دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
ايران 3 روز مي‌گريد

به مناسبت رحلت آيت‌الله بهجت، اسوه عارفان و مرجع تقلید شیعیان، دولت جمهوري اسلامي سه روز عزاي عمومي در كشور اعلام کرد. علما، فقها، مسوولان، نهادها و سازمان‌ها نيز پيام‌هاي تسليت صادر كرده‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عصر روز گذشته(بيست و هفتمين روز ادريبهشت) روح ملکوتی اسوه عارفان، عالم ربانی، فقیه صمدانی و مرجع تقلید شیعیان جهان، حضرت آيت‌الله العظمی محمدتقی بهجت رحمت‌الله علیه، به ملکوت اعلی پیوست. به همين مناسبت روز سه شنبه همزمان با روز تشييع پيکر ايشان، استان قم تعطيل است.

هيات دولت جمهوري اسلامي ايران با صدور اطلاعيه‌اي به مناسبت رحلت حضرت آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(قدس سره) از امروز (دوشنبه) به مدت سه روز در سراسر کشور عزاي عمومي اعلام کرد.

در اين اطلاعيه همچنين روز سه شنبه همزمان با روز تشييع پيکر آيت‌الله العظمي بهجت، استان قم تعطيل اعلام شده است. هيات دولت در اطلاعيه خود، ارتحال اين عالم رباني را به عموم ملت شريف ايران، مقام معظم رهبري و مراجع عظام و علماي اسلام تسليت و تعزيت عرض کرد.

در رساي از دست دادن آيت‌الله العظمي بهجت از مراجع عاليقدر شيعيان، ديگر مراجع ديني و سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها پيام‌هايي را صادر كرده‌اند. 

آيت‌الله «مرتضي مقتدايي» مدير حوزه علميه قم، رحلت آيت‌الله بهجت از مراجع عظام تقليد را ضايعه‌اي بزرگ براي جهان اسلام و مصيبتي جان‌کاه براي حوزه هاي علميه دانست.

وي گفت: حضرت آيت‌الله بهجت(ره) از علماي فاضل و برجسته حوزه‌هاي علميه جهان تشيع در يک قرن اخير و وزنه تقوايي حوزه علميه قم بود. ايشان با رفتار و کردار خود و با بيانات گهربارشان به مخاطبان درس اخلاق و معنويت مي‌دادند و کساني که با ايشان برخورد داشتند، ناخودآگاه به ياد پروردگار و معاد مي‌افتادند.

آيت‌الله مقتدايي با ابراز تأسف و تأثر عميق از رحلت آيت‌الله بهجت، آن را ضايعه‌اي بزرگ و مصيبتي عظمي توصيف کرد و به همين مناسبت به ساحت امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقليد، طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه و همه ملت شريف ايران تسليت گفت. 

همچنين شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله‌ العظمی محمدتقی بهجت را تسلیت گفت. در پیام شورای نگهبان آمده است: رحلت جانگداز آیت‌الله‌ العظمی محمدتقی بهجت از مراجع عظام تقلید و از فقهای بزرگوار مكتب اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع)، جهان اسلام را داغدار كرد. این معلم فاضل و عارف، در عمر با بركت خویش با پرورش طلاب و روحانیانی فاضل، خدمات ارزنده‌ای به اسلام و جامعه اسلامی عرضه كرد. جهد ایشان برای تهذیب نفس و آموزش اخلاق در حوزه‌های علمیه موجب می‌شد، شاگردان مكتب اهل بیت(ع) در فضایی معنوی و سرشار از علم توام با اخلاق، رشد و بالندگی یابند. تاكید آن بزرگوار به آموختن علم همراه با تهذیب نفس نه تنها در میان طلاب و روحانیان بلكه در قشرهای مختلف جامعه باعث نشر معنویت و فضايل اخلاقی می‌شد.

شورای نگهبان رحلت آن عالم ربانی را به پیشگاه حضرت بقیت‌الله‌ الاعظم(ع)، نايب برحق ایشان مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان، صبر جمیل آرزو می‌كند.

رييس‌جمهور كشورمان نيز در جلسه عصر ديروز هيات دولت، رحلت جانسوز عالم رباني و فقيه عرفاني حضرت آيت‌الله العظمي بهجت را به محضر ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامي و همه دوستداران ارزش‌هاي الهي و انساني و ملت بزرگوار ايران تسليت گفت.

دکتر محمود احمدي‌نژاد تصريح کرد: حضرت آيت‌الله العظمي بهجت مجسمه طهارت روح و معنويت و عرفان و اخلاق بود و در تمام دوران زندگي پربرکت خود، با نفسي گرم و معنوي براي خدمت به مردم تلاش کرد.

دکتر احمدي نژاد از خداوند متعال براي حضرت آيت‌الله العظمي بهجت، علو درجات مسالت کرد و اظهارداشت: اميدواريم خداي تبارک و تعالي جاي ايشان را در حوزه علميه پر کند و به علماي ما و دلسوزان کشور توفيق خدمت بيشتر و ادامه راه معنوي و عرفاني اين مرجع عاليقدر و قدرشناسي فرصت‌ها را عنايت فرمايد.

آيت‌الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه، در پيامي اعلام كرد: «اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لايسدها شيء.»
عروج روح والا و نوراني شيخ العلما حضرت آيت‌الله محمد تقي بهجت فومني(ره) را به محضر صاحب الامر(عج)، حوزه‌هاي علميه، جهان تشيع، مقام معظم رهبري و بازماندگان بيت معظم آن مرحوم تسليت مي‌گويم.
آن عالم رباني و فقيه وارسته که از مرتبه معنوي و معرفتي عارف بلندمرتبه آيت‌الله سيد علي آقا قاضي و مکتب فقهي و اصولي آيت‌الله محقق غروي اصفهاني و ديگر فقيهان و بزرگان حوزه‌هاي علميه نجف اشرف و قم المقدس بهره‌ها برد، در طول نزديک به يک قرن عمر بابرکتش فاضلان و طالبان معرفت و جست‌وجوگران اخلاق و معنويت را در مکتب فقهي، اخلاقي و معنوي اهل‌البيت(ع) بهره‌مند و شاگرداني فاضل و مهذب تربيت کرد. روح وارسته و بلندمرتبه او با اوليايش، ائمه اطهار(ع) محشور و متنعم باد.

نايب رئيس دوم جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز رحلت آيت‌الله بهجت را ضايعه‌اي بزرگ براي عالم اسلام دانست.

آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري،  از آيت‌الله بهجت به عنوان شخصيتي بزرگوار و مرجع و مأواي مردم ياد كرد و گفت: ايشان و در بُعد علمي، اخلاقي، تقوايي، عرفاني و معنوي از جايگاه مهمي برخوردار بود. فقدان چنين شخصيتي ضايعه بزرگي براي عالم اسلام و مسلمين است.

وي افزود: شخصيتي كه مدارج علمي و كمالات اخلاقي‌شان را در حوزه كربلا و نجف گذرانده بود و در قم ساليان زيادي به ترتيب شاگرداني برجسته پرداخته و در اين اواخر حوزه ايشان با وجود كهولت سن حوزه‌اي فعال بود.

نايب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه مباحث فقهي، اصولي و اخلاقي آيت‌الله بهجت به حوزه رونق خاصي داده بود، تصريح كرد: مسجد فاطميه(ع) به عنوان محل حضور ايشان پناهگاه همه علاقمندان و ارداتمندان بود. رحلت ايشان ضايعه‌اي بسيار بزرگ براي همه حوزه‌هاي علميه به ويژه حوزه علميه قم بود و اين مصيبت را خدمت حضرت بقيت‌‌الله اعظم، مقام معظم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، اردتمندان، مومنان و متدينين تسليت عرض مي‌كنم.

حجت‌الاسلام حسيني بوشهري ادامه داد: اميدوارم كه خداوند عنايت فرمايند تا حوزه‌هاي علميه ما شاهد شخصيت‌هايي اينچنيني باشند كه از سايه وجود اين شخصيت‌ها حوزه علميه مانند گذشته بتواند بدرخشد.

وي در زمينه شخصيت و جايگاه علمي آيت‌الله بهجت گفت:‌ ايشان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار و مرجعي بود كه مردم از اعماق وجودشان به ايشان عشق مي‌ورزيدند. تقيّد ايشان به زيارت كريمه اهل‌بيت(ع) تا زماني كه توان لازم را داشتند، به‌گونه‌اي بود كه مردم ايشان را از حرم تا خانه و از خانه تا حرم همراهي مي‌كردند.

از سوي ديگر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بـا اظهار تاثر شدید از فقدان اسفناک عالم بزرگ ربانى و عارف مخلص الهى، حضرت آیت‌الله العظمى بهجت(ره) آورده است: این مـرد بـزرگ عمـرى را به تربیت شاگردان و تهذیب نفوس ارادتمندان و توجه‌دادن عموم به ساحت قـدس امـام زمـان(عـج) گذراند و زندگى زاهدانه، عبـادات عارفانه و سخنان بیدارگر او در قلوب همه عاشقان مکتب علوى اثر عمیقى داشت.

حجت‌الاسلام رضا مظفري، اما جمعه فومن، در غم از دست دادن اين فقيه عاليقدر گفت: شهرستان فومن در غم از دست دادن عالم رباني آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمدتقي بهجت، يكپارچه سياه‌‌پوش و عزادار شده است.

حجت‌الاسلام مظفري در جلسه ستاد ارتحال آيت‌الله بهجت با تسليت درگذشت جانگداز عالم رباني آيت‌الله بهجت افزود: به مناسبت رحلت جانگداز مرجع تقليد مسلمانان آيت‌الله بهجت، عزاي عمومي در اين شهرستان اعلام مي‌شود.

وي تصريح كرد: به همراه گروهي از شهرستان فومن براي شركت در مراسم تشييع پيكر پاك و مطهر آيت‌الله بهجت به قم رهسپار مي‌شويم و پس از دو روز به فومن باز مي‌گرديم و مراسمي را با حضور مردم برگزار مي‌كنيم. در حال حاضر مردم شهر فومن زادگاه اين عالم رباني با زدن حجله عزا در مقابل مغازه‌هاي خود و سياه‌پوش كردن شهر به عزاداري مشغولند.

همچنين طاهر كوهي، رييس اداره بازرگاني شهرستان فومن، در اين باره اظهار داشت: به دليل رحلت جانگداز آيت‌الله بهجت امروز به طور كامل بازار اين شهرستان تعطيل و سه روز عزاي عمومي برقرار است. 

وي گفت: از عصر ديروز واحدهاي صنفي پرچم عزاي عمومي را در مقابل واحدهاي خود نصب كرده و ستاد ارتحال اين عالم رباني در مجمع امور صنفي فومن تشكيل شده است.

وي اظهار داشت: صبح امروز(دو شنبه) در ستاد ويژه ارتحال آيت‌الله بهجت با حضور فرماندار، رييس اداره بازرگاني، امام جمعه، اعضاي هيات رييسه مجمع امور صنفي و اتحاديه‌هاي زير پوشش برنامه‌ريزي براي چگونگي عزاداري اين عالم رباني انجام مي‌شود.

كوهي درگذشت آيت‌الله بهجت را به مردم گيلان به ويژه اهالي شهرستان فومن تسليت گفت.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، پيام رييس مجمع تشخيص مصلحت، با صدور اطلاعيه‌اي رحلت آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمد تقي بهجت(ره) را تسليت گفت.

در اطلاعيه‌ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني به مناسبت درگذشت آيت‌الله‌العظمي بهجت آمده است: اين عالم رباني و مرجع عاليقدر كه با تلمذ از محضر بزرگان حوزه‌هاي علميه قم و نجف، علاوه بر مرجعيت و استادي فقه و اصول، در زمينه‌هاي تهذيب نفس، عرفان و اخلاق به جايگاه رفيع و ويژه‌اي دست يافته بود، در طول عمر شريف و با بركت خويش منشا آثار و بركات فراواني براي جهان اسلام به‌ويژه تشيع و آموزش شاگرداني صالح و مومن در حوزه‌هاي علميه بود.

اين اطلاعيه مي‌افزايد: ضايعه فقدان اين مرجع وارسته و معلم اخلاق و عرفان را به محضر حضرت ولي عصر(عج)، رهبري معظم انقلاب، ‌مراجع عظام، روحانيت گرانقدر، حوزه‌هاي علميه قم و نجف، شاگردان، مريدان، به‌ويژه بستگان و آقازاده‌هاي بزرگوار ايشان تسليت مي‌گويم.

فدراسیون فوتبال کشورمان نيز به مناسبت رحلت مرجع عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت الله‌محمدتقی بهجت پیام تسلیت صادر کرد.

در پیام فدراسیون فوتبال به این مناسبت آمده است: «در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که همگان غرق در عزا هستند، مرجع عالم بزرگ تشیع و مدافع کم نظیر امامت و ولایت، مجاهد، خستگی‌ناپذیر و فقیه اصولی حضرت آیت الله محمدتقی بهجت رضوان‌الله تعالی علیه به ملکوت اعلی پیوست و همه امت اسلام و پیروان عصمت و طهارت خصوصا مقلدان ایشان را غرق در ماتم ساخت. این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدس ولی عصر امام زمان(عج) ومراجع تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌نمايیم.» 

گفتني است آيت‌الله بهجت در محضر آيات عظامي نظر حاج سيد ابوالحسن اصفهانى و حاج شيخ محمد كاظم شيرازى، صاحب كتاب «حاشيه بر مكاسب» تحصيل كرد و همزمان به تدريس سطوح عالى پرداخت و در تاليف كتاب «سفينة‏البحار» با محدث كبير حاج شيخ عباس قمى(ره) همكارى كرد. همچنين با آيت‌الله علامه قاضي(ره) آشنا و جزء شاگردان اخلاقى ـ عرفانى ايشان شد.

آيت‌الله بهجت، پس از ورود به قم به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت و به تربيت شاگرداني برجسته پرداخت.

از جمله آثار مكتوب و برجسته اين عالم رباني مي‌توان به دوره كامل اصول، حاشيه بر مكاسب شيخ انصارى (ره) و تكميل آن تا آخر مباحث مربوط به مكاسب و متاجر، دوره كامل طهارت، دوره كامل كتاب صلاة، دوره كامل كتاب زكات، دوره كامل كتاب خمس و حج، حاشيه بر كتاب ذخيرة العباد مرحوم شيخ محمد حسين غروى و حاشيه بر مناسك شيخ انصارى(ره) اشاره كرد. 

مراسم تشییع پیکر مقدس آن عبد صالح ، روز سه شنبه، بيست و نهم ارديبهشت، ساعت 10 صبح از میدان جهاد به نشاني خیابان باجک (19 دی) به سوی حرم مطهر فاطمه معصومه سلام‌الله علیها انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها