دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹
قاسمي‌هنري: رعايت دستور زبان فارسي از اصول كار مصاحب بود

طاهر قاسمي هنري از شاگردان دكتر مصاحب در بزرگداشت وی گفت: مصاحب نابغه‌اي بود كه در زمينه‌هاي گوناگون تبحر داشت. سبك و سياق نگارش وي يادماندني است؛ زيرا دقيق و هدف‌دار مي‌نوشت و اصول دستور زبان فارسي را رعايت مي‌كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر طاهر قاسمي‌هنري استاد دانشگاه تربيت معلم و از شاگردان دكتر مصاحب در بزرگداشت غلامحسين مصاحب كه به مناسبت سي‌امين سال درگذشت او برگزار شده بود گفت: مصاحب دانشمندي بود كه در زمينه‌هاي گوناگون تبحر داشت. او تنها استاد رياضيات نبود، منطق و ادبيات هم مي‌دانست و در همه سال‌هايي كه افتخار شاگردي او را داشته‌ام همواره ايشان را مردي فرزانه و دانشمندي كم مانند ديده‌ام. 

وي كه عصر يك‌شنبه (۳۱ خرداد) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي سخن مي‌گفت با اشاره به دوران كودكي مصاحب افزود: دكتر مصاحب در سال ۱۲۸۹ خورشيدي در خانواده‌اي اهل علم پا به عرصه وجود گذاشت. در همان دوران كودكي هوش و ذكاوت او قابل تشخيص بود. اين استعداد، بسيار زود شكوفا شد. مصاحب در ۱۶ سالگي تصديق نامه علمي خود را دريافت كرد و در سراسر ايران رتبه نخست را به دست آورد. 

اين استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: اين جوان در مراسم اعطاي دانشنامه‌اش چنان سخنان موثر و مستحكمي گفت كه همگي را به شگفتي واداشت. در همان سال‌هاي جواني نيز شور و شوق بسياري براي فراگيري و گسترش رياضيات داشت. 

قاسمي هنري به نخستين كتاب مصاحب اشاره كرد و افزود: نخستين كتاب او در سال ۱۳۰۸ منتشر شد. گويي از همان ابتداي جواني، به روش صحيح گسترش و آموزش رياضيات در ايران توجه خاص و ويژه‌اي داشت. دكتر مصاحب در سال ۱۳۲۷ موفق به اخذ درجه دكترا در آناليز رياضي از دانشگاه كمبريج انگلستان شد. در 45 سالگي، پس از مدت‌ها تحقيق و تاليف، توانست كتاب «مدخل منطق صوري» را بنويسد. اين كتاب در نوع خود بي‌مانند است و هنوز هم پس از گذشت ۴۰ سال از تاليف آن جايگزيني ندارد و مطالبش تازه و نو است. 

وي افزود: يكي از خصوصيات علمي ايشان واژه‌گزيني براي اصطلاحات علمي بود. در اين كار او از مبتكران درجه نخست كشور به حساب مي‌آمد. نخستين جلسه واژه‌گزيني براي علم جغرافيا را مصاحب تشكيل داد و بسياري از واژه‌هايي را كه ما امروزه در جغرافيا و هواشناسي بكار مي‌بريم از ابداعات ايشان است. از سويي ديگر دكتر مصاحب بنيانگذار واژه‌گزيني رياضيات در ايران به‌ حساب مي‌آيد. 

شاگرد مصاحب يادآور شد: بايد دانست كه نخستين تاليف بزرگ رياضي در ايران را دكتر مصاحب انجام داد. پيش از آن هر چه منتشر مي‌شد كتاب‌هايي بود كه يا از منابع خارجي گرفته شده يا گردآوري مطالب پراكنده همان كتاب‌ها به‌شمار مي‌آمد. 

وي به شاهكار مصاحب اشاره كرد و گفت: كتاب «تئوري مقدماتي اعداد» مصاحب يك شاهكار است. اين كتاب دايره‌المعارف كم مانندي است كه جلد نخست آن در ۱۴۰۰ صفحه و جلد دوم آن در ۱۸۰۰ صفحه منتشر شده است. چنين كاري با اين عظمت حتي مورد تحسين اروپاييان نيز قرار گرفت. 

قاسمي هنري خاطرنشان كرد: تاسيس «موسسه رياضيات» به مديريت دكتر مصاحب نيز از كارهاي بزرگي بود كه او انجام داد. استاد به فكر افتاده بود كه موسسه‌اي تاسيس كند و بتواند مدرس رياضي تربيت كند و در سال ۱۳۴۴ به اين نتيجه رسيد كه مشكل رياضي ايران آن است كه ما دبير رياضي كه دانش جديد رياضي را بداند نداريم. آنچه در آن زمان تدريس مي‌شد رياضيات قرن نوزدهم بود. 

وي در ادامه سخنانش گفت: مصاحب معتقد بود كه بايد در رياضيات ايران تحولي صورت بگيرد. به همين دليل موسسه رياضي را بنيانگذاري كرد و خود به آموزش شاگردان پرداخت. از طرف ديگر استاداني را براي تدريس رياضيات به ايران آورد تا دانشجويان را با علم نوين رياضيات آشنا كند. طراحي، مديريت و سياست آموزشي دكتر مصاحب، در پيشبرد چنين كاري بسيار درخشان بود. 

استاد دانشگاه تربيت معلم يادآور شد: سبك و سياق نگارش دكتر مصاحب نيز يادكردني است. ايشان دقيق و هدف‌دار مي‌نوشت و اصول دستور زبان فارسي را رعايت مي‌كرد. نوشته‌هاي ايشان هر مؤلف و محققي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. 

وي در پايان سخنانش به خصوصيات شخصي مصاحب اشاره كرد و گفت: از خصوصيات شخصي دكتر مصاحب انضباط، وقت‌‌شناسي در تشكيل كلاس، دقت در گفتن و نوشتن، احترام به همكاران و بسياري نمونه‌هاي ديگر بود كه از اين استاد فرزانه براي ما به يادگار مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط