پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۱
نمایشگاه اکو، الگوی دیگر نمایشگاه‌ها باشد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درافتتاحيه نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ کشورهای عضو اکو، با اشاره به اثرات مثبت این نمایشگاه گفت: نمایشگاه چاپ اکو برای نمایشگاه ها و فعالیت‌های مشابه که به شکل مستمر و سالانه در ایران برگزار می شوند، الگوي مناسبي خواهد بود. وی تاكيد كرد: با همکاری کشورهای عضو اکو می‌توان نمایشگاه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه کتاب را نیز به صورت منطقه‌ای برگزار کرد./

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از مشهد مقدس، محسن پرویز در این مراسم با بیان این مطلب، ادامه داد: دست اندرکاران و مسوولان سازمان فرهنگی اکو می‌توانند با بهره‌مندی از  تعاملات و ارتباطات فرهنگی، زمینه مساعد همکاری‌هاي چندجانبه را فراهم کنند.

وی با اشاره به برخی از رایزنی‌های انجام شده با کشورهای عضو اکو اظهار داشت: ما بیشتر در پی آنیم که در تمام حوزه‌های فرهنگی از ظرفیت کشورهای عضو اکو به صورت تجمیعی استفاده کنیم.

پرویز، به برخی فعالیت‌های انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: تا به حال شاعران و نویسندگان بسیاری از ایران برای تبادلات فرهنگی به کشورهای عضو اکو مسافرت کرده و برنامه‌های مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته اند.

وی با بیان این‌که با همکاری کشورهای عضو اکو می‌توان نمایشگاه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه کتاب را نیز به صورت منطقه‌ای برگزار کرد، افزود: کشور ایران نیز در این زمینه پیشقدم شده و دو سالی است که در نمایشگاه چاپ اکو، جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای عضو اکو در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به این ظرفیت ها می توان برای برقراری تعاملات مختلف از برگزاری نمایشگاه کتاب استفاده کرد.

پرویز تصریح کرد: در صورت استمرار همکاری‌های اعضا، این رویداد موجب بهره برداری و رشد ارتباطات و فعالیت های فرهنگی در میان کشورهای عضو خواهد شد.

تقویت بخش خصوصی، در اولویت باشد 

در بخش دیگري از این مراسم، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قدمت سازمان فرهنگی اکو اظهار داشت: این سازمان، در حوزه فرهنگی اکو مشغول فعالیت است و تاکنون توانسته موفقیت های فرهنگی و ارتباطاتی بسیاری کسب کند.

حسن غفوری فرد افزود: این سازمان بستر مناسبی برای همکاری و رایزنی های فرهنگی، اقتصادی و تجاری است که شرایط خوب و مناسبی برای تعامل بین کشورهای منطقه برقرار می کند.

وی با اشاره به نقش بسته بندی در کشور اظهار داشت: بسته بندی دارای یک مولفه قوی و موثر فرهنگی در کشور است و می توان با تکیه بر توانایی های آن، بازارهای منطقه ای و حتی جهانی را کسب کرد.

غفوری فرد در پایان سخنان خود با ارایه دو پیشنهاد در حوزه چاپ کشورهای عضو اکو، یادآور شد: تجربه نشان می دهد که بخش خصوصی انگیزه خوبی برای فعالیت در حوزه بسته بندی دارد و این بخش باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به تکنولوژی های روز و رقبایی که در بازار وجود دارند، صنعت بسته بندی می تواند به عنوان یک رسانه با گستره بین المللی و جهانی، پیام ما را به جهانیان منتقل کند.

دیگر سخنران این مراسم، معاون برنامه ریزی استاندارای خراسان رضوی نیز بود.وي با اشاره به محوریت این استان در صنایع مختلف، اظهار داشت: در سال های اخیر، به مدد رشد صنعت چاپ و بسته بندی، خراسان رضوی به عنوان قطب چند محوری استان در کشور شناخته شده است.

محمد مهدی مروج ادامه داد: این استان هم اکنون به عنوان قطب مهم صنعت چاپ و نشر و بسته بندی کشور شناخته شده و عملکرد خوبی نیز در این حوزه داشته است، به گونه ای که می تواند در این بخش حرفی برای گفتن و نیز ایده قابل طرحی در روابط بین المللی داشته باشد.

وی با بیان اینکه می توان با برنامه ریزی مناسب برند مشترکی بر اساس یک تعریف مشترک برای کشورهای عضو تعیین کرد، افزود: با توجه به ویژگی های منطقه ای استان خراسان رضوی، این استان آمادگی خود را برای راه اندازی دبیرخانه عمومی کشورهای عضو اعلام می کند.

مروج تصریح کرد: همچنین، تشکیل صندوق اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور و نیز ارایه استانداردهای لازم و قابل قبول براي کشورهای عضو و نیز ایجاد پایگاه اطلاع رسانی، از دیگر پیشنهادهاي این استان برای کشورهای عضو اکوست. 

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور، دیگر سخنران این نشست به برنامه‌ریزی‌های این نمایشگاه از چهار ماه پیش اشاره کرد و افزود: پس از کسب مجوز برای برپایی نمایشگاه، تلاش دست اندرکاران این نمایشگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه و تجارت، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگی اکو برای برگزاری یک نمایشگاه مناسب و جهانی آغاز شد.

رضا رضایی ادامه داد: نتیجه این تلاش ها برگزاری نمایشگاهی با حضور بیش از 200 شرکت از کشورهای ایران، ژاپن، چین و سایر کشورهاست که گامی برای توسعه و تجمیع روابط دوستی فرهنگی صنعتی و اقتصادی است.

رییس موسسه فرهنگی اکو نیز در این مراسم گفت: در این دوره همه تلاش می کنند زیباترین تصویر را از خود ارایه دهند و بسته بندی و چاپ، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای دست يابي به این آرزوست.

حجت الله ایوبی ادامه داد: ایرانیان هموازه از عنصر زیبایی به بهترین وجه بهره برده اند، برای نمونه، قرآن، شاهنامه و دیوان حافظ را تهذیب کرده اند و امروز صنعت چاپ است که باید این روحیه زیبایی دوستی ایرانیان را پاس بدارد. 

نخستين نمايشگاه بين‌المللي كشورهاي عضو اكو، پيش از ظهر امروز با حضور محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جلال ذكايي، مدیرکل دفتر چاپ این وزارتخانه و جمعي از مسوولان محلي در نمایشگاه‌ بین‌المللی مشهد افتتاح ‌شد.
 
بیش از 300 شرکت داخلی و بین‌المللی فعال در عرصه چاپ و نشر كتاب در نمایشگاه چاپ و بسته بندی اکو (پکو 2009) حضور دارند.

ايران، پاكستان، قزاقستان، تاجيكستان، قرقيزستان، آذربايجان، افغانستان، ازبكستان، تركمنستان و تركيه 10 كشور عضو (اكو) هستند و برپايي نمايشگاه معتبري چون نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي، نقش مهمي در گسترش فعاليت‌هاي منطقه‌اي خواهد داشت. 

نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندي کشورهای عضو اکو تا دوم آذر ماه از ساعت 9 تا 19 در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برپاست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها