پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵
عرض ارادت بی‌نظیر مسلمین به ساحت قرآن کریم

نشست نقد و معرفی کتاب «هنرپژوهی در برگزیده قرآن به کتابت علیرضا عباسی» که به کوشش محمد مهدی هراتی و با همکاری فرهنگستان هنر و مرکز آفرینش‌های آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، با سخنرانی حسن بلخاری چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن(ایبنا)، حسن بلخاری رییس پژوهشکده هنر در این نشست سخنان خود را با آیه‌ای از قرآن کریم شروع کرد و با سپاس از مرکز تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: تنها یادگار ما مسلمانان از حضرت حق کلمه بود در ساحت قرآن.

وی ادامه داد: اگر ادیان دیگر یادگارهای خاصی را در متن دین خود و جامعه خود داشته‌اند، یادگار حق در قاموس اسلام کلمه بود و قرآن. به همین دلیل ماهیت هنر اسلامی در ساحت کلمه تعریف شد و خوشنویسی نیز با قداست کلمه در فرهنگ ما مقدس شد تا کلمات زیبا را به جمال زیبا بیاراید.

بلخاری گفت: قرآن به کتابت علیرضا عباسی که ما صفحاتی از آن را بعد از چهارصد سال برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذاریم یکی از بی‌نظیرترین عرض ارادت‌های مسلمین به قرآن است که به خط "ثلث" و "محقق" در دوره صفوی کتابت شده است.

وی همچنین گفت: قداست کلمه و ظهور خوشنویسی باعث شد از لحاظ نظری و فنون حکمی، متون نیرومندی نوشته شوند که از آن جمله می‌توان «الرسالة الخامسه» اقبال الصفا را نام برد که از اولین متونی است که پیرامون زیبایی‌شناسی حرف و کلمه و بنیادهای نظری حروف الفبا بحث می‌کند.

رییس پژوهشکده هنر درباره «قرآن به کتابت علیرضا عباسی» گفت: هر صفحه‌ای در کتاب ده سطر دارد. وجه بنیادی ده سطر بودن این صفحات یکی این است که در تمدن اسلامی عدد ده مقدس است و دوم این‌که نگارش این قرآن مربوط به آغازین سال‌های قرن ۱۱ هجری است، زمانی‌که درست ده قرن از هجرت پیامبر گذشته است.

وی ادامه داد: ترکیب رنگی این ده خط به صورت یک در میان، زرقلم و مرکب سیاه است که این نیز اشاره به «شب و روز» و «اظهار و اخفا» دارد.

بلخاری در انتها گفت: دکتر هراتی معتقدند مشاور علمی این کتابت شیخ بهایی بوده است و البته این اعتقاد با قرائن موجود صدق کرده و قابل تامل است. استاد هراتی در این پژوهش اصطلاحات ناشناخته‌ای چون حسن اتصال، حسن انفصال، حسن مجاورت و حسن ترکیب را باز کرده‌اند و باب تازه‌ای از رمز‌گشایی آثار هنری تمدن اسلامی را به روی جوانان گشوده‌اند.

در این نشست علیرضا اسماعیلی، محمد مهدی هراتی، محمد هادی زاهدی و سید حسن عابدی نیز سخنرانی کردند.

نشست نقد و معرفی کتاب «هنر پژوهی در برگزیده قرآن به کتابت علیرضا عباسی»، دیروز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت، در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها