دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
کتاب دوسالانه پوستر، ۲۰ آبان منتشر می‌شود

محمود شالویی در نشست خبری موزه هنرهای معاصر تهران که صبح امروز در کتابخانه این موزه برگزار شد، از انتشار کتاب دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران در روز ۲۰ آبان، همزمان با اختتامیه این دوسالانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری که به‌گفته نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، به دلیل سفرهای پی‌درپی شالویی، دیرتر از موعد مقرر برگزار شد، در راستای تشریح اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران در شش‌ماهه دوم سال ۸۸ که بخشی از آن‌ها تاکنون اجرا شده‌اند، درباره انتشار کتاب دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران گفت: انتشار کتاب این دوسالانه همزمان با اختتامیه آن در تاریخ ۲۰ آبان صورت می‌گیرد و امیدوارم بتوانیم این کتاب را در همان مراسم اختتامیه، توزیع کنیم.

وی درباره این دوسالانه که هم‌اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست، گفت: باید این دوسالانه را از رویدادهای بسیار مهم هنری در کشور بدانیم؛ زیرا هنرمندان برجسته‌ای از ۳۱ کشور جهان، از جمله فرانسه، آلمان، استرالیا، لهستان، فنلاند، بلژیک و ژاپن در آن شرکت کرده‌اند.

شالویی در ادامه با تاکید بر اهمیت برگزاری این دوسالانه، به شرکت و حضور هنرمندان سرشناس ، مطرح، صاحب‌سبک و صاحب‌نام از لهستان و همچنین رییس انجمن گرافیک ژاپن در آن، اشاره کرد و گفت: پنج داور برای انتخاب آثار برگزیده مشخص شده‌اند که سه تن از آن‌ها خارجی هستند.

وی در این نشست، پس ازاشاره به اجرای اغلب برنامه‌های اعلام شده در شش‌ماه اول سال ۸۸ با همکاری هنرمندان و دست‌اندرکاران، به اعلام آخرین وضعیت نگارخانه‌های کشور پرداخت و گفت: تعداد کل نگارخانه‌های کشور، امروز به ۳۰7 نگارخانه رسیده است که بسیار قابل توجه است؛ از آن‌ جهت که ظرف مدت یک‌سال و نیم گذشته یعنی از اردیبهشت ۸7 تا ابتدای آبان ۸۸، ۴۴ نگارخانه، به نگارخانه‌های ایران اضافه شده است و این رقم فقط در بخش خصوصی و فارغ از آمار نگارخانه‌های دولتی مثل نگارخانه جوانان در گرگان که به‌تازگی افتتاح شده‌اند، اعلام شده است.

شالویی ادامه داد: از این ۴۴ نگارخانه، ۲۷ نگارخانه در تهران و ۱۸ نگارخانه در شهرستان‌ها افتتاح شده‌اند. در مدت یک‌سال و نیم گذشته که من در این‌ بخش خدمت می‌کنم، ۱۳۹ نگارخانه نیز مجوزهای خود را تمدید کرده‌اند. امروز هیچ نگارخانه‌ای با مشکلی در زمینه مجوز مواجه نیست. همچنین برای نخستین‌بار طرحی را به اجرا درآورده‌ایم مبنی بر این‌که مجوز نگارخانه‌ها برای سال‌های بیشتر قابل تمدید باشد. امسال برای اولین‌بار مجوز دوساله صادر شده است و اقداماتی برای صدور مجوز سه‌ساله و پنج‌ساله از سال آینده نیز صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: در مدت خدمت من در طول این یک‌سال و نیم، فعالیت هیچ نگارخانه‌ای متوقف نشده است؛ به‌جز یک مورد که مدتی تعطیل بود و باپیگیری و میانجی‌گری مرکز هنرهای تجسمی تخلف آن از طرف دستگاه قضایی بخشوده شد و این نگارخانه مجددا گشایش یافت.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه سخنانش به برنامه‌های اجرا شده مرکز هنرهای تجسمی همچون نمایشگاه حروف‌نگاری اسماء‌الحسنی که از شهریور آغاز شد و تا مهر ادامه پیدا کرد و نمایشگاه باغ ایرانی که از مهر آغاز شده و تا اواخر آبان در موزه هنرهای معاصر اصفهان و پس از آن در استان‌های دیگر برپا خواهد بود اشاره کرد.

وی همچنین از برپایی مجدد نمایشگاه اسماء‌الحسنی از نیمه دوم آبان تا اسفند در موزه هنرهای معاصر اصفهان خبر داد و اضافه کرد: از اتفاقات خوب طی یکی‌دو هفته اخیر، افتتاح اولین نگارخانه دایمی هنر ایرانی در شهر روتردام هلند بود که بزرگ‌ترین نگارخانه موجود در این شهر و از جمله مهم‌ترین نگارخانه‌های دنیا است. این نگارخانه با وسعتی مناسب و فضایی عالی در بهترین نقطه از این شهر، افتتاح شد و از روز افتتاح این نگارخانه تا کنون، ۱۰ تابلوی این نگارخانه به فروش رفته است.

شالویی افزود: ظرف یک‌ماه آینده نیز نگارخانه دیگری در شهر پاریس به‌عنوان نگارخانه دایمی هنر ایرانی با همان لوگو و علامت مشخص، افتتاح می‌شود. ضمن این‌که پنجاه و سومین بینال ونیز در آذر به‌پایان می‌رسد و از آن‌جا که ایران رسما به این بینال دعوت شد، غرفه ایران در آن‌جا، تا بینال پنجاه و چهارم، نگارخانه دایمی هنر ایران خواهد بود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد سپس به برنامه‌های برگزار شده از ابتدای مهر ۸۸ در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین جشنواره ایثار و شهادت در ماه مهر در ایلام برگزار شد و مرکز هنرهای تجسمی شهر ایلام و اداره کل استان ایلام نیز به‌عنوان دبیرخانه دایمی این جشنواره مشخص شده‌اند تا آن را هرساله در ایلام برگزار کنند. در همین ایام، جشنواره کوثر هستی در شهرکرد و اولین نمایشگاه آموزش خیابانی نیز در تبریز برگزار شد.

وی همچنین گفت: از امسال به مناسبت دهه فجر، در مراکز استان‌ها در سراسر کشور، ورک‌شاپ‌های تجسمی خواهیم داشت و یک روز را نیز در هر استانی، روز هنرهای تجسمی نام‌گذاری خواهیم کرد.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به همکاری و مشارکت مرکز هنرهای تجسمی در مراسم بزرگداشت سهراب سپهری در کاشان که توسط یک بنیاد خصوصی برگزار شده است، بر حقی که این شاعر و نقاش بر هنر ایران دارد، تاکید کرد و گفت: نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» مروری بر اثار استاد سهراب سپهری است که بعد از اختتامیه دوسالانه پوستر، در موزه هنرهای معاصر تهران دایر خواهد شد.

وی افزود: برای نخستین‌بار این تعداد از آثار سپهری در کنار هم به‌نمایش گذاشته می‌شود و در میان آن‌ها آثاری هست که تاکنون دیده نشده‌اند. در کنار نمایش این آثار همایش‌هایی نیز در حوزه شعر و موسیقی برگزار خواهد شد و مدت‌زمان این نمایشگاه بیش از یک‌ماه تعیین شده است.

شالویی همچنین از برپایی نمایشگاه «تجلی احساس» در آبان و آذر امسال در فرهنگسرای نیاوران خبر داد و گفت: این نمایشگاه ۱۰ سال است که متوقف شده است و برگزاری مجدد آن به‌ویژه برای بانوان هنرمند، خوشحال کننده خواهد بود؛ آن‌چنان‌که تا امروز ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گفته مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور نیز برای اولین بار به‌صورت همزمان در دو مکان موزه هنرهای معاصر اصفهان و مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

وی درباره این دوسالانه اظهار کرد: برای نخستین بار در سال ۸۸، رکورد حضور کشورهای مختلف در بینال‌ها شکسته شد و ۹۱ کشور مهم دنیا در این دوسالانه مهم شرکت کرده‌اند. این نشان می‌دهد که این دوسالانه از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است و می‌توانیم از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین بینال دنیا یاد کنیم؛ زیرا حتی در بینال ونیز هم، امسال 77 کشور شرکت داشته‌اند. ۱۰۷7 هنرمند ایرانی و خارجی با حدود ۴۰۰۰ اثر در این دوسالانه شرکت دارند که از میان آن‌ها، 62 هنرمند از ترکیه، 46 هنرمند از برزیل، ۵۳ هنرمند از چین، ۳۴ هنرمند از اندونزی، ۳۲ هنرمند از هند، ۲7 هنرمند از ایتالیا، ۲۴ هنرمند از صربستان و ۱۸ هنرمند از رومانی هستند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران همچنین از برگزاری نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در دی‌ امسال برای اولین‌بار خبر داد. وی در این‌باره گفت: این نمایشگاه از دی شروع می‌شود و قبل از ۱۲ بهمن، زمان شروع جشنواره فجر، پایان می‌یابد. همچنین دو اقدام برای احیای نقاشی قهوه‌خانه‌ای انجام شده است که یکی اخذ مجوز برای آموزشگاه نقاشی قوه‌خانه‌ای است و با دایر شدن آن می‌توانیم از حضور استادان این مکتب استفاده کنیم. 

وی افزود: اقدام دیگر برگزاری نمایشگاه قیامت در قرآن است که برای اولین بار حوزه علمیه اصفهان نمایشگاهی با عنوان برگزار کرد که در آن آیات قرآنی مربوط به تبشیر و تنذیر استخراج و به‌تصویر کشیده شده بود. طی مذاکراتی که با یکی از غرفه‌های کاتولیک‌ها در بینال ونیز کرده‌ایم، این نمایشگاه در کنار نمایشگاه آثار تجسمی کاتولیک‌ها با موضوع هستی‌شناسی، در ماه بهمن سال جاری در ونیز برگزار خواهد شد.

شالویی در ادامه سخنانش به دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: این جشنواره امسال توسعه جدی یافته است و رشته‌های آن و مکان‌های برگزاری آن گسترش پیدا کرده‌اند. این جشنواره از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند به‌مدت یک‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران، مجموعه فرهنگی هنری صبا، خانه هنرمندان ایران و همچنین در خوزستان، یزد، گلستان و سمنان به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

وی هفت رشته این جشنواره را نام برد و تاکید کرد به مفاخر این هفت رشته نشان افتخار اعطا خواهد شد. هفت رشته این جشنواره عبارتند از: نقاشی، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی و کاریکاتور.

وی سپس به برگزاری اکسپو در طول برگزاری جشنواره فجر در محل خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم حضور ارزشمند و پررنگ نگارخانه‌داران و هنرمندان گرامی را در این اکسپو شاهد باشیم.

شالویی در انتها از افتتاح سومین جشنواره هنرهای ایران‌زمین در قطر خبر داد و گفت: امروز ساعت 6 بعد از ظهر، این جشنواره در محل سالن ملی آمفی‌تئاتر دوهه در قطر افتتاح می‌شود. مرکز هنرهای تجسمی در این شهر اکسپویی را برگزار کرده که در سه روز با 78 تابلو در آن شرکت می‌کنیم. کمتر از دوماه دیگر نیز نخستین اکسپوی مشترک مرکز هنرهای تجسمی ایران و مسوولین لبنانی با همکاری یک موزه شخصی در لبنان در شهر قانا برگزار خواهد شد.

نشست خبری و رادیو تلویزیونی موزه هنرهای معاصر تهران با هدف تشریح اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران در شش‌ماهه دوم سال ۸۸ با حضور محمود شالویی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، حسن نوفرستی مدیر روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، آقایی دبیر برگزاری نمایشگاه سهراب سپهری و جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و روزنامه‌ها برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط