دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
سنگ بزرگ، نشانه زدن است

هیوا پاشایی، گرافیست، در مراسم رونمایی کتاب «۱۵۰ طراح جوان ایرانی» در خلال سخنانش ارایه هنر ایرانی به جهان را از اهداف اصلی فعالیت‌های خود دانست و گفت: «سنگ بزرگ می‌تواند نشانه زدن هم باشد و همه هم‌وطنان ما شایستگی چنین حرکت‌هایی را دارند.» معرفی شایسته هنر ایران به جهان به باور پاشایی، نمونه چنین سنگ‌های بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ادامه مراسم رونمایی کتاب «۱۵۰ طراح جوان ایرانی» که دیروز یکشنبه ۱۲ مهر در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران، توسط دبیرخانه نشر آثار طراحان جوان ایران برگزار شد، پس از پخش نماهنگ و سخنرانی بهرام کلهرنیا که در بخش اول این گزارش خواندید، هیوا پاشایی، مولف و مدیر هنری این کتاب به سخنرانی پرداخت.

پاشایی در ابتدای سخنانش به توضیحاتی درباره دبیرخانه نشر آثار طراحان جوان پرداخت و گفت: این دبیرخانه که ابتدا تحت نظارت یکی از مراکز دانشگاه علمی- کاربردی بود و اکنون مستقل شده، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و هدف اصلی آن همواره، ارج نهادن به جوانان هنرمند ایرانی بوده است.

وی سپس به فعالیت‌های دیگر این دبیرخانه، علاوه بر فراهم‌سازی کتاب «۱۵۰ طراح جوان ایرانی»، از جمله سفرهای پژوهشی و برگزاری اولین ورک‌شاپ خیابانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و درباره کتاب توضیح داد: برای چاپ این کتاب همه تلاش ما این بود که بتوانیم نمونه‌ای متفاوت با آن‌چه تاکنون در این زمینه منتشر شده است، ارایه دهیم و امیدوارم به اهداف و مقصودمان دست یافته باشیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در ایران و شاید در جهان است که برای کتابی به‌صورت اختصاصی فونت(قلم) طراحی  شده و همه تیترها با فونتی تایپ شده که فقط برای این کتاب طراحی شده است. همچنین از آن‌جایی‌که ایرانی بودن طراحان و تم ایرانی آثار آن‌ها بسیار اهمیت داشت، عکس طراحان با پوشش کاملا ایرانی در کتاب آمده است. بین پوشش‌هایی که می‌خواستیم استفاده کنیم، پوشش گروه خاصی از کردها به دلیل داشتن حجاب و همچنین امکان استفاده برای آقایان، مناسب‌تر به‌نظر آمد. یکی از مواردی هم که ما بر آن تاکید داشتیم این بود که این پوشش صددرصد ایرانی باشد و با پوشش اقوام و کشورهای همسایه مشابهت نداشته باشد.

پاشایی به تفاوت‌های دیگر این کتاب با نمونه‌های مشابه اشاره کرد و گفت: برای ارسال این کتاب به جوامع بین‌المللی و معرفی جوانان طراح این مرز و بوم به سرزمین‌های دیگر، زبان اول آن‌را انگلیسی انتخاب کردیم تا بتوانیم کتاب را به نمایشگاه‌های بین‌المللی بفرستیم.

وی افزود: نکته دیگر این‌که ما برای اولین‌بار هنرمندانی را در این کتاب مطرح کردیم که هنوز وارد کار حرفه‌ای نشده‌اند و آماتور هستند. همچنین شخصیت‌پردازی‌ای که برای تک‌تک این ۱۵۰ نفر در این کتاب انجام شده بی‌سابقه است. آثار کتاب به‌صورت صفحه‌ای به هنرمندان اختصاص داده نشده؛ به این دلیل که نخواستیم این کتاب مانند کاتالوگ منتشر شود. ما کتاب را به چهار بخش تقسیم کردیم و تعاریفی در این بخش‌ها هست که بار علمی را به کتاب اضافه می‌کند و به همه این دلایل، این کتاب نسبت به نمونه‌های مشابه، منحصربه‌فرد است.

پاشایی در ادامه سخنانش گفت: در واقع هدف گروهی که همراه با من، صادقانه و با تکیه بر فرهنگ داخلی کار می‌کنند، تنها چاپ این کتاب نبود؛ بلکه اهداف بزرگ‌تری برای ما وجود دارد. ما از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم به ما اجازه دهند قدم‌های مهم‌تری را برای هنر ایران برداریم. یکی از این قدم‌ها ثبت «انجمن هنرمندان جوان ایران» است که شامل زیرگروه‌های «طراحان جوان ایران»، «عکاسان جوان ایران» و «نقاشان جوان ایران» خواهد بود. ما می‌توانیم با چنین حرکت‌هایی جلوه‌های مهمی از فرهنگ و هنر ایران‌زمین را به هم‌وطنان و خارجی‌ها نشان دهیم.

وی سپس این‌گونه به شرایط عضویت در این انجمن اشاره کرد: یکی از شاخصه‌ها جذب هنرمندان آکادمیست است، شاخصه دیگر انتخاب آثار آن‌ها در برنامه‌های بعدی دبیرخانه نشر آثار طراحان جوان ایران خواهد بود.

پاشایی ادامه داد: گروهی که افتخار دارم در کنارشان کار کنم نگاه به آینده دارد، با توجه و تکیه بر تجربیات پیش‌کسوتانی که میان ما هستند. سنگ بزرگ می‌تواند نشانه زدن هم باشد و همه هم‌وطنان ما شایستگی این حرکت را دارند.

این گرافیست سپس به جشنواره «ابداع» و آمار برندگان آن که ۳۸ نفر از آن‌ها- یعنی بیشترین تعداد برندگان- از دانشجویان ایرانی بودند اشاره کرد(جشنواره «ابداع» از سال ۲۰۰۲ در امارات برگزار می‌شود و دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌های هنر می‌توانند در آن شرکت کنند.) و گفت: چرا چنین جشنواره‌ای باید در دبی برگزار شود؛ درحالی‌که ما وامدار تمدن بزرگ و اصیلی هستیم و باید بتوانیم چنین جریانی را به ایران بیاوریم.

پاشایی با اظهار امیدواری مجدد برای به ثبت رسیدن «انجمن هنرمندان جوان ایران» افزود: امیدواریم که بتوانیم با این کار فرهنگ ایرانی را جهانی کنیم. برای معرفی جوانان شایسته ایرانی به جهان و ایجاد شرایط پیشرفت آنان بعد از فارغ‌التحصیلی. جوانان ما باید پس از فارغ‌التحصیلی در جامعه آرتیست شناخته شوند و به دنبال مشاغل دیگر نروند. اگر شخصیت و جایگاه اجتماعی به تحصیل‌کرده‌هاب هنر داده شود، بسیار بهتر از این‌ها می‌توانیم هنرمان را به جهانیان ارایه کنیم.

وی در انتها از انتشار کتاب دومی برای طراحان جوان خبر داد و گفت: کتاب بعدی شامل آثار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جوان سراسر کشور و در سطح بسیار بالاتری منتشر خواهد شد. هدف ما چیزی جز خیر جوانان ایرانی نیست و امیداریم جوان ایرانی همیشه در جهان سربلند باشد.

در پایان این مراسم لوح تقدیر و تندیس‌هایی به اعضای دبیرخانه نشر آثار طراحان جوان ایران اهدا شد.

مراسم رونمایی کتاب «150 طراح جوان ایرانی» دیروز یکشنبه 12 مهر در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این مراسم بهرام کلهرنیا، غلامعلی طاهری و هیوا پاشایی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط