یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۳
طالبی‌نژاد: مهمان مامان مسايل پيچيده را آسان می‌كند

روز گذشته دومين نشست «سینما،‌ شهر، اقتباس ادبی» با حضور كارشناسان و منتقدان سينمايي در فرهنگسراي رسانه برگزار شد. احمد طالبی‌نژاد در اين نشست گفت: فيلم و داستان «مهمان مامان» مسايل پيچيده بشري را به ساده‌ترين شكل نمايش مي‌دهند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ياران(ايبنا)، در اين نشست که با حضور «احمد طالبي‌نژاد» كارگردان و منتقد سينما و «علي علايي» برگزار شد، كارشناسان به بررسي فيلم اقتباسي «مهمان مامان» اثر داريوش مهرجويي كه بر اساس رمان «هوشنگ مرادي كرماني» ساخته شده، پرداختند.

در اين نشست پس از نمايش فيلم مهمان مامان،  احمد طالبي‌نژاد به تفاوت‌هاي دو اثر ادبي و سينمايي اين داستان پرداخت و گفت: گرچه در هر دو اثر تفاوت‌هايي در جزييات و مسايل وجود دارد، اما شباهت آنها در پرداخت مشترك به هستي است و اينكه مسايل پيچيده بشري را به ساده‌ترين شكل نمايش مي‌دهند.

اين منتقد سينما در ادامه افزود: داستان «مهمان مامان» از جهاني مي‌گويد كه ديگر وجود ندارد؛ جهاني كه عوض شدن شكل معماري و روابط اجتماعي باعث شده همه‌چيز آن عوض شود.

وي پرداختن به دنياي بيروني را در كتاب را از تفاوت‌هاي دو اثر برشمرد و افزود: داريوش مهرجويي با زيركي تمام دنياي قصه را در خانه جمع كرده و خانه را به عنوان نمادي از اجتماع به مخاطب يادآوري مي‌كند. 

طالبی‌نژاد با بيان اينكه بخش پختن غذا در داستان چندان داراي اهميت نيست، تصريح كرد: مهرجويي با توجه به جزييات و به قصد نمايش همدلي موجود در بين اهالي خانه اين سكانس را برجسته كرده و همين توجه به جزييات توسط او، فيلم را جذاب و ديدني كرده است.

كارگردان فيلم بن لادن ادامه داد: فيلم مهمان مامان از نظر سينمايي و بصري عنصر قابل توجهي ندارد؛ بلكه اين دورنمايه‌اي است كه فيلم دارد سبب می‌شود تا نوعي زندگي آرماني به مخاطب يادآوري شود.

طالبی‌نژاد گفت: شخصيت پدر خانواده در داستان يك كارگر است كه در فيلم مهرجويي به يك آپارتچي تبديل مي‌شود كه نشاني از يك مرثيه‌سرايي براي دوراني طي شده است. ساخت‌وساز‌هایی که در فيلم مي‌بينيم هم نمادي است از چيزهايي كه از دست داده‌ايم و اينكه زمان همچنان در حال طي شدن است و بافت زندگي قديمي دارد خراب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط