یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۰
کتابشناسی مرحوم آیت‌الله غلامحسین جمی

آیت‌الله غلامحسین جمی (1304 ـ 1387) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حكم حضرت امام (ره) به عنوان نخستین امام جمعه آبادان معرفی شد و از چهره های ماندگار و مظهر مقاومت شهر آبادان در دفاع مقدس بود. وی دیشب(هفتم دي) در سن 83 سالگی بر اثر بیماری راهی خانه ابدی شد. به همين مناسبت "ايبنا" مروري دارد بر مهم‌ترين آثاري كه در باره وي منتشر شده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامحسين جمي سال 1304 در قريه اهرم مركز تنگستان از توابع بوشهر، به دنيا آمد.

وی در سال 1327 راهي آبادان شد و نزد آيت‌الله شيخ عبدالرسول قائمي تحصيل دروس حوزوي را پي گرفت.

با ظهور جمعيت فداييان اسلام به رهبري سيدمجتبي ميرلوحي (نواب صفوي) و ايجاد كانون و شعبه‌اي از اين جمعيت در آبادان، غلامحسين جمي با بسياري از اعضا آشنا شد و با آغاز حركت امام خميني(ره) در دهه 1340در مساجد آبادان به سخنراني پرداخت.

فعاليت‌ها و سخنراني‌هاي غلامحسين جمي در آبادان سبب شد تا او سكان‌دار و چهره پيش‌رو انقلاب در آن خطه شود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وی علاوه برپايي و اقامه نماز جمعه در آبادان، تحولات و تحركات سياسي شهر را با دقت زيرنظر داشت.

با شروع جنگ تحميلي، شهر آبادان در وضعيتي بحراني قرار گرفت و يك سال در محاصره به سر برد. در چنين شرايط و وضعيتي، آيت‌الله غلامحسين جمي در شهر ماند و نقطه قوتي براي مقاومت آن شد.

وي در آذر 1361 و در انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان به نمايندگي مردم استان خوزستان برگزيده شد. 

آیت‌الله غلامحسین جمی بر اثر عارضه مغزی، مدت‌ها از بیماری رنج می‌برد و سرانجام هفتم دی ماه، در سن 83 سالگی و در بیمارستان امام خمینی‌(ره)دعوت حق را لبیک گفت.

کتاب "نوشتم تا بماند" بيست و چهارمين كتاب از مجموعه "يادداشت‌هاي جنگ" تهیه و منتشر شده توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت، به اهتمام محسن کاظمی، تازه‌ترين و مهم‌ترين كتاب در باره آيت‌الله جمي است.

فصل نخست اين كتاب يادداشت‌هاي روزانه آيت‌الله غلامحسين جمي در جنگ را از تاريخ 24 مهر 1359 تا 19 مهر 1360 دربرمي‌گيرد.

"يادگشت‌ها" فصل دوم و شامل يادداشت‌هاي پراکنده آيت‌الله غلامحسين جمي با عناوين دوران مبارزه، جمي و بيماري، در ميان بحران، پايداري تا پيروزي، بدرقه خاموش و آواي توحيد است.

در فصل سوم با عنوان "پيوست ها" آثار شفاهی آيت‌الله غلامحسين جمي و از جمله خطبه نماز جمعه و سخنراني ها و گفت و گو با مطبوعات گردآمده است. 

كتاب "نوشتم تا بماند" در قطع وزيري و 855 صفحه، با شمارگان 2500 نسخه و قيمت 11000تومان و جلد گالينگور تاكنون توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسيده است. چاپ نخست اين اثر سال 1386 با شمارگان 2200 نسخه روانه بازار كتاب شده بود.

"خ‍اطرات‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ غلامحسین جمی" کتاب دیگری درباره وی است كه وقایعی مانند؛ کشف حجاب، نهضت ملی شدن صنعت نفت و نقش علما و فداییان اسلام در آن واقعه، نقش آبادان در نهضت امام خمینی(ره)، فعالیت‌های آیت‌الله قائمی و وقایع شتاب‌بخش به پیروزی انقلاب اسلامی را شرح می‌دهد. 

در پایان اين كتاب، فصل جداگانه‌ای از خاطرات آيت‌الله جمي از جنگ تحمیلی به صورت روزشمار آمده است.

کتاب "خ‍اطرات‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ غلامحسین جمی" در قطع رقعی و 295 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 19000 ریال، سال 1385 توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است.

شماره بیست و سوم ماهنامه تاریخی،‌ فرهنگی "شاهد یاران" نيز با موضوع زندگي و سرگذشت آیت‌الله جمی است، مهرماه 1386 توسط نشر شاهد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط