جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۲
مصاحبه و خاطرات، ابزار و بنياد‌هاي تاريخ شفاهي اند

محمدحسين منظور الاجداد ، در نشست سراي اهل قلم گفت: مصاحبه در مقوله تاريخ شفاهي به عنوان ابزار و خاطرات به منظور بنياد، محسوب مي‌شوند. خاطرات جزئي از صورت‌هاي ذهني افراد بوده و امكان فراموشي آن‌ها وجود دارد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، نشست "آسيب‌شناسي تاريخ شفاهي ايران" با حضور امير شهرام‌نيا، حسين روحاني‌صدر، حسين بهشتي‌پور، محمد‌حسين منظور الاجداد و جعفري مذهب عصر پنجشنبه (24 ارديبهشت) در سراي اهل قلم برگزار شد.

در آغاز اين نشست، حسين روحاني‌صدر اظهار داشت: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مقوله‌اي با عنوان تاريخ شفاهي وجو نداشت. از سال 1368 مراكز و موسساتي به صورت دولتي و نيمه دولتي در داخل و خارج از كشور با حفظ موازين و مقررات به ثبت و ضبط خاطرات شخصيت‌هاي مبارز و سياسي و رجال دربار پرداختند.

وي ادامه داد: برگزاري نشست‌هايي به منظور تحليل‌هاي جهت‌دار، استاندارد ‌سازي و فني‌كردن مباحث مربوط به تاريخ شفاهي نيز در تعيين جايگاه خاطره و خاطره‌نويسي تاثيرگذار خواهد بود.

امير شهرام‌نيا در ادامه نشست "آسيب‌شناسي تاريخ شفاهي ايران" گفت: مقوله تاريخ شفاهي به عنوان مطالعات ميان رشته‌اي جديد به تدريج جايگاه خود را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در جامعه پيدا كرد.

وي خاطر نشان كرد: مهم‌ترين مقوله در تاريخ‌نگاري تاريخ شفاهي، ثبت و ضبط خاطرات با استفاده از شيوه‌هاي جديد در جمع‌آوري اطلاعات از خاطرات افراد است.

شهرام‌نيا تصريح كرد: در روش‌هاي نوين، استفاده از فن مصاحبه، به منظور ثبت و ضبط خاطرات در تكميل مطالعات كيفي و كمي تحقيق، نقش به سزايي دارد.

وي افزود: احاطه به تمام حالات و روحيات كيفي فرد مصاحبه شونده، از مهم‌ترين محاسن مصاحبه بوده و بهترين شيوه براي فهم و درك تاريخ شفاهي است.جديد و حرفه‌اي نبودن مصاحبه كننده باعث مي‌شود  بسياري از مطالب با واقعيت منطبق نباشد.

شهرام‌نيا در پايان گفت: در مقوله تاريخ شفاهي، نمي‌توان به دنبال قطعيت در مصاحبه بود، براي تطبيق و رسيدن به قطعيت درباره يك موضوع بايد با افراد متفاوتي مصاحبه صورت گيرد. 

محمدحسين منظور الاجداد، يكي ديگر از مدعوين اين نشست، يادآور شد: مصاحبه در مقوله تاريخ شفاهي به عنوان ابزار و خاطرات به منظور بنياد محسوب مي‌شوند. خاطرات جزئي از صورت‌هاي ذهني افراد بوده و امكان فراموشي آن‌ها وجود دارد.

وي ادامه داد: مهم‌ترين اصل درتدوين تاريخ شفاهي تامل بر خاطرات است. بسياري از مصاحبه‌ها از سوي مصاحبه‌شونده به سمت غرض‌ورزي پيش مي‌رود و  تشخيص غرض‌ورزي از سوي مصاحبه‌كننده كار ساده‌اي نيست و به مطالعات دقيق و جامعي درباره كسي كه مورد مصاحبه است، نياز دارد.

منظور الاجداد، خاطر نشان كرد: مساله صداقت و دقت در ثبت و ضبط خاطرات نيز از اهميت زيادي برخوردار است.

حسين بهشتي‌پور نيز در ادامه اين نشست افزود: ايجاد رابطه اعتماد بين مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌ شونده مهم‌ترين عنصر در تدوين تاريخ شفاهي است.

نشست "آسيب‌شناسي تاريخ شفاهي ايران" عصر پنجشنبه (23 ارديبهشت) در سراي اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها