پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۰
يازدهمين کتاب سال حوزه  در گام پاياني

مراسم اختتاميه يازدهمين کتاب سال حوزه امروز(پنجشنبه) با حضور استادان حوزه علميه، طلاب، دانشجويان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب از جمله مدير عامل و معاون فرهنگي خانه کتاب در مدرسه فيضيه، دارالشفاي شهر قم برگزار شد.تقدير از علي شجاعي صايين‌، مدير عامل خانه کتاب، به عنوان «خادم کتاب حوزه» در حوزه «اطلاع‌رسانی، نقد و بررسی و ترویج فرهنگ کتابخوانی» نيز از جمله برنامه‌هاي اين اختتاميه بود./

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا) به قم، در ابتداي اين مراسم، آيت‌الله مقتدايي، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نودمين سالروز تولد آيت‌الله شهيد مرتضي مطهري، گفت: نسل جوان بايد از اين الگوهاي معنوي حوزه و دانشگاه الگوبرداري کند.

وي همچنين ضمن تقدير از مقام علمي علامه سيد جعفر مرتضي عاملي، نويسنده و پژوهشگر کشور لبنان، به عنوان مولف بيش از 160 اثر مکتوب، از خدمات اين مولف و پژوهشگر لبناني تقدير کرد.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمين حميدرضا شاکري، دبير يازدهمين همايش کتاب سال حوزه، گزارشي از نحوه ارسال آثار به اين همايش و همچنين روند داوري‌ها ارايه کرد و با اشاره به تنوع و گستردگي آثار اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبلي، گفت: اين همايش يکي از ابزارهاي تشويقي و زمينه‌ساز توليدات علمي، پژوهشي است.
وي با اشاره به اين که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ميزان توليدات علمي سالانه ايران را 8000 عنوان در سال اعلام کرده است، گفت: طلاب و استادان حوزه‌هاي علميه با توليد 1000 عنوان اثر علمي، يک هشتم توليدات علمي را از آن خود کرده‌اند.

وي ضمن تقدير از مقام علمي علامه سيد جعفر مرتضي عاملي، نويسنده و پژوهشگر کشور لبنان، از ناشران، نويسندگان و خادمان کتاب حوزه تشکر و قدرداني کرد.

سپس علامه سيد جعفر مرتضي عاملي، نويسنده و پژوهشگر کشور لبنان، طي سخناني به زبان عربي، از دست‌اندرکاران همايش کتاب سال حوزه تشکر کرد و درباره مزاياي برگزاري چنين جشنواره‌هايي در حوزه تاليف و پژوهش سخن گفت.

در ادامه اين مراسم، آيت‌الله جعفر سبحاني، استاد حوزه علميه و پژوهشگر و نويسنده حوزه دين، با اشاره به تنوع توليدات ارايه شده به اين دوره از همايش، خواستار کاربردي‌تر شدن تاليفات شد و گفت:‌ محققان و نويسندگان بايد با شناخت پيدا کردن از نيازهاي علمي و پژوهشي نهادها و سازمان‌هاي سراسر کشور، در حوزه‌هايي قلم بزنند که نياز جامعه برطرف و مشکلي از مشکلاتشان حل شود و در اين صورت مي‌توان گفت که نويسنده و محقق موفق است.

وي همچينين خواستار برنامه‌ريزي جامع از سوي کارشناسان حوزه‌هاي علميه براي تاليف آثار تخصصي ‌و کاربردي‌تر به‌ويژه در زمينه فقه شد.

در اين مراسم همچنين اعلام شد که پس پايان اختتاميه يازدهمين کتاب سال حوزه، سالن محققان و کتابخانه مدرسه فيضيه، مزين به نام حاج شيخ عبدالکريم حايري يزدي، موسس حوزه علميه قم، افتتاح مي‌شود.

اين سالن و کتابخانه کار خود را با بيش از 500 پايان‌نامه حوزويان در سطح‌هاي سه و چهار آغاز مي‌کند و قرار است در فاز نخست، آثار آن به بيش از 2000 عنوان بالغ شود. پايان‌نامه‌هاي برگزيده نيز در قالب کتاب منتشر خواهند شد.

در انتها نيز اسامي برگزيدگان يازدهمين همايش کتاب سال حوزه اعلام شد و حاضران به استقبال افتتاح سالن و کتابخانه حاج شيخ عبدالکريم حايري يزدي، موسس حوزه علميه قم، شتافتند.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط