دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
انتقاد، مهم‌ترين وجه داستان‌هاي «مشتي خاك، همين!»

نشست نقد كتاب «مشتي خاك، همين!» ديروز(12مهر) در سراي اهل قلم برگزار شد. در اين برنامه ماهزاده، منتقد ادبي داستان‌هاي اين مجموعه را داراي ديدگاه‌هاي انتقادي درباره برخي مناسبات امروزي دانست. و فرجي، محتواي اصلي داستان‌هاي اين كتاب را مسايل و دغدغه‌هاي زنان بيان كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در نشست نقد مجموعه داستان «مشتي خاك، همين!»، كه عصر ديروز با حضور محسن فرجي، جواد ماهزاده و علي‌الله سليمي برگزار شد، فرجي، برخي داستان‌هاي اين كتاب را خارج از اصول داستان كوتاه دانست و گفت: در برخي داستان‌هاي اين مجموعه از ساحت داستان كوتاه خارج مي‌شويم و به نثر مي‌رسيم. در بعضي از آنها مانند «قطار در ساعت نه و نيم»، با پريشان گويي‌هاي راوي مواجهيم. در بعضي ديگر از داستان‌ها نيز براي كولاژهاي سوررئاليستي نمي‌توانيم منطق داستاني پيدا كنيم. 

وي با تقسيم‌بندي ادبيات به دو نوع «پيشه» و «تجربه»، «مشتي خاك، همين!» مينا احمدي را در دسته ادبيات تجربه دانست.
 
ماهزاد نيز درباره اين مجموعه گفت: اين داستان‌ها با نگرشي انتقادي نسبت به جامعه و قوانين آن خلق شده‌اند و  اغلب داستان‌ها نوعي بحران را منتقل مي‌كنند. 

وي همچنين با ابراز تعجب از انتخاب نام اين داستان براي روي جلد كتاب خاطر‌نشان كرد: در داستان «مشتي خاك، همين!،‌ داستان فرم مشخص خودش را دارد و ما مي‌توانيم همه چيز را حدس بزنيم. من نمي‌دانم چرا چنين داستاني با وجود عدم سنخيت با داستان‌هاي ديگر اين مجموعه به روي جلد آمده.

اين نويسنده و منتقد درباره فضاهاي انتقادي اين مجموعه داستان گفت: در بحثي كه مربوط به هويت زنانه داستان است، ‌نويسنده در جاهايي به صورت تدافعي برخورد مي‌كند و با بغض و خود‌خوري انتقاد مي‌ورزد. ولي در بعضي ديگر از داستان‌ها خودخوري وجود ندارد و راوي خود را رها كرده و فقط طرح مساله مي‌كند و اين‌گونه به فضاي مردانه و مناسباتي كه اجتماع بر او تحميل كرده، مي‌تازد. 

در ادامه اين نشست فرجي درباره محور مشترك همه داستان‌هاي اين مجموعه گفت: از لحاظ محتوايي كارها خيلي متنوع نيست و در اغلب آنها مسايل اجتماعي و دلتنگي‌هاي زنان مطرح شده و منطقي‌ترين داستان با اين تعريف، داستان «صداها در تاريكي گم شده بودند»، است. در اين داستان، راوي اجازه مي‌دهد شخصيت‌ها با حالات خودشان حرف بزنند و آزاد باشند و راوي كمتر دخالت مي‌كند. 

وي افزود: مسلم است كه هر جا نويسنده پيشداوري را از خود دور كرده، داستان با ساختار اصلي خودش پيش رفته. 

اين نويسنده اضافه كرد: از نويسنده تجربه‌ورز انتظار مي‌رود كه در موضوعات پيرامونش هم اين تجربه‌ورزي ديده شود. اين آزموني‌نگري بايد در موضوعات و سوژه‌ها هم رخ بدهد؛ يعني از موضوعات كليشه‌اي و نخ‌نما استفاده نشود. البته داستان «رستوران» از اين قاعد مستثني است؛ چرا كه در فضايي تازه و جذاب شكل گرفته و زاويه‌اي تازه دارد. 

سپس فرجي به بيان ويژگي‌هاي جدي و متعهدانه اين مجموعه داستان پرداخت و توضيح داد: نكته ارزشمند درباره اين مجموعه داستان، صداقتي است كه در آن وجود دارد و دغدغه‌مندي كه در بخشي از ادبيات ما مغفول مانده و ما را بر اين اساس با داستان‌هايي بي شور و هيجان، در فضاهاي شبه روشنفكري و آپارتماني تخت مواجه مي‌كند. 

اين منتقد افزود: در اين مجموعه دغدغه شريف و صادقانه و روح پرسشگر و حساس نسبت به دنياي دروني و بيروني آدم‌ها و زن‌ها به طور مشخص ديده مي‌شود و اين مجموعه به اين خاطر قابل احترام است.

ماهزاد نيز در مجموع مجموعه داستان «مشتي خاك، همين!» را داراي امضا دانست و گفت: من اين مجموعه را با بدبيني آغاز كردم و خواستم با آن كلنجار بروم و نكته پيدا كنم. اتفاق بزرگي است كه يك نگاه بدبينانه با نگاهي خوشبينانه تمام شود. ولي دريافتم كه نويسنده سبك و امضايي وبژه دارد و ابراز هويتي را مد نظر گرفته. اغلب داستان‌هاي اين مجموعه نيز داستان‌هاي جدي و قابل بحثي هستند. 

مجموعه داستان «مشتي خاك، همين!»، نوشته مينا احمدي تابستان امسال(88)،‌ از سوي نشر «افراز» منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها