شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
گواهی می‌دهم برترین داوران را برگزیده‌ایم

سید علی موسوی گرمارودی، دبیر چهارمین جشنواره شعر فجر، در آیین پایانی این جشنواره گفت: گواهی می‌دهم که من نظارت کرده‌ام تا برترین داوران را برگزینیم. با آن‌که همه داوران تقوای داوری داشته‌اند، اسامی شاعران را از داوران پوشیده داشتیم تا آشنایی‌ها تاثیری بر داوری نگذارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وی با اشاره به این موضوع که داواران و منتقدان شعر پس از جوشیدن شعر، ‌سراغ شعر می‌روند گفت: داوران با معیارهای خود، تاحدودی می‌توانند ملاک‌هایی را در نظر بگیرند که برخی از این معیارها را در مصاحبه‌های خود در همین جشنواره اعلام کرده‌ام.

گرمارودی درباره برخی از این معیارها توضیح داد: تازگی مضمون و چگونگی پرورش آن، قریحه و چند و چون آن، شناخت درست از قالب انتخاب شده، هماهنگی سبک با نحوه ارایه شعرها و کاربر موسیقی چهارگانه شعر، هندسه و ساختار و جنبه‌های بیرونی شعر چون ایجاز و حس‌آمیزی، از جمله معیارهای داوری در این جشنواره بوده است.

وی با تاکید بر این نکته که مبنای داوری جشنواره چهارم شعر فجر، براساس شعرها بوده نه شاعران اظهار داشت: این امر به آن معنا است که تنها شعر خوب، مورد توجه داوران بوده است، زیرا ما نام آن‌ها را برداشته و شعرهارا کد گذاری کرده بودیم. در نهج‌البلاغه هم داریم که امام علی (ع) به دشواری داوری در شعر اشاره فرموده‌اند.


موسوی گرمارودی افزود: داوران ما در این جشنواره، به پیروی از مولایشان علی (ع)، تنها به زیبایی شعر جایزه داده‌اند، گرچه به لطف حق، شاعران ما، هم تعهد حسن‌ابن ثابت، شاعر رسمی پیامر (ص) و هم قوت و هم زیبانیی شعر امر و القیس را داشته‌اند.

دبیر چهارمین جشنواره شعر فجر به سوره مبارکه شعرا در قرآن مجید اشاره و تصریح کرد: قرآن در سوره شعرا، شاعرانی را می‌پسنند که متعهد و به یاد خدا باشند. امام علی (ع) هم با همان موضع‌گیری که نشان دادیم، به همان موضع قرآن تاکید می‌کنند. خوشا به حال شاعری که هم شعرش والاست و هم در منش متعهد.

وی از خود به عنوان یک خدمتگذار کلمه یاد کرد و گفت: تنها به احترام شعر، سری را که درد نمی‌کند، دستمال بسته‌ام. این تاکید‌ها را از آن رو می‌کنم، چراکه می‌دانم کم است شاعری که قبول کند شعرش برترین شعر موجود نیست و آن‌گاه با نسبت‌های ناروا به داوران و دست‌اندرکاران جشنواره، نسبت بی‌عدالتی ندهد.

گرمارودی ادامه داد: گواهی می‌دهم که من نظارت کرده‌ام تا برترین داوران را برگزینیم. با آن‌که همه داوران تقوای داوری داشته‌اند، اسامی شاعران را از داوران پوشیده داشتیم تا آشنایی‌ها تاثیری بر داوری نگذارد.

وی داوری در علوم ریاضی را آسان و دقیق خواند و تشریح کرد: در علوم انسانی به ویژه شعر، چنین دقتی امکان پذیر نیست. مثلا از قرن هشت تاکنون، محققان، در ترجیح میان غزل‌های حافظ و سعدی، همچنان چالش و گفت‌و‌گو دارند. پس داوری به ویژه در مرحله نهایی، کاری بسیار دشوار است.

وی در پایان افزود: نگاهی به شعرها که اغلب از نهالستان‌ها است این نوید را می‌دهد که در گستره این کار در آینده‌ای نه‌چندان دور، انبوهی از سروهای و صنوبرهای بلدقامت خواهیم داشت. 

آیین پایانی جشنواره شعر فجر از ساعت ۱۶ در تالار وحدت تهران آغاز شده است. در این مراسم دكتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، جمعی از مدیران فرهنگی کشور و تعدادی از شاعران حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط