سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۶
شعر و نقاشی سهراب، دو جهان رازآلودند

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران، عصر دیروز ۹ آذر برگزار شد. شالویی در این مراسم شعر و نقاشی سهراب را جهانی رمزآلود توصیف کرد که آن‌چه را در یکی از آن دو یافته می‌شود، در دیگری نیز می‌توان جست‌وجو کرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ابتدای این مراسم پس از پخش نماهنگي درباره سهراب سپهري و چگونگی جمع‌آوري آثارش براي نمايشگاه، محمد شالويي مديركل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني كرد.

شالويي گفت: در آستانه سي‌امين سالگرد درگذشت شاعر و نقاش برجسته، سهراب سپهري قرار داريم. از آن‌جا كه سهراب شاعر، نقاش و در مجموع هنرمند توانمندي است كه شعر و نقاشي‌اش تاثير به‌سزايي در شعرها و نقاشي‌هاي پس از او بر جاي گذاشته و از او چهره‌اي محبوب و دوست‌داشتني براي همه اعصار ساخته است، ويژگي‌هاي منحصر به فرد دروني و عرفان رمزآلود و راز‌آلودش اين شان و شخصيت را پديد آورده تا همواره و هميشه در ذهن و خاطره خود او را به ياد داشته باشيم. 

وي ادامه داد: نرمي و لطافت كه در شعر سهراب موج مي‌زند و در نقاشي‌هايش هويداست. آن چه در نقاشي‌هايش نقش بسته را در شعر او نيز مي‌توان پيدا كرد؛ هرچند آثار او آنقدر راز‌آلود است و آن قدر در پرده اسرار نهان شده است كه «هركس به اندازه فهمش، فهميده مدعا را». 

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران همچنين گفت: سهراب عارفي بوده كه عرفان در آثارش مشهود است؛ اگرچه نتوان بر ابعاد و زواياي آن به خوبي راه‌يافت و حتي در مقام تفسير و تبيين آن برآمد. از همين رو براي تكميل شناخت او، همايشي در كنار اين نمايشگاه در نظر گرفته شده كه ۱۰ آذر برگزار مي‌شود؛ زيرا پيوندي ناگسستني بين آثار نقاشي‌ و آثار ادبي او وجود دارد و اميدوارم اين نمايشگاه بتواند شناخت مناسبي از او ايجاد كند. 

وي یادآور شد: سهراب در عين دنياديدگي، اسير دنيا نبود و در عين حال كه به بسياري از كشورهاي ديگر سفر كرد، هميشه قلبش براي كاشان مي‌تپيد. در عين اين كه همه اديان را بررسي كرد، مفتخر و سربلند مي‌گويد من مسلمانم. وي ادامه داد اين انسان دنياديده، دنيابَرده نشد و سرمايه باطني او معرفتي بود كه حقيقتا با اتصالش به درگاه ربوبي، عينيت يافت.

شالويي در ادامه سخنانش به همكاري گالري‌داران و مجموعه‌داران داخلي و خارجي براي جمع‌آوري آثار نقاشي سهراب اشاره و آمار اين آثار را اين گونه اعلام كرد: هم‌اكنون 113 اثر از سهراب‌ سپهري بر ديوارهاي گالري‌هاي موزه نصب شده كه 27 اثر از آن، از مجموعه‌داران خصوصي و 70 اثر از موزه هنرهاي معاصر كرمان به امانت گرفته شده است. 16 اثر نيز متعلق به گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران است. 

وی ادامه داد: مدت اين نمايشگاه طولاني خواهد بود و تا قبل از برگزاري دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، ادامه خواهد داشت. در برنامه‌اي با عنوان «هفته فيلم» نيز مستنداتي از زندگي سهراب در سالن سينما تك موزه بر پرده خواهد رفت. 

پس از سخنان شالويي، فيلم كوتاهي درباره سهراب به نمايش گذاشته شد. 

در ادامه، احمد اسفندياري به ذكر خاطراتي از سهراب سپهري پرداخت و گفت: من در آن دوران شعرهاي سهراب را نخوانده بودم و او را در شعر جدي نمي‌گرفتم؛ هر چند او هميشه از شعرهايي كه من به شوخي مي‌نوشتم خوشش مي‌آمد. بعدها فهميدم كه او در شعر هم، مثل نقاشي نو‌آور بود. 

اسفندیاری ادامه داد: در آن دوره نوآوري كار هر كسي نبود و خلاقيت و آثار سهراب سپهري متعلق به وجود و شخصيت خودش بود و بسيار متأسفم كه نتوانست و فرصت نكرد به مدارج بالاتر برسد. من او را هرگز از ياد نخواهم برد.
 
در ادامه مراسم، گروه فارغ‌التحصيلان هنرستان عالي موسيقي ايران به اجراي قطعاتي از پرويز مشكاتيان پرداختند. 

سپس جيب‌الله آيت‌اللهي در سخنانش درباره سهراب گفت: تفاوت سهراب با نقاشان ديگر اين است كه او هم ابعاد معنوي و هم غيرمعنوي را در آثارش دارد. 

به اعتقاد آيت‌اللهي نقاشي سه بعد دارد:‌ بعد نخست كه همان مباني نظري نقاشي است. بُعد ذاتي و سرشتي كه سبب مي‌شود نقاشي از مادر اصلي خود متولد شود و به گذشته‌اش پيوند بخورد و بُعد معنوي كه در واقع پيوند بين خالق و مخلوق را برقرار مي‌كند. 

وي در ادامه سخنانش گفت: اي كاش اين ابعاد را به نقاشان ايراني بهتر آموزش مي‌دادند تا به جاي اينكه گام‌هاي خود را در جاي پاهاي ديگران بگذاريم‌، جاي پاي خود و اجدادمان مي‌گذاشتيم. 

در ادامه مراسم افتتاح نمايشگاه توسط سرپرست موزه‌ هنرهاي معاصر و جمعي از هنرمندان و پيش‌كسوتان برگزار شد و پرفورمنسی به كارگرداني حاتمي اجرا شد. 

يعقوب امداديان دبير نمايشگاه «روزنه‌اي به رنگ» در نشست خبري اين نمايشگاه از انتشار دو جلد كتاب كه يكي شامل آثار به نمايش درآمده در نمايشگاه و ديگري دربردارنده همايش ادبي سهراب سپهري است، خبر داده بود. 

مراسم افتتاحيه نمايشگاه «روزنه‌اي به رنگ»،‌ عصر دیروز دوشنبه 9 آذر در محل موزه هنرهاي معاصر تهران با حضور محمود شالويي سرپرست موزه، سعيد فلاح‌فر مدير اجرايي نمايشگاه، اسماعيل آذر دبير همايش ادبي سهراب، جمعي از نقاشان از جمله همايون تسليمي، ايرج اسكندري، احمد اسفندياري،‌ حبيب‌الله آيت‌اللهي،‌ رضوان صادق‌زاده و غلامعلي طاهري و همچنين علاقمندان عرصه فرهنگ و هنر برگزار شد. هم‌اکنون همایش ادبی این نمایشگاه در محل موزه هنرهای معاصر تهران در حال برگزاری است که گزارش آن به‌زودی در ایبنا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها