه بوشهر يا خليج‌فارس صورت بگيرد و كتابخانه ملي به تنهايي نمي‌تواند چنين مراسمي را پوشش دهد.

وي بيان اعلام خبر سفر اعضاي آكادمي علوم اتريش به ايران در هفته آينده، اظهار داشت: براي ارتباط با اعضاي آكادمي‌هاي علمي جهان بايد نشست مشتركي از سوي كتابخانه ملي برگزار شود و اعضاي آكادمي به كتابخانه ملي ايران دعوت شوند. يكي از علل حضور كارشناسان علوم اتريشي به ايران، نزديك شدن به فصل نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و بازديد از آن است.

دكتر جعفري‌مذهب با اشاره به اين كه در زمان نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران (15 تا 25 ارديبهشت ماه) بسياري از كارشناسان و دانشگاهيان اروپايي به ايران سفر مي‌كنند تا مواد خام تحقيقات خود را فراهم كنند، بنابراين كتابخانه ملي مي‌تواند از اين فرصت استفاده و از كارشناسان و محققان خارجي كسب اطلاعات كنند.

وي با اشاره به اهتمام ويژه كتابخانه ملي در هفته كتاب و جايزه جهاني كتاب سال، تصريح كرد: همچنين ديگر فعاليت مثبت بخش ايران‌شناسي‌ و اسلام شناسي، دستيابي به گزارش‌ها و اطلاعات نشست‌ها و همايش‌هاي خارجي است. اين فعاليت بايد از سوي محققان و افرادي كه از ايران در اين نشست‌ها حضور مي‌يابند، صورت گيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط