پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
هر فرد در هر جایگاه باید به نحو مطلوب منشأ اثرات مفید باشد

گراميداشت زادروز ظاهر سارایی؛ نویسنده و شاعر ایلامی، با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر و ادب در ايلام برگزار شد. وی در این آئین گفت: هر فرد در هر جایگاه بایستی به نحو مطلوب منشأ اثرات مفید باشد تا در دل مردم جای گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، ظاهر سارایی در این آئین در پاسخ به دیدگاه‌ها و نظرات حاضران، بیان کرد: همه ما در مقابل مردم و جامعه مسئول هستیم. هر فرد در هر جایگاه بایستی به نحو مطلوب منشأ اثرات مفید باشد تا در دل مردم جای گیرد. همه جهان را وطن خود می‌دانم و به زبان خاصی تعصب ندارم، اما کاملا مشخص است که تمام انسان‌ها برای خانواده خویش اهتمام دارند، بنده نیز مستثنی نبوده و برای زبان و فرهنگ سرزمینم تلاش کردم.

وی گفت: اگر در عمر فعالیت فرهنگی و علمی توفیقاتی به‌دست آمده، قطعا با حمایت، همراهی و پشتیبانی اهالی فرهنگ و هنر و در نهایت با لطف و محبت مردم بوده است.
 
شاعر «قله‌های مه‌آلود» اضافه کرد: حفظ زبان و فرهنگ علاوه بر ایجاد وحدت و همدلی، اعتماد به نفس جامعه را نیز افزایش می‌دهد. استان ما یک «ایل بزرگ» است که هیچگاه رویدادهای زودگذر بر این انسجام اثر سوء بر جای نخواهد گذاشت.
 
سارایی عوامل برگزاری این محفل را نجیب و بااصالت دانست و تصریح کرد: انسان‌های نجیب و بااصالت، زبان قدرشناسی و قدردانی در وجودشان به نیکی نهادینه شده است.
 
محمدعلی اکبری؛ رئیس دانشگاه ایلام در ادامه این برنامه، گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری در درون زندگی شهری به وجود انسان‌های با سرمایه اجتماعی بالا نیاز فراوان داریم. ایجاد فهم مشترک در زندگی شهری توسط حلقه‌های اتصال راحت‌تر صورت می‌گیرد. بدون تردید قدردان سرمایه‌های اجتماعی جامعه خاصه قدردان تلاش‌های استاد سارایی در عرصه فرهنگ و ادب که آثار آن در رفتارهای اجتماعی جامعه کاملا محسوس و مشخص است، خواهیم بود.
 
محمدعلی قاسمی؛ شاعر، نویسنده و مدیر حوزه هنری استان ایلام نیز در سخنانی بیان کرد: ظاهر سارایی، شخصیتی جهان‌شمول دارد. مشی و شیوه او بر سادگی و بی‌آلایشی است. هرکس ظرفیت عزیزِ مردم شدن را ندارد، اما سارایی امروز عزیز مردم است، چون در دل مردم جای گرفته و ماندگار شده است. تلاش‌های استاد سارایی زبان کردی ایلامی را به خارج از جغرافیای استان ایلام منتقل کرد و امروز ما به این سرمایه افتخار می‌کنیم.
 
 

بهروز سپیدنامه؛ شاعر، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام، به‌عنوان دیگر سخنران این آئین گرامیداشت، گفت: اولین رسم‌الخط کُردی کاربردی و اولین دستور زبان کُردی، توسط استاد سارایی شکل گرفت. مثنوی ارزشمند و اثر بی‌مانند «دنیا تَم و دنیا توز» ماندگارترین اثر استاد در هر برهه زمانی خاص، کاربرد دارد و به وسیله مردم زمزمه و تکرار می‌شود. تلاش‌های فراوانی برای مصادره‌ «غلامرضاخان ارکوازی» توسط افرادی خارج از جغرافیای ایلام صورت گرفت، اما برگزاری «کنگره غلامرضاخان ارکوازی» و انتشار کتاب «شاعر قله‌های مه آلود» توسط استاد سارایی، این میراث معنوی ارزشمند و  این گنجینه ادبی در سرزمین اصلی‌اش برای همیشه تاریخ، ماندگار شد.
 
در بخش دیگری از این آئین، حسن افشار؛ پیشکسوت فرهنگی،در سخنانی کوتاه، اظهار کرد: تکریم و یادآوری اقدامات خوب افراد در زمان حیات آن فرد، رفتاری بسیار نیکو و حسنه‌ است که بایستی فرهنگ‌سازی شود. همه انسان‌ها یکبار متولد و یکبار هم از این دنیای فانی سفر می‌کنند، اما می‌توان با اثرگذاری مثبت در جامعه و با خلق آثار، تولدها را تکرار کرد. استاد سارایی ازجمله ادیبان و شاعران توانایی است که تاکنون با آثار فاخرش، تولد چندین‌باره داشته است.
 

جهانگیر چراغی؛ شهردار چوار نیز گفت: هر زمان که طرح‌های عمرانی و زیرساختی با چاشنی فرهنگ و هنر آمیخته باشند، ماندگاری و اثربخشی آن‌ها در جامعه بیشتر خودنمایی می‌شود. شهروندان به‌راحتی با سازه و ابنیه برگرفته از فرهنگ و هنر آن منطقه انس گرفته و تعامل رفتاری بهتری شکل می‌گیرد.
 
همچنین محمدمهدی صندوق‌آبادی؛ رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان ایلام، بیان کرد: درخت تنومند فرهنگ و هنر استان ایلام با ظاهر سارایی بارور شده است. روز تولد استاد را بایستی قدر بداریم و به همدیگر تبریک بگوییم.
 
 
در پایان این برنامه، پرتره ظاهر سارایی، اثر هنرمند جوان «مالک محمدزاده» به وی تقدیم شد.
 
 
آشنایی با ظاهر سارایی
متولد 1343 در ایلام است. پس از اخذ دیپلم در زادگاه و ادامه تحصیل در مرکز تربیت‌ معلم شهید اشرفی اصفهانی در کرمانشاه به کسوت معلمی در آمد. وی تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و شهید چمران اهواز ادامه داد و سال‌ها در دبیرستان‌ها و مراکز آموزش عالی ایلام به خدمت مشغول شد و اینک به‌افتخار بازنشستگی نائل‌ آمده است.

در کارنامه فرهنگی‌اش سابقه حضور فعال در عرصه سرایش شعر فارسی و کردی و تألیف کتاب و نگارش مقالات متعدد را داشته و تاکنون آثاری همچون «به هر چه تازه سلام»، (مجموعه شعر فارسی)، «ش‍اع‍ر ق‍ل‍ه‌ه‍ای‌ م‍ه‌آل‍ود»(ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌، ت‍رج‍م‍ه‌ و ش‍رح‌ اش‍ع‍ار غ‍لام‌رض‍ا ارک‍وازی‌ ب‍ه‌ ان‍ض‍م‍ام‌ درآم‍دی‌ ب‍ر کُ‍رد و س‍ی‍ر ت‍اری‍خ‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ او و ت‍اری‍خ‌ اس‍ت‍ان‌ ای‍لام‌)، «میرکان» (دریچه‌ای به ادبیات شفاهی مردم ایلام) با مشارکت صیدمحمد درخشنده، «دیوان آرام» (شرح و تدوین دیوان اشعار علی‌اصغر عباسی‌آرام)، «که‌لیمه‌ و که‌مووته‌ر» (مجموعه شعر کردی)، «برگ‍زی‍ده‌ ادب‍ی‍ات‌ م‍ع‍اص‍ر» (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ ش‍ع‍ر فارسی)، «نشد پروانه‌ی باغ تو باشم.» (برگزیده سومین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام در سال 98 در بخش شعر) ؛‏‫ هوچ بی‌هچان (مجموعه شعر کردی) و...منتشر کرده است.

سارایی، افتخارات زیادی در سطح کشور کسب کرده که از آن‌جمله می‌توان به کسب رتبه اول در جشنواره بین‌المللی شعر فجر و کسب رتبه دوم تألیف کتاب معلم به خاطر تألیف «دیوان غلامرضا خان ارکوازی» اشاره کرد.

ظاهر سارایی مدیر انتشارات «زانا» است و تاکنون کتاب‌ها و آثار فراوانی در حوزه‌ تخصصی شعر و پژوهش و... در زبان‌های کردی و فارسی منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها