شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
رونمایی از مجموعه دروس شرح منظومه آیت‌الله انصاری ‌شیرازی

مجموعه دروس شرح منظومه آیت‌الله انصاری ‌شیرازی به همت موسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از علما، فضلا و طلاب با بيان ويژگي‌هاي اين اثر فلسفي رونمایی شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محمد‌كاظم شمس، رييس موسسه بوستان كتاب، در این مراسم كه در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد، با اشاره به انتشار دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاري‌شيرازي توسط موسسه بوستان كتاب، بيان داشت: اين دروس ابتدا به صورت صوتي بودند كه با همت يكي از كارشناسان، به صورت نوشتاري درآمدند و توسط موسسه بوستان كتاب در قالب كتابي مدون منتشر شدند.

در اين نشست آيت‌الله حسن ممدوحي، عضو مجلس خبرگان رهبري، با بيان اين كه «علماي ما نبايد سياست منفعلانه داشته باشند، بلکه بايد در برابر فضاهاي فلسفي جهان تهاجمي عمل کنند» تصريح كرد: در نظام الهي هيچ عبادتي مانند علم ارزش بالايي ندارد و آيات و روايات بسياري در اين زمينه وجود دارد.

وي با بيان اين که نظام علمي شيعه توسط علماي شيعه پايدار شده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامي نيز به‌وسيله رهبري عالمانه امام خميني(ره) توانست پيروز شود، رهبري که پيروي از دستورات اسلام و ائمه اطهار(ع) را مهمترين وظيفه خود مي‌دانست. البته آنچه در شرايط كنوني توانسته انقلاب اسلامي را اين‌گونه قدرتمند نگهدارد، قدرت علمي رهبر معظم انقلاب است.

آيت‌الله ممدوحي با بيان اين که حوزه‌هاي علميه امروز مسووليت سنگيني بر عهده دارند، اظهار داشت: نظام اطلاعاتي حوزه بايد به دقت عمل کند و شبهات را شناسايي و راه‌هاي مقابله با آنها را به طلاب آموزش دهد. استادان حوزه علميه بايد علمايي را تربيت کنند که وقتي به دانشگاه‌ها وارد مي‌شوند، دانشگاه به وجود آنها افتخار کند.

در ادامه اين مراسم، عليرضا انصاري شيرازي، فرزند آيت‌الله انصاري شيرازي نيز اظهار داشت: دروس شرح منظومه حاصل تلاش‌ها و رنج‌هاي آيت‌الله انصاري شيرازي است كه مي‌تواند براي طلاب حوزه‌هاي علميه مفيد باشد.

وي با اشاره به سجاياي اخلاقي آيت‌الله انصاري شيرازي، تصريح كرد: آيت‌الله انصاري شيرازي از محضر علماي بزرگي بهره بردند ولي نسبت به علامه طباطبايي علاقه خاصي داشتند و حتي امروز در منزل وي اتاقي با عنوان اتاق علامه است كه بيش از 100 بار علامه در آن اتاق با آيت‌الله انصاري شيرازي جلسه درس داشتند.

در ادامه اين مراسم رونمايي، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين مهندسي، استاد حوزه علميه قم، درباره نويسنده اين اثر ارزشمند گفت: بزرگان حوزه ذخاير بسيار گرانبهايي‌اند كه نبايد اجازه دهيم به فراموشي سپرده شوند. 

وي اظهار داشت: در فضايي که آيت‌الله انصاري‌ شيرازي تدريس مي‌کرد، جريان غالب و جو حاکم بر خلاف مسيري بود که اين بزرگوار حرکت مي‌کرد. حتي برخي مواقع اين بزرگوار مي‌گفت، من جرات نمي‌کردم در محضر بزرگان عرض کنم که چه درسي را تدريس مي‌کردم و نمي‌توانستم بگويم که شرح منظومه تدريس مي‌کنم. آيت‌الله شيرازي در عين حقانيت، ولي مسير جامعه را به نحوي طي مي‌کرد که با جامعه درگيري ايجاد نشود و اين شجاعت و انگيزه اين عالم وارسته را نشان مي‌دهد.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين که اين استادان بزرگوار تلاش مي‌کرد مسايل عقلي در حوزه از بين نروند و احيا شوند، يادآور شد: امروز علوم عقلي جايگاه شايسته خود را در حوزه‌هاي علميه کسب نکرده‌اند و هرچه زمان مي‌گذرد، نياز به علوم عقلي بيشتر احساس مي‌شود.

وي اضافه کرد: ما براي توليد معنا در حوزه تلاش مي‌کنيم ولي براي کاربردي‌کردن آن در سطوح جامعه و استفاده آن از سوي افکار عمومي، اقدامي صورت نگرفته است. در زمينه دستاوردهاي فلسفي و جامعه مشکلاتي وجود دارد که بايد برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهندسي با مثبت خواندن انتشار دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاري‌ شيرازي بيان داشت: اين کتاب نتيجه تلاش شخصيتي است که در فضاي عظيم حوزه رشد کرده و از محضر علمايي مانند علامه طباطبايي بهره‌مند شده و از شاگردان نزديک اين استاد بزرگوار بوده است.

در پايان اين مراسم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين احمد عابدي، عضو هيات ‌امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، گفت: شرح منظومه کتابي است که در آن هم فلسفه اشراق آمده و هم از حکمت متعاليه استفاده شده است.

وي افزود: متاسفانه آن‌گونه که شايسته شرح منظومه است، در حوزه علميه به آن پرداخته نشده است. اگر کسي بخواهد شرح فلسفي داشته باشد، بايد شرح منظومه را مطالعه كند و مورد تحقيق و بررسي قرار دهد.

استاد حوزه علميه قم افزود: فلسفه اسلامي کارآيي بسيار زيادي دارد و هيچ ظلمي به حوزه علميه بالاتر از اين نيست که فلسفه از آن گرفته شود. فلسفه اسلامي کارآيي خود را بارها در تاريخ نشان داده و سزاوار است پرده‌هاي ضخيم فلسفه اسلامي برداشته شود.

عضو هيات‌ امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با بيان اين که آيت‌الله انصاري ‌شيرازي از نظر علمي در جايگاه بالايي قرار دارد، بيان داشت: اکثر استادان علوم عقلي در حوزه‌هاي علميه از شاگردان و تربيت‌يافتگان مکتب اين استاد بزرگوارند و همواره در جلسات درس اين بزرگوار شرکت مي‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط