سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲
مقالات جشنواره آیینی سنتی منتشر می‌شود

نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی صبح امروز در تئاتر شهر برگزار شد. حمیدرضا اردلان- دبیر سمینار در این نشست، از انتشار مقالات سمینار دوره گذشته و چاپ برگزیده آثاری که در این دوره ارائه می‌شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی صبح امروز ۳۰ تیر با حضور محمدحسین ناصربخت- دبیر جشنواره و حمیدرضا اردلان- دبیر سمینار در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست ناصربخت، گرایش اصلی جشنواره آیینی سنتی را پژوهش دانست که نوعی توجه به میراث کهن نمایشی است و افزود: هنرمندان، علاقه‌مندان و دانشجویان تئاتر در زمان برگزاری این جشنواره می‌توانند با دستاوردهای نمایشی ایران و نمایش جهان از نزدیک آشنا شوند.

به گفته وی، برگزاری این جشنواره می‌تواند در جهت معرفی آیین‌ و سنت‌ها کمک کرده و باعث ارتقای تئاتر و حرکت سریع‌ آن به سمت تئاتر ملی شود؛ تئاتری که بازتاب دهنده روحیات و وضعیت مردم است.

ناصربخت در ادامه گزارشی از نحوه برگزاری جشنواره داد و افزود: آثار صحنه‌ای چهاردهمین جشنواره آئینی سنتی پس از بررسی در مرحله بازبینی توسط هیات داوران آثار صحنه‌ای متشکل از محمود استادمحمد، بهزاد فراهانی و سید صادق موسوی، پذیرفته شده که در جشنواره حضور خواهند داشت. شش اثر نیز از بین بیست اثر متقاضی در بخش شبیه‌خوانی و تعزیه انتخاب شدند.

به گفته وی، در آیین پایانی جشنواره از محمود استادمحمد، حمیدرضا اردلان، احمد علامه‌دهر و رجبعلی معینیان به پاس سال‌ها تلاش و فعالیت در عرصه نمایش‌های آئینی سنتی طی مراسمی تجلیل و قدردانی خواهد شد. یادمان مرحوم علی صادق پورقمی و مرحوم جواد رفیعی از پیشکسوتان نمایش سنتی نیز در این دوره برگزار می‌شود. 

در ادامه این نشست اردلان، هدف از برگزاری سمینار را شناسایی و معرفی نمایش‌های آئینی و ایرانی و توجه به ویژگی نمایش‌های سنتی دنیا دانست و افزود: این سمینار باعث می‌شود عرصه جدیدی در مسایل نظری در کشور ایجاد شود.

به گفته وی، این سمینار ۴ کارگاه و ۳۵ جلسه خواهد داشت و نمایندگان ۱۲ کشور نیز چون ژاپن، ترکیه، آلمان، ایتالیا، ترکمنستان و فنلاند در آن حضور دارند.

به گفته اردلان، این سمینار در دو نوبت صبح و عصر از ۸ تا ۱۰ مرداد برگزار می‌شود که پژوهشگران ایرانی در کنار مهمانان خارجی به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت.

به گفته وی، کتاب گزیده مقالات سمینار دوره گذشته همزمان با جشنواره ارائه می‌شود، مقالات برگزیده این دوره نیز پس از جمع‌آوری در قالب یک مجموعه به چاپ می‌رسد. این آثار از سوی مرکز هنرهای نمایشی منتشر می‌شود.

به گفته اردلان، در حاشیه جشنواره هفت فیلم مستند با سرپرستی محمدرضا اصلانی با موضوع «کاربرد آئین‌های نمایشی و سنتی در سینما» ساخته خواهد شد. چهاردهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از هشتم تا شانزدهم مرداد در دو بخش سمینار و نمایشی میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها