چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
تقدير از آيت‌الله جوادي آملي در همايش فلسفه اسلامي

در افتتاحيه همايش «فلسفه اسلامي و چالش هاي جهان امروز» از مقام علمي آيت‌الله جوادي عاملي تقدير شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در مراسم افتتاحيه همايش بين‌المللي «فلسفه اسلامي و چالش هاي جهان امروز» كه عصر ديروز(سه‌شنبه) به مناسبت روز جهاني فلسفه با حضور استادان و شخصيت‌هاي برجسته حوزه فلسفه برگزار شد، پيام آيت‌الله جوادي آملي به اين همايش قرائت و همچنين از مقام علمي وي به خاطر تلاش‌هاي بسيار در تأليف آثار فلسفي تقدير شد.
 
در اين جلسه همچنين بهروز مرادي، رئيس ستاد حكمت سينوي، غلامرضا داوري اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم و محمدرضا سعيدآبادي، دبير كل كميسيون ملي يونسكو سخنراني كردند.

ابتدا بهروز مرادي گفت: بوعلي سينا نمونه برجسته دانشمند مسوول و جامعي است كه نه تنها به ايران، بلكه به تمام بشريت تعلق دارد. وي  زندگي‌ا‌ش را وقف تعالي اخلاق كرد و امروز ما به فرزندان كهن اين سرزمين افتخار مي‌كنيم.

وي ادامه داد: بوعلي سينا مردي برتر از عصر خويش است و سايه تاثيراتش از عصر و زمانه خود فراتر مي‌رود، به همين دليل براي شناخت و معرفي شخصيت و آثار وي، بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا بر پايه اساسنامه مصوب در سال 1383 با داشتن هيات امنايي مركب از شخصيت‌هاي علمي كارش را از سال 1385 آغاز كرد و سعي دارد علاوه بر برگزاري بزرگداشت‌ها، زمينه و ظرفيت‌هاي جديدي براي آموختن بيابد.

مرادي با اشاره به فعاليت‌هاي بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا گفت: اهداي جايزه 100 هزار دلاري در جشنواره حكمت سينوي، گراميداشت فعاليت افراد مختلف و تبادل نظر و گفت‌گوي فرهنگ‌ها از جمله فعاليت‌هاي اين بنيادند.

رئيس ستاد حكمت سينوي در پايان گفت: پنج جايزه ابن‌سينا پژوهي، جايزه پزشكي ابن‌سينا، جايزه هگمتانه، جايزه هم‌بستگي دانش و معنويت و مفاخر بوعلي سينا در اين همايش اهدا و همزمان با اعطاي جوايز، نشست‌هايي با اين موضوع برگزار مي‌شوند.

غلامرضا داوري اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم و از پيشگامان حوزه فلسفه، در ادامه اين مراسم گفت: بسياري از فلاسفه، از افلاطون تا فلاسفه دروه معاصر، معتقد بودند فلسفه را در زندگي نمي‌توان استفاده كرد، اما اين كه چرا آن را مي‌خوانيم، سوال بزرگي است كه بايد به آن پاسخ داده شود. بنابراين درست نيست كه فكر كنيم فلسفه به كجاي زندگي كمك مي‌كند چرا كه فلسفه موجب احياي ما شده است.

داوري گفت: فلسفه به‌طور مستقيم بر تفكر تأثير ندارد بلكه جان و روح آن است. فلسفه در عصر حاضر فرومايگي زمانه را به ما يادآوري و ما را به ديدن امكانات و توانايي و راهگشايي هدايت مي‌كند. به همين دليل فلسفه بايد هميشه معاصر و در هر زماني زنده باشد.

وي در پايان گفت: فلسفه اسلامي بي‌ترديد انسان بودن را در خود دارد و با تعريفي كه ما امروز از انسان داريم، لازم نيست حتماً انقلابي روي دهد و بشر امروز متولد شود. در واقع بشر ساحت‌ها و امكان‌هايي دارد كه فلسفه اسلامي اينها را به ما نشان مي‌دهد و براي خدمت به بشر يك گنجينه مهم تلقي مي‌شود.

محمدرضا سعيدآبادي، دبير كل كميسيون ملي يونسكو، در ادامه اين مراسم گفت: همزمان با روز جهاني فلسفه در بسياري از كشورها همايش‌هاي فلسفي برگزار مي شود اما همايشي كه اكنون در ايران برگزار مي‌شود، همچون نگيني مي‌درخشد.

سعيدآبادي گفت: همايش بين‌المللي فلسفه امسال در مسكو و در روزهاي 25 تا 28 آبان ماه و سال آينده در ايرن با عنوان «فلسفه از نظر تا عمل» برگزار مي‌شود.

سعيدآبادي همچنين به فعاليت‌هاي يونسكو در حوزه فلسفه اشاره كرد و گفت: ترويج گفت‌وگوهاي فلسفي درباره مشكلات جهان امروز، تقويت و حمايت فلسفه و ارتقا و عمومي كردن دانش و معرفت فلسفي، از جمله فعاليت هاي فلسفي يونسكو به شمار مي‌روند.

وي در پايان گفت: يونسكو هم آمادگي خودش را براي شركت در برنامه‌هاي تخصصي فلسفه و مشاركت فلسفي اعلام مي‌كند.

در ادامه مراسم، «آكيو ماتسوموتو» استاد دانشگاه «سنت توماس» اُزكاي ژاپن با اشاره به اين كه فلسفه و اديان مختلف درباره بحران‌ها و چالش‌ها، سخنان متفاوتي گفته‌اند، تصريح كرد: هر يك از اين متفكران راه‌حل‌هاي مختلفي را مطرح مي‌كنند كه تأثيرپذيري انديشمندان از راه‌حل‌هاي يكديگر نسبت به ديگران بسيار نمود دارد، اما تأثيراتي كه فلسفه اسلامي بر انديشمند ژاپني به نام «ايزتوسو» گذاشت، بر تمامي انديشمندان ژاپني مشهود است.

وي گفت: امروز بحران‌هاي زندگي موجب شده بسياري افراد در پس اين بحران‌ها گوهر انساني خود را فراموش كنند و حيوان شوند. در اين صورت تنها از طريق فلسفه مي‌توان به آنها كمك كرد. ايران به عنوان يك سرزمين حماسي كه مي‌تواند فلسفه را رشد دهد ،امروز نقش برجسته‌اي در اين زمينه ايفا مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط