سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴
عرضه کتاب گنجینه موزه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

محمود شالویی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی و رونمایی کتاب آثار گنجینه موزه، از پذیرفتن دعوت نمایشگاه کتاب فرانکفورت از انتشارات موزه هنرهای معاصر و عرضه کتاب گنجینه در این نمایشگاه خبر داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شالویی درباره این کتاب گفت: همانطور که می‌دانید کتاب گنجینه به نمایش درآمده در موزه آماده عرضه است و در نسخه‌های بیش‌تر نیز منتشر خواهد شد. فعالیت انتشارات موزه در سطح وسیعی ارایه می‌شود و طبق دعوت‌هایی که از انتشارات موزه هنرهای معاصر برای داشتن غرفه در چند نمایشگاه خارجی شده است، این کتاب نه‌تنها در بازارهای نشر ایران بلکه در نمایشگاه‌های معتبر کتاب در دنیا از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت و نمایشگاه کتاب لندن نیز عرضه می‌شود. کتاب گنجینه در ایران نیز در همه فروشگاه‌های معتبر کتاب ارایه خواهد شد.

وی همچنین پس از تبریک روز خبرنگار خطاب به حاضران گفت: اصحاب رسانه نقشی عمده در پوشش دادن اخبار و رویدادهای هنری بر عهده دارند و یقینا بخش مهم و عمده‌ای از اوج گرفتن فعالیت‌ها در حوزه‌های هنری مرتبط با تلاش شما خبرنگاران است.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند نقش مهم جامعه خبرنگاران را کم‌رنگ جلوه دهد؛ چه در اخباری که منعکس می‌کنند، چه در انتقاداتی که روا می‌دارند و چه در مصاحبه‌هایی که در آن‌ها به موضوعات حایز اهمیت اشاره می‌کنند و برای هر مدیر بخش هنری و برنامه‌ریز جریان هنری می‌تواند مفید و موثر باشد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ادامه داد: اخبار و انتقادات شما خبرنگاران سبب شد ما بهتر به وظایفمان عمل کنیم. سال گذشته بود که بعد از مراسم روز خبرنگار به اتفاق شما خبرنگاران از آثار موجود در گنجینه موزه بازدید کردیم و آن‌روز مهم‌ترین سوال شما این بود که چه زمانی این آثار به نمایش در می‌آیند. امروز می‌بینیم که همان گنجینه در گالری‌های موزه به نمایش گذاشته شده است و این امر با تلاش و تدابیر فراوان به‌وقوع پیوست و توانستیم بخش‌های مهمی از این گنجینه را به روش کاملا جدید گردشی به نمایش درآوریم. امیدواریم بتوانیم بعد از ماه مبارک رمضان نیز بخش داخلی این گنجینه را برای نمایش آماده کنیم.

شالویی سپس بر فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های گسترده این مرکز در سال‌های اخیر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی در هیچ دوره‌ای مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر به صورت همزمان در کشورهای دیگر دنیا به خصوص در کشورهای اروپایی چنین حضوری پیدا نکرده بود. در آینده نیز به دامنه این حرکت‌ها افزوده خواهد شد و کشورهای بیشتری شاهد نمایش آثار ایرانی خواهند بود.

وی با اشاره به حضور موثر ایران در بینال ونیز افزود: در مقالاتی که در نشریات خارجی درمورد غرفه ایران منتشر شده و نگاهی که در این بینال به ایران شده است همگی تصریح کرده‌اند که غرفه ایران معرف هنر کاملا ایرانی بوده و اصالت خود را تمام و کمال به نمایش گذاشته است. امیدواریم در ادامه این بینال نمایش آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌های مهم دیگر ادامه یابد.

رییس موزه هنرهای معاصر در ادامه سخنانش فعالیت‌های آینده در حوزه هنرهای تجسمی را این‌گونه برشمرد: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که امسال برای دومین بار به صورت بین‌المللی برگزار می شود یک از مهم‌ترین رویدادهای هنرهای تجسمی است که نه تنها در ایران و منطقه، بلکه در سراسر جهان خواهد درخشید. همچنین نمایشگاه اکسپو یا حراج آثار هنری که محفل توجه هنردوستان است امسال از ابتدای آذر در تهران برپا می‌شود.

وی در توضیح فعالیت‌های مهم مرکز هنرهای تجسمی اضافه کرد: تاسیس نگارخانه‌هایی برای ایران در کشورهای خارجی نیز از فعالیت‌های بسیار مهم ما بوده است. در این مدت ۲۵ نگارخانه جدید به نگاخانه‌های داخلی ما اضافه شده است و همچنین برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که امسال در گرگان برگزار شد، نگارخانه سیار دایر کردیم که می‌تواند ابتکار خوبی برای شهرهای مختلف باشد. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گرگان نیز امسال به لحاظ تعداد هنرمندان و آثاری که در آن شرکت کرده بودند پیشرفت قابل‌توجهی داشت.

شالویی همچنین از برگزاری یکی از دوسالانه‌هایی که قول برگزاری آن‌را در زمان افتتاح بینال نگارگری داد بود خبر داد و گفت: این دوسالانه به خوشنویسی اختصاص دارد که با همکاری انجمن خوشنویسان تهران و انجمن خوشنویسان قزوین شکل گرفت و با مرکزیت قزوین در پاییز امسال برای اولین بار برگزار می‌شود. دبیرخانه اصلی این بینال نیز در قزوین واقع است.

وی در توضیح فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر گفت: همچنین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در مذاکراتی با همدان پس از جشنواره فیلم کودک و نوجوان در این شهر برگزار خواهد شد که می‌تواند حرکتی جدی در ساماندهی پایه‌ای وضعیت هنرهای تجسمی در کشور باشد. بخش زیادی از فعالیت‌های ما به سمت و سوی استان‌ها کشیده شده است. ظرف همین مدت کوتاه بر موزه‌های کشور افزوده شده و موزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر اهواز و موزه هنرهای معاصر یزد کار خود را آغاز کرده‌اند.

شالویی ادامه داد: در استان سمنان هم موزه دایمی به جای موزه موقت شهر سمنان راه‌اندازی خواهد شد. این موزه می‌تواند یکی از مراکز مهم برای میزبانی رویدادهای هنری، و بزرگترین موزه هنرهای معاصر در منطقه و حتی در آسیا باشد. در شهر قزوین نیز موزه‌ای دایر خواهد شد و تا زمان احداث این موزه‌ها در استان‌ها، موزه‌های موقتی دایر خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم مرکز هنرهای تجسمی این است که برای دوسالانه‌ها تقویم منظم داشته باشیم تا بتواند جنبه بین‌المللی داشته باشد. افزایش کمیت‌‌ها در فعالیت‌ موزه باعث افت کیفیت‌ها نشده است. اساس کار ما بر برنامه‌های اصیل، ارزشی، محوری و پایه‌‌ای خواهد بود.

حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر در توضیحاتی درباره گنجینه گفت: این نمایشگاه از پنجم خرداد افتتاح شد و با استقبال بی‌نظیری از سوی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و رایزنان فرهنگی سفارت‌خانه‌ها مواجه بود و به دلیل درخواست دانشجویان و استادان، مدیر موزه تاریخ آن‌را برای ۱۰ روز تمدید کرد و نمایشگاه تا ۲۵ مرداد دایر خواهد بود. نمایشگاه بعدی در موزه هنرهای معاصر ۳۱ مرداد افتتاح می‌شود.

در ادامه مراسم محمد حسین ایمانی خوشخو معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: این جمع به یقین یکی از محورها و عوامل مهم در توسعه هنر در کشور است. اگر این حضور فعال دوستان رسانه‌ای در عرصه هنر که عرصه کاملا ویژه‌ای است پررنگ نبود، همه موفقیت‌ها و گزارش آن‌ها با خلل جدی مواجه می‌شد. دوستان خبرنگار ما با همه حساسیت‌هایشان نقص‌ها را به موقع به ما اعلام می‌کنند و نقاط قوت را به ما یادآور می‌شوند و این باعث می‌شود ما شاهد موفقیت‌های روزافزون برای هنر و هنرمندان کشورمان باشیم.

وی ادامه داد: من هرجا و در هر برنامه‌ای نقش رسانه را کمرنگ دیده‌ام احساس خطر کرده‌ام. گستردگی خاص حوزه هنر و نگاه بین‌المللی که بیشتر از سایر حوزه‌ها در این حوزه داریم و همچنین اختلاف سلیقه‌ها فعالیت در این حوزه را حساس‌تر می‌کند. ما سعی می‌کنیم اختلاف سلیقه‌ها مدیریت شود و باعث پیشرفت ما باشد. بدون حضور شما یکی از پایه‌های اصلی توسعه هنر در کشور لنگ خواهد بود و با حضور شما فرهنگ این کشور و در نتیجه خود کشور می‌تواند توسعه یابد.

ایمانی در انتها درباره نحوه مدیریت حوزه فرهنگ و هنر گفت: مدیران آینده در عرصه هنر مشکلی نخواهند داشت و وزیر جدید ارشاد می تواند تا یکی‌دوسال با آرامش به برنامه‌ریزی بپردازد زیرا همه کارها به درستی انجام شده و نقصی باقی نمانده است.

در پایان جلسه شالویی و ایمانی از کتاب گنجینه پرده‌برداری کردند و شالویی گفت: از ۱۵۰ هنرمند خارجی ۱۷۰ اثر در این کتاب موجود است.

کتاب گنجینه پس از پذیرایی به خبرنگاران حاضر هدیه شد.

مراسم رونمایی کتاب «نمایشگاهی جلوه‌هایی از آثار هنرمندان معاصر جهان» همراه با تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه هنرهای تجسمی، امروز سه‌شنبه ۲۰ مرداد در محل کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور محمود شالویی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، حسن نوفرستی و جمعی از عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها