دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
جغرافیایی جديد برای موجودیت طراحان

بهرام کلهرنیا، گرافیست، در مراسم رونمایی کتاب «۱۵۰ طراح جوان ایرانی» که دیروز یکشنبه ۱۲ مهر در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر برگزار شد، خطاب به حاضران گفت: این کتاب جغرافیای جدیدی برای موجودیت طراحان و مستندسازی یک لایه از موجودیت آن‌هاست.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ابتدای این مراسم که اجرای آن‌را اردشیر منظم بر عهده داشت، نماهنگی از مراحل آماده‌سازی کتاب «150 طراح جوان ایرانی» و همچنین اولین ورک‌شاپ خیابانی هنرهای تجسمی ‌جشنواره فجر پخش شد.

در ادامه این همایش که توسط دبیرخانه نشر آثار طراحان جوان ایران برگزار شد، کلهرنیا، عضو هیات علمی‌ دانشگاه به سخنرانی پرداخت و گفت: واقعیت این است که من هم روزی جوان بودم و امروز با جوانی و نوجوانی خود در خدمت شما هستم، زیرا برای این‌جا بودن به دوران جوانی خود بسیار فکر کردم، دورانی که آن را بسیار سخت‌گیرانه گذرانده‌ام.

وی ادامه داد: روزهایی که من دانشجوی هنر بودم، روزگار بسیار متفاوت از آن چه اکنون هست، بود. در آن دوران جمعیت بسیار کم بود و آسودگی در جهان حکومت می‌کرد. امروز با گسترش زندگی اجتماعی، جهان دچار پویایی شگرفی شده، در آن دوران ما ملایمت و مدارا را به صورت طبیعی می‌فهمیدیم و از دل این ملایمت، رفتارهای ما شکل می‌گرفت. ما برای معلمان خود شاگردی می‌کردیم و شاگردی معنای دیگری داشت؛ اما چیزی که بین نسل ما و نسل امروز مشترک است، انسانیت ماست.

وی با خطاب به حاضران در مراسم که بیشتر آنان گرافیست‌های جوان بودند گفت: امروز شما با آرمانی‌ترین تجهیزات قابل تصور من که شاید روزی رویای من بود کار می‌کنید. زمانی که من درس می‌خواندم، دانشکده ما فقط یک‌ دستگاه ساده کپی داشت که مانند گنجی از آن محافظت می‌شد. ما از نسل انسان‌هایی هستیم که با دستانشان کار کرده‌اند و با دستانشان حس و عاطفه خود را به کاغذ منتقل کرده اند.

کلهرنیا ادامه داد: دست هنرمند معاصر روی کاغذ، کم کار می‌کند و حیف است که از توانایی و امکانی که کار با دست به ما می‌دهد غافل شویم. ما باید مراقب کامپیوتر باشیم؛ هرچند که به ما سرعت عمل و امکانات بسیار می‌دهد. شما شاگرد یک رشته کاربردی و تئوریک مثل فیزیک نیستید که فقط با فرمول سرو کار داشته باشید. در کار دانشجویان هنر پیچیدگی غریبی هست و کار شما از جنس مهارت رفتارهای خلاق و مسایلی است که باعث شکل دادن به اندیشه انسانی است.

وی افزود: هنرمندان جهان راتسخیر می‌کنند. در مقابل شما تئوری و فرمول خشک قرار نگرفته؛ بلکه راه شما پوییده نشده است. شاید تشابهاتی در این راه وجود داشته باشد ولی شما به راه استثنایی خود خواهید رفت آن‌چنان که تاکنون رفته‌اید.

این گرافیست سپس درباره کتاب گفت: این کتاب مستندسازی یک لایه از موجودیت شماست. شما به هر حرفه ای که مشغول باشید در این کتاب ثبت شده‌اید و این ابزاری برای ابراز موجودیت شما و نشر شماست و این آرزوی انسان امروز است که ارتباط برقرار کند و خودش را منتشر کند.

وی اضافه کرد: این پروژه دشواری است و شکل دادن به یک نشان برای ثبت در یک کتاب بسیار سخت است؛ ولی شما جغرافیای جدیدی برای موجودیت خود پیدا کرده‌اید. وقتی قلم و موس شما کار می‌کند در واقع شما بر موجودیت خود، کار می‌کنید. مثل کودک که وقتی نقاشی می‌کند جهان خودش را تصویر می‌کند. نوک مداد کودک، امتداد موجودیت اوست و شما کودکان بزرگ شده‌ای هستید که با دغدغه‌های آگاهانه قلمتان را می‌چرخانید.

این گرافیست تاکید کرد: زبان گرافیک زبان ساده‌ای نیست. ما با زبان مادری بسیاری از امکانات را می‌سازیم؛ اما زبان، شاعرانگی وجود ما نیست. شما با طراحی گرافیک، چیزی بیش از آدم عادی را ترسیم کرده‌اید، شما با شاعرانگی خود جهان تازه‌ای را تصویر می‌کنید و برکت جهان از همین‌جا شروع می‌شود. انسان نهایی‌ترین برکت موجود در جهان است. انسان است که با اندیشه و کار خود جهان را گسترش می‌دهد. 

وی ادامه داد: این کار روایت اختصاصی هرکدام از شماست. در میان آثار شما، آثار بسیار فاخری به‌چشم می‌خورد و من این را تحسین می‌کنم و در انتظار آینده زیبای شما هستم. شما به‌حق درخور ستایش هستید. وقتی مفاهیم جاری زندگی شکل هنری پیدا می‌کنند، متفاوت می‌شوند و ایهام و ابهام در آن‌ها شکل می‌گیرد. گروه پرشماری از مخاطبان انتظار شما را می‌کشند.

وی همچنین گفت: زمانی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر، مرا بی تاب کردند. چه چیزی در یک تابلو به این شکل ما را وادار به تحسین می‌کند؟ امکان نقد و نشان دادن این جوهره، به هیچ وسیله‌ای جز هنر وجود ندارد. زبان گرافیک هم یک وسیله برای بیان این جوهره است. 

کلهرنیا در انتها گفت: اگر اسناد گرافیک از جهان خود را بیرون بکشند، جهان به هم خواهد ریخت. زبان گرافیک آرایه‌ای برای نظام بخشیدن به زندگی انسانی است. ابزار گرافیک برای ساده‌سازی زندگی و توانمندسازی انسان شکل گرفته است. آینده با خلاقیت شما شکلی انسانی‌تر و زیباتر خواهد داشت.

مراسم رونمایی کتاب «150 طراح جوان ایرانی» دیروز یکشنبه 12 مهر در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این مراسم بهرام کلهرنیا، غلامعلی طاهری و هیوا پاشایی حضور داشتند.

در این مراسم هیوا پاشایی، گردآورنده کتاب «۱۵۰ طراح جوان ایرانی» نیز به سخنرانی پرداخت. متن سخنان وی را در بخش دوم این گزارش که متعاقبا منتشر می‌شود، خواهید خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها