پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
اختتاميه دوسالانه پوستر، بي‌كتاب بود

محمود شالويي در نشست خبري اخير موزه هنرهاي معاصر تهران، از انتشار كتاب دهمين دوسالانه پوستر، همزمان با اختتاميه آن خبر داده بود؛ اما در مراسم اختتاميه كه ديروز 20 آبان برگزار شد، خبري از كتاب نبود. مراسم اختتاميه دهمين دوسالانه بين‌المللي پوستر تهران در حالي برگزار شد كه نمايش آثار آن تا يك هفته ديگر ادامه خواهد داشت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسن نوفرستي مدير روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در حاشيه مراسم اختتاميه دوسالانه پوستر به خبرنگار ايبنا گفت: همان‌طور كه سرپرست موزه آقاي شالويي خبر داده بودند، قرار بود كتاب اين دوسالانه امروز منتشر شود؛ ولي متاسفانه با وجود اين‌كه تمام شرايط آماده بود، انتشار كتاب براي امروز ميسر نشد. با اين‌حال تمام مراحل انتشار اين كتاب انجام شده و به‌زودي آن‌را منتشر خواهيم كرد.

شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران كه ديروز 20 آبان در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران با حضور محمدحسين ايماني‌خوشخو، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير مركز هنرهاي نمايشي، مدير مركز موسيقي، برخي نمايندگان كشورهاي شركت كننده، داوران خارجي دوسالانه و جمعي از هنرمندان عرصه نمايش، سينما، موسيقي و هنرهاي تجسمي برگزار شد، گفت: خوشحاليم كه با همكاري دست‌اندركاران، برگزاري به‌موقع اين دوسالانه مهم محقق شد.

وي افزود: اين دوسالانه بسيار با اهميت بود و خرسنديم كه فقط در سال 88  كه تنها هشت ماه از آن مي‌گذرد، سه دوسالانه را برگزار كرديم.

شالويي ادامه داد: اولين دوسالانه امسال دوسالانه نگارگري بود كه از مسوولان آن به‌ويژه آقاي حيدري تشكر مي‌كنم. دومين دوسالانه امسال دوسالانه سفال و سراميك بود و سومين دوسالانه نيز همين دوسالانه پوستر بود. اعتقاد راسخ داريم كه اين دوسالانه‌ها بايد در زمان مقرر خودشان برگزار شوند. دوسالانه چهارمي كه امسال برگزار خواهد شد نيز دوسالانه كاريكاتور است كه از ابتداي آذر اغاز مي‌شود.

وي همچنين گفت: دوسالانه‌هاي جهاني به دليل اهميتشان، در كارنامه كاري ما مثبت خواهد بود. همچنين از دكتر ايماني، از جناب كرمي معاون اجرايي وزير و از جامعه سينما و تئاتر و موسيقي و هنرهاي تجسمي كه ميان ما هستند، تشكر مي‌كنم. اميدواريم اين برنامه‌ها با همين شتاب ادامه پيدا كند.

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران اظهار داشت: البته برگزاري اين برنامه‌ها از مركز كشور به‌سمت شهرهاي ديگر سوق داده شده و عموما برنامه‌هاي بين‌المللي در تهران برگزار مي‌‌شود. يازدهمين دوره دوسالانه پوستر نيز طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه شده، در يكي از مراكز استان‌ها برگزار خواهد شد تا همه برنامه‌ها در تهران متمركز نشوند. 

شالويي با تاكيد بر اهميت اين دوسالانه گفت: در اين بينال 31 كشور جهان شركت كردند و اين مايه افتخار است كه به اين درجه از اعتبار جهاني دست يافته‌ايم. كشورهايي كه هنرمنداني بزرگ و صاحب‌نام دارند در اين بينال شركت كردند و اغلب كساني كه از اثار شركت‌كننده بازديد كردند، اذعان دارند كه دوسالانه دهم پوستر، در وهله اول از نقطه‌نظر كيفي و در وهله دوم از نظر كمي از جايگاه مناسب و بهتري نسبت به گذشته برخوردار بوده است.

وي در انتها گفت: از آقاي خزايي و وزيريان كه براي برپايي اين بينال سنگ تمام گذاشتند، تشكر و قدرداني ويژه‌اي مي‌كنم. همچنين امروز طي برنامه‌اي از سه هنرمند ارجمند و سه كارگردان پيش كسوت و صاحب‌نام كه بيشترين سفارش پوستر را به هنرمندان برجسته طراحي پوستر داشته‌اند، تجليل به‌عمل خواهد آمد و اين باعث مي‌شود كه هنرمندان اين عرصه رغبت بيشتري به سفارش پوستر نشان دهند.

محمد خزايي دبير اين دوسالانه نيز به سخنراني پرداخت و گفت: همان‌گونه كه در مراسم افتتاحيه هم بيان شد، به‌موقع برگزار شدن يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي يك بينال در سراسر دنياست. اين بينال نيز با كمك خداوند و همكاري دوستان، باوجود مشكلات بسيار به‌موقع برگزار شد. 

خزايي ادامه داد: هنر گرافيك و مهم‌ترين بخش آن پوستر، شايد مهم‌ترين رسانه‌هايي باشند كه اين وظيفه را برعهده دارند و ضرورت برگزاري اين دوسالانه نيز در همين است و شايد كم‌ترين ثمره آن آشنايي جوانان با هنر هنرمندان دنيا در زمينه پوستر باشد. اين آثار از شرق و غرب دور هم گردآمده‌اند و كمتر كسي مي‌تواند به‌راحتي به آن‌ها دسترسي داشته باشد. امروز به شناخت زبان بصري بيش از هرچيز بايد توجه شود. ما با شناخت و عبور از هنر مدرن و ميراث فرهنگي خودمان، مي‌توانيم شرايط بازسازي و به‌روز كردن هنر و فرهنگ خود را فراهم كنيم.

وي در انتها گفت: ديدن اين آثار علاوه بر ارتقاي دانش بصري طراحان گرافيك، سنگ محكي نيز براي پي بردن به جايگاه هنري خويش در دنياي امروز است.

در ادامه برنامه، جوايزي توسط پارسايي مديركل مركز هنرهاي نمايشي، ايماني‌خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شالويي مديركل دفتر امور هنرهاي تجسمي و محمدعلي كشاورز بازيگر به نمايندگي از هنرمندان، براي قدرداني به سه هنرمند پيش كسوت عرصه تئاتر، حميد سمندريان كارگردان و مترجم، علي رفيعي كارگردان سينما و تئاتر و نصرالله قادري كارگردان تئاتر اهدا شد.

پس از اهداي اين جوايز، فيلم كوتاهي به‌نام «هنر ايران» درباره فعاليت غرفه ايران در بينال ونيز پخش شد و سپس كيوان ساكت نوازنده تار و سه‌تار به نواختن سه‌تار پرداخت. در ادامه نيز انريك جاردي، گرافيست و داور اسپانيايي‌الاصل دوسالانه، به قرائت متن بيانيه هيات داوران متشكل از پروفسور ريتا بروسيلا، انريك جاردي و سابينا اوبرهولزر پرداخت. متن اين بيانيه به‌قرار زير است:

«دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران، برآيندي است از اتفاقات، ايده‌ها و پديده‌هاي نوين هنر پوسترسازي در ايران و جهان. اين برآيند، نشان مي‌دهد كه هنرمندان امروز با تمام تنوعات جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي و ذهني مي‌توانند در يك گستره متنوع و در عين‌حال همگن، به‌زبان تصوير با هم سخن بگويند. اين دوسالانه، تجلي اين گفتگوي فرهنگي است و بيانگر اين احساس، تخيل و نبوغ هنرمندانه، ريشه و زمينه مشتركي داشته و مي‌توانند بدون واسطه از مرزها بگذرند.

از همين منظر مي‌توان به اين رويداد به‌عنوان يك كارگاه علمي و عملي نگاه كرد تا مخاطبان نيك بنگرند كه همه تنوع و تكثرها از زاويه ديد يك هنرمند چگونه در محملي به نام پوستر به‌هم گره مي‌خورد و جهاني مي‌شود. از سوي ديگر، دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران، نشانگر اين بود كه هنگام طرح يك موضوع حياتي براي بشريت همچون «انسان معاصر و محيط‌زيست»، همه هنرمندان تمام توانمندي‌ و نبوغ خود را به كار مي‌بندند، تا به‌زبان بين‌المللي تصوير، در بيداري وجدان و هوشياري روح ملل و اقوام مختلف كره خاكي موثر واقع شده و اوضاع ويژه جهان معاصر را يادآور شوند. ماحصل اين توجه و دغدغه در بخش موضوعي دوسالانه دهمين دوسالانه پوستر تهران به وضوح نمايان بود.

هيات داوران دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران با در نظر گرفتن تمامي جهات و جوانب و توجه به معيارها و اصول بين‌المللي داوري آثار، طي بحث و تبادل‌نظر براساس ويژگي‌هاي هنري، فرهنگي، تصويري، زيبايي‌شناسي و عنايت به اصول ارتباطي و پيام‌رساني و نگاه نوين به پديده‌ها، نفرات برگزيده هر بخش را انتخاب و معرفي كرد.

همچنين هيات داوران ضمن سپاس از شوراي برگزاري دوسالانه و تشكر از متوليان برگزاري جشنواره‌ها و رويدادهاي بين‌المللي كه علاوه بر ارتقاي سطح فرهنگ و هنر،‌ پيوندهاي انسان‌دوستانه‌اي را هم در قالب تبادلات فرهنگي و هنري فراهم مي‌آورند، تقدير ويژه خود را به تمام هنرمنداني نثار مي‌كند كه با ارسال آثارشان در رونق‌بخشي اين دوسالانه ياري رساندند.»

در ادامه اين مراسم جوايز تقديرشدگان و برندگان اين دوسالانه توسط شالويي، خزايي، جاردي و اوبرهولزر اهدا شد. طي اين مراسم از دوتن از طراحان پوستر نمايش، مرتضي اتابكي و امير اسمي تقدير شد.

تقديرشدگان در بخش اصلي دوسالانه عبارت بودند از محمود بازدار از ايران، كاري پيپو از فنلاند، وان كوكوليچ از كرواسي، لكس دروينسكي از آلمان و يوشيرو كاتو از ژاپن. همچنين جايزه سفر ونيز در اين بخش به محمدمهدي راضي از ايران تعلق گرفت. جايزه سوم اين بخش شامل ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و 20 ميليون ريال وجه نقد به محمد جمشيدي از ايران، جايزه دوم شامل ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و 40 ميليون ريال وجه نقد به لزچك زبروسكي از لهستان و جايزه اول شامل ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و 60 ميليون ريال وجه نقد به گاكو اوسوكي از ژاپن تعلق گرفت.

در ادامه از پير كورچفسكي از فرانسه نيز تقدير شد.

همچنين در بخش موضوعي تقديرشدگان عبارت بودند از امين سلامي از ايران، لئو لين از تايوان، محمدصابر شيخ رضايي از ايران، زين وو از چين و من دلاي از چين. جايزه سفر ونيز در اين بخش به سيدهنگامه ميرباقري از ايران، جايزه سوم به الزبيتا چوجنا از لهستان، جايزه دوم به هيرويوكي ماتسوئيشي از ژاپن و جايزه اول از ليوژنگ فا و يانگ جيه از چين تعلق گرفت. جوايز بخش موضوعي برابر با جوايز بخش اصلي بود.

مراسم اختتاميه دهمين دوسالانه پوستر تهران ديروز 20 آبان با حضور محمدحسين ايماني‌خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير مركز هنرهاي نمايشي، مدير مركز موسيقي، نمايندگان كشورهاي شركت كننده، ريتا برو.سيلا، انريك جاردي و سابينا اوبرهولزر داوران خارجي دوسالانه، محمدعلي كشاورز، كيوان ساكت، حميد سمندريان، علي رفيعي، نصرالله قادري و جمعي از هنرمندان عرصه نمايش، سينما، موسيقي و هنرهاي تجسمي در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط