چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
اوباما به کدام دیدگاه گوش خواهد داد؟

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای تعیین استراتژی کشورش در افغانستان که این روزها به شدت در کاخ سفید محل بحث و منازعه است، بین دیدگاه های دو کتاب مهم و تاثیر گذارمعلق مانده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وال استریت ژورنال، اگرچه هر دوی این کتاب‌ها جنگ ویتنام را تشریح می‌کنند ولی نتایجی که این دو کتاب برای استفاده در جنگ افغانستان ارایه می‌ دهند، کاملا متفاوت اند و همین موضوع سبب شده که داخل ساختار حکومتی آمریکا بین اوباما و تیم او و نظامیان حاکم بر پنتاگون اختلاف نظر به وجود بیاید.

یکی از این دو کتاب «درس‌هایی در مصیبت» نام دارد که توسط «گوردون گولداشتاین» نوشته شده و این بحث را پیش می‌کشد که نگاه کاملا نظامی کاخ سفید در سال 1965 باعث شده که آمریکا با نگاهی کوته نظرانه به حوادث پیش رو، وارد جنگ ویتنام شود. به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید اوباما به تازگی خواندن این کتاب را تمام کرده و اکنون نیز «جو بایدن» معاون او در حال خواندن آن است.

کتاب دوم با عنوان «یک جنگ بهتر» نوشته «لویس سورلی» دیدگاه‌های یکی دیگر از دولت‌های آمریکا درسال 1972 را توصیف می‌کند و نشان می‌دهد چگونه دیدگاه های نظامیان آمریکایی توانست در مقابل سیاستمدارانی که در مقابل افکار عمومی سر تعظیم فرود آورده و راه‌حل‌های غیر نظامی را پیشنهاد می‌کردند، پیروز و موجب بیرون آمدن آمریکا از نبرد ویتنام شد.

کتاب اخیر بیشتر مد نظر محافل نظامی از جمله پنتاگون است که معتقدند آمریکا می‌تواند با افزایش حدود 40 هزار نیروی دیگر در افغانستان اوضاع این کشور را کنترل کند ولی افرادي مانند «جوزف بایدن» معاون اوباما معتقدند که صرفا دیدگاه‌های نظامی و افزایش نیرو نمی‌تواند اوضاع افغانستان را تحت کنترل آمریکا در بیاورد.

روز سه شنبه اوباما در شرایطی با 31 تن از اعضای کنگره، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره جنگ افغانستان و استراتژی آمریکا به گفت و گو نشست که بر اساس گزارش‌ها توجه به کتاب «درس‌هایی در مصیبت» حتی در بین افکار عمومی آمریکا نیز افزایش پیدا کرده است. گفته می‌شود نسخه‌های این کتاب طی روزهای گذشته به سرعت در کتاب‌فروشی‌های واشنگتن فروش رفته و هیچ يک از کتاب‌فروشی‌های اصلی نزدیک کاخ سفید چاپ جدید این کتاب را ندارند.

نکته جالب اینجاست که دیدگاه‌های کتاب «یک جنگ بهتر» در جریان افزایش نیروهای آمریکایی در عراق طی سال 2007 نیز نقش عمده‌ای ایفا کرد.
 
جان مک کین رقیب اوباما در انتخابات سال پيش، معتقد است به جای مقایسه وضعیت فعلی جنگ افغانستان با جنگ ویتنام، بهتر است آن را با وضعیت عراق مقایسه کنیم، چرا که به عقیده او دیدگاه‌های همین فرماندهانی که الان جنگ افغانستان را مدیریت می‌کنند ارزش حضور نیرو های بیشتر در صحنه نبرد را نشان داد. او معتقد است که اگرچه جنگ ویتنام برای وضعیت کنونی افغانستان حاوی درس‌هایی مهم است ولی بهترین زمینه مقایسه در این باره عراق است؛ جایی که به عقیده او، هم طرح‌های فرماندهان نظامی و هم استراتژی‌هایشان موفقیت‌آمیز بوده است.

با این حال، ظاهرا اوباما و تیم اطرافیانش به شدت در مقابل دیدگاه‌های مربوط به افزایش نیرو مقاومت می‌کنند و این مقاومت هم بیشتر تحت تاثیر نوع نگاه کتاب «درس‌هایی در مصیبت» قرار دارد. این کتاب را «تام دونیلون» از مشاوران بلند پایه کاخ سفید چندی قبل به «رام امانوئل» مسوول دفتر اوباما داد و امانوئل هم ظاهرا بعد از خواندن این کتاب، آن را به اوباما نشان داده بود. به گفته مقام‌های آمریکایی، مشاوران اوباما این کتاب را در دست رییس جمهور دیده و نظرشان جلب آن شده و این موضوع نقطه شروع بحث و جدل‌هایی است که این روزها در کاخ سفید و سایر نهادهای حکومتی آمریکا درباره افغانستان جریان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها