سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۷
شالویی: کتاب گنجینه تا هفته دیگر منتشر می‌شود

محمود شالویی، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در نشست مطبوعاتی دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران از انتشار کتاب نفیس آثار گنجینه که نمایشگاه آن اکنون برپاست، در هفته آینده خبر داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شالویی گفت: این کتاب در جایگاه خود از کتاب‌های نفیس و ارزشمند است؛ ولی در ارتباط با گنجینه عظیم موزه به این بسنده نکرده‌ایم و در صدد هستیم طی یک‌سال آینده بخش‌هایی از تحقیقات گسترده‌ای را که توسط گروهی از پژوهشگران با سرپرستی مهدی حسینی صورت می‌گیرد، در قالب کتاب منتشر کنیم.

در این نشست که قباد شیوا به‌عنوان ریاست دهمین دوسالانه پوستر و محمد خزایی به‌عنوان دبیر این دوسالانه نیز حضور داشتند، مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌های موفقیت‌آمیز مرکز هنرهای تجسمی در نیمه اول سال جاری از جمله برپایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان اشاره کرد و گفت: این جشنواره از رشد قابل‌توجهی از لحاظ حضور کشورهای خارجی و همچنین آمار شرکت‌کنندگان داخلی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود.

وی همچنین از دعوت نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای شرکت مکتوبات موزه هنرهای معاصر تهران در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این دعوت در پی استقبال گسترده بازدیدکنندگان از غرفه جمهوری اسلامی ایران در بینال ونیز و همچنین برپایی نمایشگاه‌های دایمی آثار هنری کشور ما در هلند، دبی، پاریس و لندن صورت گرفته است.

شالویی برنامه‌های آینده دفتر امور هنرهای تجسمی را این‌گونه اعلام کرد:
-- برپایی اکسپو (فروش آثار هنری) در پاییز در محل خانه هنرمندان ایران با حضور نگارخانه‌داران، مجموعه‌داران و هنرمندان.
-- نمایشگاهی در ماه مبارک رمضان با عنوان «تایپوگرافی اسماء‌الحسنی» که پنجمین دوره آن توسط مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و با همکاری علی وزیریان که دبیری آن‌را بر عهده ‌دارد، برپا می‌شود.
-- برپایی نمایشگاهی در ماه محرم از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای تا با تجلیل از پیشکسوتان، زمینه‌ای برای بسط و توسعه این سبک نقاشی باشد. 
-- برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند و همچنین برگزاری دوسالانه‌های کاریکاتور و مجسمه‌سازی.

مدیر موزه هنرهای معاصر درباره دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران نیز گفت: در این نمایشگاه بخشی جنبی برای حضور آثار خارجی در نظر گرفته شده است. در مورد مکان نمایش آثار نیز چند مکان از جمله موزه صبا، خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران، پردیس پارک ملت و موزه هنرهای معاصر مورد بحث هستند.

در ادامه جلسه قباد شیوا طراح پوستر و گرافیست دلایل حضور خود را به‌عنوان رییس این دوسالانه ذکر کرد. وی مراتب تبدیل این دوسالانه به یک دوسالانه بین‌المللی پس از هفتمین دوره آن را توضیح داد و گفت: از دوسالانه هفتم به بعد، برای این‌که شرایط دوسالانه پوستر تهران به حد استاندارد برسد، به پیشنهاد من پوسترهای تک‌نسخه‌ای در دوسالانه پذیرفته نمی‌شود. در همه‌جای دنیا پوستر از خیابان‌ها به نمایشگاه می‌رود و پس از انجام مسوولیت رسانه‌ای‌اش تبدیل به اثر هنری می‌شود.

وی افزود: یکی از تصمیم‌های اتخاذ شده در شورای سیاستگذاری این است که حرکات ملی بیش‌تر به‌وسیله خود معاونت هنری صورت بگیرد. من نیز در این دوره به عنوان یک شخص حقیقی مسوولیت مدیریت بینال را پذیرفتم و نه به عنوان یک عضو انجمن صنفی گرافیک و یک شخص حقوقی.

شیوا این بینال را نوعی مهمانی دانست که باعث می‌شود گرافیک ایرانی با گرافیک سرزمین‌های دیگر هم‌نشینی کند و آرزو کرد این بینال در نهایت تبدیل به تقابل مثبت گرافیک شرق و غرب شود.

وی درباره کتاب آثار این دوسالانه گفت: قرار بر این است که طبق معمول همزمان با افتتاح دوسالانه، آثار به نمایش درآمده در قالب کتابی عرضه شود و از آنجا که داوران خارجی مدت کوتاهی در ایران خواهند بود، برگزیدگان این دوسالانه در کاتالوگ جداگانه‌ای معرفی خواهد شد.

وی همچنین هیات داوران این دوسالانه را متشکل از دو داور ایرانی و سه داور خارجی اعلام کرد و از آن جمله آیدین آغداشلو، محمد حسین حلیمی، روتریگز از مکزیک و میشل باتوری گرافیست جوان لهستانی را نام برد.

خزایی دبیر دهمین دوسالانه پوستر تهران نیز در این نشست به توضیحاتی درباره برنامه‌های دوسالانه پرداخت و گفت: در بخش اصلی، پوسترهایی که در یکی‌دو سال اخیر در موضوعات فرهنگی و اجتماعی طراحی و تکثیر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند و پوسترهایی که به‌صورت دیجیتال چاپ شده‌اند تنها در صورتی پذیرفته می‌شوند که تعداد محدود سفارش آن‌ها قابل اثبات باشد.

وی ادامه داد: بخش بعدی بخش موضوعی است که یک‌ موضوع خاص به‌عنوان شعار برای آن انتخاب می‌شود و پوسترهای تک‌نسخه‌ای نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. موضوع این بخش امسال «انسان معاصر و محیط‌‌ زیست» اعلام شده است.

دبیر این دوسالانه همچنین در ذکر فعالیت‌های جنبی آن، از به نمایش درآمدن آثار سه‌تن از طراحان مطرح جهان که به‌تازگی از دنیا رفته‌اند، در بخش جنبی دوسالانه خبر داد. این سه‌تن که حداقل ۵۰ اثر از هرکدام به‌نمایش گذاشته می‌شود عبارتند از آلن فلچر از لندن، فوکودا از ژاپن و مرتضی ممیز از ایران.

خزایی زمان برگزاری دهمین دوسالانه پوستر تهران را ۲۷ مهر تا ۲۷ آبان و آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۲ آگوست(۳۱ مرداد) اعلام کرد.

نشست مطبوعاتی دهمین دوسالانه پوستر تهران امروز ششم مرداد با حضور محمود شالویی، قباد شیوا، محمد خزایی، حسن نوفرستی و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون در محل کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها